Kön/beteende på Blåciklider?

#1 - 14 mars 2013 08:33
Hej!
Jag köpte för snart ett halvår sen ett par Blåciklider, efter mycket noga undersökande från akvariehandlaren så var han 98% säker på att det var en hane & en hona (vildfångade ungdjur i samma storlek). Till en början var de rätt lika, både i sätt och utseende. Bägge färgade ut och visade upp sig för varandra, hade en och annan "mun-kamp" där de liksom bet fast i varandras munnar och de började putsa på blad och stenar tillsammans.
Men så småningom blev den ena mer dominant och började jaga bort den andre som inte heller växte lika mycket längre, först blev den bara bortjagad när den "kom ivägen" för den andre (numera större), men numera simmar den större runt och aktivt letar upp den mindre för att jaga runt den. Den mindre har dessutom tappat nästan all färg och är mest mörk och randig där h*n ligger och trycker under en stor växt i ett hörn av akvariet. Den kommer bara fram när det är mat på gång...

Nu till min fråga, är Blåciklider kräsna i sitt val av partner? Kan det vara så att jag har en av varje kön, men att den ena inte faller den andre i smaken? Eller har jag åkt på två av samma kön, det tog kanske bara ett tag för dem att lista ut det själva..? Vad tror ni?

Tack på förhand!
/Cina
#2 - 14 mars 2013 08:41
Blåciklider är väl generellt sett inte så kräsna i val av partner, men vildfångade kan ju funka lite annorlunda. Hade själv ett vildfångat par för ett antal år se´n, och upplevde inga problem där, vad jag minns, de lekte ett antal gånger. Eftersom du observerat lekbeteende, så är det säkerligen inte två hanar. Däremot kan det vara två honor, honor kan ägna sig åt lekbeteende, och lägga ägg tillsammans, kanske har den dominanta kommit underfund med att det inte funkar, och kör bort den mindre.

Men det kan också vara en hane och en hona, där honan inte är riktigt lekmogen, och hanen vill ha bort henne ur sitt revir, eftersom de kanske inte har funnit varandra riktigt. Bild? :)
#3 - 14 mars 2013 10:49
Tack för snabbt svar!
Bifogar en länk till lite bilder (tror inte jag kan lägga in dem direkt i inlägget eftersom jag inte är gold-medlem)

http://cinapuffs.wordpress.com/2013/03/14/blacikliderna/
#4 - 14 mars 2013 10:54
tja den dominanta är ju aboslut en hane. men de andra är jag lite kluven på. lättast är ju att se på deras kloak-öppning. hanars är spetsiga medans honors är trubbiga
#5 - 14 mars 2013 10:55
klickar man på dina bilder kan man ju försöka se vad det är, o vet i tusan om det inte är två hanar
#6 - 14 mars 2013 11:36
Ja, när jag kikar noga på den mindre fisken så ser dess kloaköppning minst lika spetsig ut som på den större, dominanta..
Vet att Janne i Åled (som jag köpte dem av) letade länge efter en som han vågade sälja som hona, höll dem uppochner i handen och tittade med förstoringsglas...

Men om det nu är två hanar, varför har de uppvisat "lekbeteende" för varandra i början? Putsat på stenar och försök flytta blad framför varandra? Och munkamperna, är det ett lek- eller kampbeteende?
#7 - 14 mars 2013 13:20
Halloj!
Man kan se det här dilemmat ur flera synvinklar. Det är förvisso rätt att honan har ett trubbigare och rundare "äggläggningsrör", men detta syns främst vid själva äggläggningen (och en kort tid före och efter). När honan är i "viloläge" ser hennes äggrör i stort sett likadant ut som hanens "mjölke-rör", alltså lite spetsigt och inte öppet.
Det vi ser på bilderna är den förmodade honans äggläggningsrör i viloläge och dessutom i profil.
Om man håller fisken och tittar rakt underifrån skiljer sig hanens och honans kloaker åt en aning - honan har en lite rundare utformning. Det är antagligen så killen i affären har kollat och dragit en slutsats om dina Blåcikliders olika kön.

Ett annat kännetecken (om än mycket vagt när det gäller Blåciklider och liknande) är fenornas utdragning och även själva fiskarnas storlek. Hanens fenspetsar har en tendens att bli mer utdragna och hanen blir större i storlek. Detta är, som sagt, ett vagt sätt att könsbestämma, och inte speciellt säkert då även honan kan få ganska utdragna fenspetsar.

