Kön Discus? Hjälp

#1 - 30 december 2006 16:26
Hur ser man vad discusarna har för kön?
#2 - 30 december 2006 17:26
Det är honan som lägger rom:)

Skämt åt sido, man ser det endast vid lek, honan har ett trubbigt äggrör, hannen har ett spetsigt rör för mjölken!
#3 - 30 december 2006 17:52
Kan gå att se på lite andra sätt också. Hanarna har oftast tjockare läppar, längre bäckenfenor, bredare analfena och högre ryggfena
#4 - 30 december 2006 18:04
Även pannan skiljer sig, men synns oftast när de kommit upp i strl. Honorna har en "triangel" mellan rygg och stjärtfena. De (stjärtfenan) är oftast rundade med medans hanarnas är spetsiga.

//Camilla
#5 - 30 december 2006 19:03
C.Ciklid skrev:
De (stjärtfenan) är oftast rundade med medans hanarnas är spetsiga.

//Camilla

Kan funka om det gäller blå varianter Annars inte.:) Glenns förklaring köper jag inte alls. Vill man va hyfsat säkrer så gäller att ta din fisk kolla könsöppningen den en är konkav den andra konvex. Dock besparar jag själv mina fiskar detta. Jag låter dem välja sina egna partners o lovar att denna metod ger de bästa paren.
#6 - 30 december 2006 19:06
C.Ciklid skrev:
Även pannan skiljer sig, men synns oftast när de kommit upp i strl. Honorna har en "triangel" mellan rygg och stjärtfena. De (stjärtfenan) är oftast rundade med medans hanarnas är spetsiga.

//Camilla

:) Intressant mina två "lekpar" som har fått flera kullar jag dragit upp skulle enl. din beskrivning vara två honor:confused:
Nej jag har inte sett någon skillnad utom då dom leker:D Storleken är på båda ca 18 cm!
#7 - 30 december 2006 19:34
:) Intressant mina två "lekpar" som har fått flera kullar jag dragit upp skulle enl. din beskrivning vara två honor:confused:

Nej jag har inte sett någon skillnad utom då dom leker:D Storleken är på båda ca 18 cm!

laerni kolla ovan så ser du att Camilla skrev oftast vilket betyder många gånger men inte alltid!;)
#8 - 30 december 2006 19:38
Jovisst noterade jag det! Men lite skoj måste jag få ha på årets näst sista dag:) Eller hur?
#9 - 31 december 2006 09:17
Kul att kunna roa någon då ;)

Annons