Hej!
Jag köpte för snart ett halvår sen ett par Blåciklider, efter mycket noga undersökande från akvariehandlaren så var han 98% säker på att det var en hane & en hona (vildfångade ungdjur i samma storlek). Till en början var de rätt lika, både i sätt och utseende. Bägge färgade ut och visade upp sig för varandra, hade en och annan "mun-kamp" där de liksom bet fast i varandras munnar och de började putsa på blad och stenar tillsammans.
Men så småningom blev den ena mer dominant och började jaga bort den andre som inte heller växte lika mycket längre, först blev den bara bortjagad när den "kom ivägen" för den andre (numera större), men numera simmar den större runt och aktivt letar upp den mindre för att jaga runt den. Den mindre har dessutom tappat nästan all färg och är mest mörk och randig där h*n ligger och trycker under en stor växt i ett hörn av akvariet. Den kommer bara fram när det är mat på gång...
Nu till min fråga, är Blåciklider kräsna i sitt val av partner? Kan det vara så att jag har en av varje kön, men att den ena inte faller den andre i smaken? Eller har jag åkt på två av samma kön, det tog kanske bara ett tag för dem att lista ut det själva..? Vad tror ni?
Tack på förhand!
/Cina