Kön på Palett??

#1 - 21 april 2004 19:30
Jag har köpt 2 paletter för 2 dagar sen, är helt förvirrad på vilka kön de är.
Det står spetsiga fenor om hanar på zoopet, men hur spetsiga är 'spetsiga'??

Jag anar lite svagt att en av dem hade en röd fläck vid buken vid köpet, men inte nu.
Ena har starka färger och är mindre, den andra har SVAGA färger, typ som lite 'blek',
fast det är nog bara tillfälligt.
Båda ser rödaktiga ut vid buken när de äter, annars inte.
Ena paletten är 5 cm, den andra kanske 1- 1.5 cm mindre.
Vill absolut inte ha två hanar.
Jag har sju dagars 'öppet fiskköp' så jag har ca. 4 dagar på mig att
lista ut vilka kön det är.

Vill gärna se lite SKARPA bilder på kön, gärna så att man ser hela
fenorna, alltså det som är genomskinligt också.
Det blir svårt att hitta, men snälla hjälp mig!!
Om ni har paletter som ni är säkra på könen och har en hyffsad kamera, TVEKA INTE! Snälla!
Eftersom mina inte är 'lekmogna'(antar jag) så vill jag gärna ha bilder på fiskarna
när de inte är 'utfärgade'. Det är nog den vanligaste teckningen på paletter som jag har,
fast jag hittar bara bilder som inte går att avgöra könen ifrån.

HOPPAS ATT NI KAN HJÄLPA MIG!!!

Det behöver inte vara bilder, men hellst.
Om någon är säker på skillnader så säg till...

Jag har ingen kamera, bara webcamera som är VÄLDIGT svår att ens avgöra färger med.
#2 - 21 april 2004 19:53
Hanne:
http://www.akvariumas.lt/zuvys/cichlidae/pelvicachromis/images/pelvicachromis_pulcher.jpg

Hona:
http://www.zoonen.com/res/user/138545/galleri/176036/05-040222_orig_SE.jpg

Hjälper det? =)
#3 - 21 april 2004 19:57
Hanen är fel teckning, men honan är rätt fast jag tror att mina har längre och inte SÅ runda fenor som honan har!
Får kolla det imorron, när lampan är tänd.
Finns det någon hane på 'thekrib' tro?
#4 - 21 april 2004 20:00
Här är en annan hanne:
http://www.ciklid.se/ciklidbilder/mc_75.jpg

Vad har din för teckning då?
#5 - 21 april 2004 20:03
Här är bilder både på en hona och en hanne där skillnaderna syns tydligt.
http://www.akvarieguiden.nu/artarkiv.php?go=info&id=114
#6 - 21 april 2004 20:03
ciklid.se bilden hade jag hittat, men visste inte könet.
Det har samma teckning som på ciklid.se, hoppas det hjälper er som vill hjälpa mig.
kanske ska tillägas att båda två har guldfärgad rand längst ut på ryggfenan, hjälper det att könsbestämma dem?
#7 - 21 april 2004 20:18
ciklid.se bilden är också en hanne. Färgen på ryggranden kan variera, från ljusgul, till nästan röd. Honorna är även mycket mer intensiva i färgen än hannarna.
#8 - 21 april 2004 20:19
Kolla bilderna på min länk.
Tror att du kan se skillnaden där.
#9 - 22 april 2004 08:57
Men gud vad det är svårt att avgöra!!!!
Jag kan knappt se skillnad på fiskarna på akvarieguiden..!!
#10 - 22 april 2004 09:00
Honan blir riktigt mörkt purpurröd på buken när de leker. Min hane är betydligt blekare. Han röda fläck syns knappt. Hanens ryggfena går ända till stjärtfenan men det gör inte honans.

När jag var i affären och köpte mitt "par" så fick jag 2 honor. De hade inte en aning i affären hur hanarna ser ut tydligen och tog därför en dåligt färgad hona och sen en väldigt rikt färgad hona som man sa att det var en hane. Nu har jag köpt en hane efter att ha kollat runt lite på akvariesidorna och sen gått till en annan affär. De lekte för andra gången för ca 1½ vecka sen och nu har de massor med yngel.
#11 - 22 april 2004 09:05
Ursprungligen skickat av Nicke Lilltroll

Hanens ryggfena går ända till stjärtfenan

Vadå, menar du att själva 'fästet' går nära stjärtfenan
eller att toppen av ryggfenan går ut till stjärtfanan?
I.s.f, när fenan är 'uppe' eller 'nere', vad menar du?
#12 - 22 april 2004 09:10
Stjärtfenan är utsträckt i en spets. Inte fästet alltså.

Min hanes ryggfena och bukfena går lika långt bak som stjärtfenan gör. Honans slutar strax innan stjärtfenan börjar. Det är alltså stor skillnad på deras fenor.