Jag kan mycket väl tänka mig att den mindre fisken faktiskt är en hona, men då skall vi ta resonemanget ett stycke längre. Det är en ganska smal individ man ser på bilderna, och man ser att hon/han har fått lite stryk. Fisken behöver äta upp sig lite för att bygga på med energi. Detta för att kunna hantera en lek, och dessutom svara upp på en uppvaktande hane. Det kan, som vi ser på bilderna, bli en hel del "mätningar" mellan hona och hane innan parbildning och lek inträffar.

Nu kommer vi till slutklämmen; Att man köper en hona och en hane behöver inte nödvändigtvis betyda att det blir ett etablerat par - trots att just Blåciklider är lättparade och lättlekta. Det kan lika gärna bli obalans då en av parterna är mer på hugget och lekvillig. Om vi nu säger att den mindre fisken är en hona, så kanske hon inte riktigt har "hunnit med" att komma i form för en lek. Det är här akvariet, miljö, vattenkvalitet och inredning kommer in i bilden. Även om denna typ av ciklider är mycket lättlekta är det många små detaljer och parametrar som skall stämma för att det skall bli parbildning och lek.

Vad kan du göra nu? Om obalansen mellan dessa två fortsätter, är ett tips att låta den mindre gå för sig själv en tid. Ett sätt är att ta ur den dominante hanen och låta den mindre gå kvar i karet - äta upp sig och få en chans att "gå in sig" i karet. Efter en tid - någon månad kanske - kan du försiktigt introducera hanen igen och hålla noga koll på hur de beter sig. Känner du dina Blåciklider ser du omedelbart om det funkar eller inte.

Hoppas att det fixar till sig![FONT=Verdana]:)[/FONT]
#8 - 14 mars 2013 13:37
Tack för ett mycket uttömmande svar!
Din idé om att låta den mindre gå kvar själv i karet ett tag för att få en chans att komma ikapp och äta upp sig lite låter bra. Kruxet är att jag inte har någonstans att göra av den större fisken under tiden...
#9 - 14 mars 2013 13:42
Cinapuff skrev:
Tack för ett mycket uttömmande svar!

Din idé om att låta den mindre gå kvar själv i karet ett tag för att få en chans att komma ikapp och äta upp sig lite låter bra. Kruxet är att jag inte har någonstans att göra av den större fisken under tiden...

Ja, det är ett vanligt krux... Då kan du kanske försöka att avgränsa karet med någon glasskiva eller allra helst någon ogenomskinlig skiva av något slag och låta de två fiskarna gå på varsin sida - bökigt som bara den, men iallafall ett sätt att skilja de två åt en tid.
Du får fundera ut någon sorts lösning...
:)
#10 - 14 mars 2013 14:14
Ah, tack för den idén! En skiva av nåt lämpligt material ska jag nog kunna trolla fram! :)
#11 - 14 mars 2013 14:51
Cinapuff skrev:
Ah, tack för den idén! En skiva av nåt lämpligt material ska jag nog kunna trolla fram! :)

Det låter bra! Lycka till nu med detta!:)

Man får vara lite påhittig när det gäller ciklider. Detta är fiskar med mycket speciella beteendemönster och när man, så att säga, är i början av "ciklidkarriären" hänfaller man lätt till att tro att; "det går att para ihop dom lite som man själv tycker".
Det finns ganska "lätta" ciklider, ett exempel är Zebraciklid, bara för att nämna en som många känner till - och denna brukar para ihop sig och leka nästan under vilka förhållanden som helst - inom rimliga gränser. Blåciklid tillhör den lite "lättare" kategorien, men det innebär ändå att man liksom måste få in en grundfeeling för hur denna typ av fiskar beter sig.

