kön på koppartetrorna?

#1 - 9 mars 2005 11:10
köpte 2 koppartetror i affären och glömde fråga om det var hanar eller honor. men så vitt jag såg så var det bara ett akvarium med dessa fiskar. så var det typ med alla fiskarna! så var det blandat hanar och honor??
vill egentligen inte ha fiskyngel och är rädd för att det kanske blir några nu om det är en hane och en hona jag har. Den ena är ljusare i färgen och den andre mörkare, men lite mer svart stänk på på baken. betyder det nåt när man ska kolla om kön? någon kanske kan säga mig vad jag har för fiskar...
#2 - 9 mars 2005 12:11
Den blekare är en hona å den med de starkare färgerna är en hane...
#3 - 9 mars 2005 12:12
[QUOTE=Poseidon]Den blekare är en hona å den med de starkare färgerna är en hane...[/QUOTE]
Men de trivs bäst när dom ä fler...det brukar stimfiskar göra.
#4 - 9 mars 2005 12:40
Honorna är också i regel lite rundare om magen än hanarna.

Koppartetran är en mycket vacker fisk när den trivs. Hanarna blir starkt kopparfärgade med vita spetsar på stjärtfenan. Tyvärr är de ofta väldigt bleka pga stress i butikens kar, men ett stim på minst 10-15 fiskar blir underbart snyggt i hemmakaret!
#5 - 9 mars 2005 14:38
så det är ganska troligt med andra ord att jag kommer få yngel?
vet inte hur man ska göra med sådana och hur länge det kommer dröja?
ville absolut inte ha yngel men lär väl få det nu och får försöka föda dem, men dom kommer väl fortsätta para sig när dom nya är födda? och barnen lär väl ska para sig med varandra sen?
#6 - 9 mars 2005 18:46
1. Det är inte alls säkert att du får lek på dem.
2. De är romrövare, skulle du få en lyckad lek äter de ändå upp all rom de hittar.
3. Skulle något rom bli över så är det inte säkert att det kläcks.
4. Om du skulle få en lyckad lek, att något romkorn inte blir uppätet, och sedan att det kläcks, är ändå tetrayngel väldigt små och behöver jättesmått foder, även om koppartetrans yngel ska vara något lättare. De kan dock klara sig på mikrolivet i bottenmaterialet, men skulle något yngel överleva på maten, skulle det nog ändå bli uppätet av någon större fisk.

Sedan har du ju bara två, en liten tillökning kan väll aldrig skada?
#7 - 9 mars 2005 19:58
[QUOTE=Servant]1. Det är inte alls säkert att du får lek på dem.
2. De är romrövare, skulle du få en lyckad lek äter de ändå upp all rom de hittar.
3. Skulle något rom bli över så är det inte säkert att det kläcks.
4. Om du skulle få en lyckad lek, att något romkorn inte blir uppätet, och sedan att det kläcks, är ändå tetrayngel väldigt små och behöver jättesmått foder, även om koppartetrans yngel ska vara något lättare. De kan dock klara sig på mikrolivet i bottenmaterialet, men skulle något yngel överleva på maten, skulle det nog ändå bli uppätet av någon större fisk.

Sedan har du ju bara två, en liten tillökning kan väll aldrig skada?[/QUOTE]

okej, lät svårare än jag trodde att få yngel. och ne, nån enstaka till gör ju inget. trodde det kanske skulle bli 10 yngel eller nåt. sen var/är jag rädd att ynglen sen skulle para sig med varandra eller nåt yngel med en förälder, för jag har inga andra kar att lägga i fiskar i.
tack så mycket för svaret! förstår lite bättre hur det fungerar. men får se hur det slutar. hur vet man om de leker? tycker alla fiskar jagar varandra mer eller mindre.. kan man upptäcka äggen på något vis?
#8 - 10 mars 2005 17:13
Du kan se om de har lek pågång, saker som kan hända är att hanen jagar bort andra delen av stimmet från honan, samt lite speciella beteenden, tex. att hanen jagar honorna och virvlar omkring osv.

Vanlig jagning behöver ju dock inte tyda på just lek, utan kan bero på rankordning och sådant.

Sedan kan du ju upptäcka själva leken, romläggningen.
Vet inte hur det är med just koppartetra, men du borde märka det iallafall.
Honan och hanen simmar på/nära varandra och rom flyger åt det nedre regionet.

Och nja, det är kanske inte så svårt att just få yngel.
Låter man dem dock bara vara i ett normalt sällskapskar är ju inget säkert.
Men om vi säger att du skulle få yngel tills det att du inte har plats för fler vattenlevande kreatur, kan du ju alltid fråga lokala zoobutiken om de skulle kunna ta emot dina yngel.
#9 - 15 mars 2005 09:39
Några dagar efter att jag frågade om skillnaden mellan mina tetror så fick den ljusare tetran starkare färg! så nu ser dom typ likadana ut. kanske är samma kön på dom trotsallt. har inte märkt något konstigt än heller så, får hoppas att det är samma kön och om inte, att det inte blir yngel.
Dom båda har ett rätt starkt svart sträck på stjärtfenan nu. Kanske bara var att den som var ljusare inte riktigt trivdes? men att den nu känner trygghet då och har fått sina färger.
#10 - 21 mars 2005 17:35
kanske de

Annons