Min hane har 2 små blåaktiga fenor också på buken. De är gråa på honan. Hanen har starkare orange färg som ett band längst ut på ryggfenan och stjärtfenan. Den ena honan har inte det bandet alls och den andras är betydligt mindre färgat.
#13 - 22 april 2004 14:24
Hmm... lie annorlunda här, nicke lilltroll...
Båda mina har 'violetta' bukfenor, så då är de hanar?!
Mina har inte ryggfena / bukfena ut till spetsen på stjärtfenan, så då är de honor?!

Försöker lista ut könen, men det går *** inte!

Om det skulle vara 2 hanar, skulle de inte bråka då även fast de inte är könsmogna?
Mina visar fenorna för varandra, varför det? För att försvara revir eller?
#14 - 22 april 2004 14:28
Om du får 2 hannar är det väl bara att lägga ut en annons på zoopet om ett byte senare när du vet att de är två hannar? Många har palettciklider och det finns säkert nån som vill byta.
#15 - 22 april 2004 14:46
Jag är NÄSTAN SÄKER på att det är två honor, tack vare denna kille!
Tackar mkt för hjälpen, iaf.. Om någon har något annat som pekar emot detta, SÄG TILL DÅ!

Ursprungligen skickat av <b>Jorsa</b> på <b>ciklid.se</b>

Bara hanen har den långsträckta spetsiga ryggfenan.<font size="4">Honans ryggfena slutar som regel innan stjärtfenan börjar.</font id="size4">
#16 - 22 april 2004 14:48
Någon som vet vad jag ska tänka på när jag byter 'honan' mot en hane??
Fenorna bara eller??
Den ska inte ha röd buk va??
#17 - 22 april 2004 19:23
Byt INTE ut din hona! Köp en hane istället och behåll båda honorna! Jag råkade ut för samma sak som du har gjort. Jag har alltså 2 honor och 1 hane nu. Det funkar bra. Visserligen så blir den extra honan bortjagad för tillfället men det blir alla de andra fiskarna också. Jag ska lägga i en kokosnöt till i morgon. Har du tur så kan hanen leka med båda honorna. Jag har hört flera som har lyckats med det.

En annan sak är att det tydligen är lite brist på honor så man sälger helst bara par. Hanar är det ingen som vill ha extra av utom som i ditt fall när man har fått fel.
#18 - 23 april 2004 05:59
Har du inga bilder på dina paletter??
#19 - 23 april 2004 06:46
Det finns en artikel i nästa Ciklidblad om bla Palettciklider. Kan verkligen rekommenderas, den innehåller de bästa fotona jag sett på Palettciklider. Bl.a. visas hur honan plockar ner äggen från substratet.
#20 - 23 april 2004 08:35
Patriqe; Nej, eftersom jag bara har en webcam, kan dock FÖRSÖKA ta foto med den, fast skärpan går bara att fixa genom att "skruva" på framsidan av den..
kolla min zoon så får du se den dåliga kvalitén.

Nicke Lilltroll: Jaha...men här (Farsta Centrum) kan man köpa hona eller hane fritt..
En av könen kostar 45:- det andra 40:- (har jag för mig) och 2 för 75:-
Affären heter Djurmagazinet..
"Brist på honor" är det ju inte, eftersom jag vet att man kan bestämma kön på ynglen genom att ha högt ph (som jag har) får man många honor eller något sånt..
jag är bara 100% att ena av dem är hona, den andra vet jag inte men jag vill vara säker, därför byter jag den.

Christian; Hur gör man för att prenumerera på ciklidbladet?? Bli medlem bara eller?
Vad kostar det?
#21 - 13 maj 2004 19:23
Jag har laddat upp bilder på min hona o min hanne:

http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=138545&gid=176034

Där ser man tydligt skillnaden.
#22 - 13 maj 2004 19:38
Hur f-n lyckas ni ta så bra bilder? Mina ser ut som ufo-bilder.
#23 - 13 maj 2004 20:10
Hej!
Var bor du? Jag har av misstag (i butiken)fått två hanar... Mycket irriterande...
#24 - 15 maj 2004 09:57
AndreasBK: Det är inte ofta man lyckas, men ibland så har man bara tur att fisken står stilla =)
#25 - 16 maj 2004 19:41
Belinda; Jag bor i Skogås....

Jag är nu helt säker på att det är hane och hona!
Dels för att jag ser alla könsskillnader, dels för att de fixar ett bo..
Det ser kul ut.. Hanen gräver ut sand från en uppochnervänd kruka genom att transporer det i munnen, och han lägger det alltid på samma ställe, så nu har jag en pyramid brevid krukan.. :)

Undrar nu lekbeteende på dem, så jag startar ny tråd.

Annons