Jag ser här på Zoopet att väldigt många har ett sätt att se på ciklider som att de är färdigstöpta individer från start, ungefär; "Nu har jag köpt en Herr ciklid och skall skaffa en Fru ciklid, hjälp mig att bygga en mysig grotta till de nygifta så att de kan flytta in i den och få ett bra hem...". Ett annat sätt är att dela upp karet i olika planhalvor och förutsätta att olika arter skall hålla sig inom de gränser vi sätter - ungefär; "Varför jagar min Apistogrammahane den andra Fjärilsciklidhanen hela tiden? Jag har ju byggt två olika avdelningar i karet åt dom och en rot i mitten så att de inte skall reta sig på varandra - varför bråkar dom?" o.s.v.
Det blir ett snett sätt att se på hur ciklider fungerar, och det fungerar inte så som man kanske har tänkt.

Vad jag vill säga med detta är att det inte finns någon garanti för att dina Blåciklider (om det nu är olika kön på dom) kommer att komma överens efter att du separerat dom - det är bara en möjlig väg att gå om de bråkar såpass mycket att någon av dom far illa. Det kan, och det kan kanske inte funka - du får kolla läget! Hoppas verkligen att du får ordning på dina Blåciklider, för dessa är verkligen magnifika att titta på när de drar igång! Lycka till!:)
#12 - 14 mars 2013 15:55
Sv: Kön/beteende på Blåciklider?

Tror ni är inne på rätt spår vad gäller att det är en hona som inte hunnit med hanen i lekmognad. Därför blir han lite bitsk. Hon skulle behöva matas upp med mycket frysmat, gärna flera ggr per dag, förutsatt att karet är inkört.
#13 - 14 mars 2013 15:58
Sv: Kön/beteende på Blåciklider?

Ett tips är att bygga en sprutmatare, en vanlig luftslang som du sätter på en spruta och stabiliserar med en pinne, då kan du punktmata henne med tinad frysmat som du pippeterar ned direkt till där hon står.
#14 - 15 mars 2013 07:22
Tack för ännu fler bra svar! Ni är toppen att ta hjälp av här inne på Zoopet!
Punktmata har jag försökt tidigare, dock utan slang. Har alltid sett till att några av matbitarna hamnar bakom växterna och rötterna där "hon" brukar stå och trycka.. De får förresten nästan bara frysmat av olika sorter (räkmix, artemia och olika sorters mygglarver).

Och ett litet förtydligande, den dominante (i fortsättningen kallad "han" för enkelhetens skull) håller inte på att ha ihjäl den mindre (än i alla fall!), han jagar bort den rätt bryskt emellanåt, men han biter eller nafsar inte efter den; "hon" har fortfarande hela och fina fenor. Till skillnad från vissa andra som kommit i vägen för honom, t ex några av mina stackars pansarmalar, ancistrus och ett par Acarichthys heckelii som jag blev rekommenderad skulle funka ihop med blåcikliderna men som fick åka tillbaks till affären fortare än kvickt efter att den dominante blåcikliden gett sig på dem ordentligt!
#15 - 18 mars 2013 20:00
Hur stort är akvariet?

Kan ha fel, men jag tror att de är rättså fisiga när det gäller tuffhet mot andra fiskar..

Såg dem i ett akvarium ihop med diskus och krobias och krobia-hannen är boss där, krobias liknar blåcilkder men blir något mindre och har ett mildare humör..
#16 - 19 mars 2013 11:09
Akvariet är på dryga 220 liter och situationen tog en lite annorlunda vändning nu i helgen...
Jag har saknat nån "utfyllnadsfisk", en stimfisk/tetra som tar upp lite plats i mitten på akvariet och som inte blir käk till de glupska blå. Så när jag var ut till akvarieaffären i fredags för att fylla på Corydorasstimmet fastnade jag för dessa, ett stim på nio välvuxna individer fick följa med mig hem (de är nog runt 5-6 cm långa, nästan lika höga och snabba som attan! Döm om min förvåning när det nya stimmet totalt tar kommandot i karet (snor mat framför näsan på den stora blå, struntar i om nån kommer ivägen för dem osv) och den blå hannen börjar med att gömma sig! Och när han håller låg profil så vågar äntligen hans partner sig ut och henne bryr sig de nya inte ens om...
Jag har suttit som fastnaglad framför akvariet hela helgen och bara följt intrigerna! Nu håller sig bägge de blå framme, hanen jagar bara bort honan i enstaka fall och tetrorna gör precis vad som faller dem in! (Och för de som undrar om corysarna, de 5 stycken jag utökade stimmet med trivs "som fisken i vattnet" och har redan bildat ett stort gäng ihop med de jag redan hade...)

Annons