Kön på platy

#1 - 4 juli 2008 17:02
Hej, jag har studerat ett antal trådar här på forumet och bilder på platy. Jag har en fisk som såldes till mig som hane, men jag ger mig den på att det är en hona.

Det finns en bild här på bloggen, http://akvarium.haljestam.se/ scrolla ner.

Kan expertisen på detta forum hjälpa mig få undan tvivlen? Det vore skoj för lilltjejen om det fanns åtminstone biologisk möjlighet till yngel ;)

Fisken heter för övrigt Holger, och bor i akvariet tillsammans med Lisa och Anna.
#2 - 4 juli 2008 17:05
Det är en hona och du får nog döpa om den till Helga ;)
#3 - 4 juli 2008 17:07
Japp, som Nina säger, en hona :)
#4 - 4 juli 2008 17:23
Då är det som jag trodde, tack för jättesnabba svar.
#5 - 24 september 2008 21:55
Hur ser ni det?? :o
#6 - 24 september 2008 22:20
Fisken har en analfena, hanarna har ett gonopodium och är kort sagt en omvandlad analfena till ett könsorgan.
#7 - 28 september 2008 18:58
Följdfråga....
Jag hade 3 platissar som på bilden.
Den ena dog. Efter å läst detta så fatta jag varför. Det var en hona.

Hur många "honor" måste jag ha för att de ska trivas ihop? Hanarna bråka med varandra hela tiden men de mår bra å äter å flyter numera runt i det nya hemmet från 18L till ett 54 Liters..
#8 - 28 september 2008 19:08
Basmurf:
Det bästa är att ha en hane för tre honor, eller kanske två hanar om man har sex honor, och så vidare. Alltså inte för många hanar! De bråkar och då kan de bli stressade. Vill man inte ha akvariet fullt med yngel så kan man ha bara honor, det går också bra.

Men vad menar du med att du vet varför den dog? Förhoppningsvis har du bra vattenvärden och matar inte för mycket. Lycka till med dina fiskar!
#9 - 28 september 2008 19:09
Basmurf skrev:
Följdfråga....

Jag hade 3 platissar som på bilden.

Den ena dog. Efter å läst detta så fatta jag varför. Det var en hona.

Hur många "honor" måste jag ha för att de ska trivas ihop? Hanarna bråka med varandra hela tiden men de mår bra å äter å flyter numera runt i det nya hemmet från 18L till ett 54 Liters..

Förstår inte riktigt vad du menar men man brukar säga två honor per hane.
Hanar kan vara lite tjuriga mot varandra och egentligen behöver du endast en hane till alla dina honor. Det blir yngel av alla honor ändå ;)
#10 - 28 september 2008 19:47
Toccata - nina82
Ok har fattat tack för hjälpen.
#11 - 28 september 2008 19:58
En sak du bör tänka på är dock att man inte ska hålla ancistrus i under 100 liter, då dom blir ganska stora, speciellt inte 2 st! Risken finns att dom stannar i växten då dom inte får plats att växa riktigt, men innehållet i dom fortsätter växa, och dom dör flertalet år förtidigt, och väldigt plågsamt.

Även platys hade behövt något större, men dem går det ingen större nöd på tror jag inte.
#12 - 29 september 2008 12:16
toccata skrev:
Vill man inte ha akvariet fullt med yngel så kan man ha bara honor, det går också bra.

...förutsatt att de är oparade innan förståss, vilket nästan aldrig händer, då får man yngel ändå, utan att man själv har hanar hemma, de har ju som vi tidigare sagt förrådsbefruktning......:p:)
#13 - 30 september 2008 11:13
Ja jag är medveten om det, men då får man väl lämna bort eller byta bort hanarna då, så fort man ser att det är hanar... Jag tycker för övrigt att honorna är vackrare till utseendet, rundare och... fylligare i formen ;)
#14 - 9 oktober 2008 10:23
toccata skrev:
Ja jag är medveten om det, men då får man väl lämna bort eller byta bort hanarna då, så fort man ser att det är hanar... Jag tycker för övrigt att honorna är vackrare till utseendet, rundare och... fylligare i formen ;)

När du ser att det kommit nya unghanar är det redan för sent, de har redan parat sig med dina honor innan du ser det.....:D de flesta hanar är nämligen KÖNSMOGNA långt innan de får sina färger, könsmogna kan de bli redan efter någon månad, det varierar lite mellan olika varianter/stammar......skall man hinna plocka ut dem innan de blir helt omvandlade så måste man (som jag) vara riktigt erfaren, och inte ens då kan man vara 100% säker.:)
#15 - 9 oktober 2008 15:26
Okej, jag tänkte att så fort man ser det där röret.....

Vi har alltid gjort så att vi haft ett stim med större fiskar (sorgmanteltetror) som tagit hand om ynglen, det är praktiskt, för så kul är det ju inte att avliva dem själv.) Men det var nog inte det som trådskaparen ville riktigt :) Så då är det bäst att börja med ytterst få honor och hanar då... Men det är ju trist att det blir sån inavel som det snabbt blir.
#16 - 9 oktober 2008 18:13
toccata skrev:
Okej, jag tänkte att så fort man ser det där röret.....

Vi har alltid gjort så att vi haft ett stim med större fiskar (sorgmanteltetror) som tagit hand om ynglen, det är praktiskt, för så kul är det ju inte att avliva dem själv.) Men det var nog inte det som trådskaparen ville riktigt :) Så då är det bäst att börja med ytterst få honor och hanar då... Men det är ju trist att det blir sån inavel som det snabbt blir.

Jag har sagt det förr och säger det igen: "inavel" är inget problem med akvariefisk, och absolut inte med guppy och andra levandefödare, tvärt om så skulle inte akvariehobbyn vara det den är idag utan olika typer av inavel, linjeavel, återkorsning och andra typer av avelsstrategier för att få fram olika typer av guppy t.ex.

Börjar du med ett gäng individer med olika ursprung så har du en hyfsat bred genbas så länge de får föröka sig fritt i akvariet, och då och då kan man för skojs skull plocka in nya hanar och honor som man gillar. Klena individer kommer inte bli långlivade och för inte sina gener vidare, man kan ju hjälpa till på traven lite grann ibland om man upptäcker någon som redan från början ser klen ut, och ta bort dessa så håller man gruppen frisk och sund. man får också se till att akvariet inte blir överbefolkat, man får agera "rovdjur" och rensa bort "överproduktionen", se bara hela tiden till att du har många olika "typer" av guppy kvar i akvariet.
#17 - 9 oktober 2008 20:10
tummen skrev:
Jag har sagt det förr och säger det igen: "inavel" är inget problem med akvariefisk, och absolut inte med guppy och andra levandefödare, tvärt om så skulle inte akvariehobbyn vara det den är idag utan olika typer av inavel, linjeavel, återkorsning och andra typer av avelsstrategier för att få fram olika typer av guppy t.ex.

Börjar du med ett gäng individer med olika ursprung så har du en hyfsat bred genbas så länge de får föröka sig fritt i akvariet, och då och då kan man för skojs skull plocka in nya hanar och honor som man gillar. Klena individer kommer inte bli långlivade och för inte sina gener vidare, man kan ju hjälpa till på traven lite grann ibland om man upptäcker någon som redan från början ser klen ut, och ta bort dessa så håller man gruppen frisk och sund. man får också se till att akvariet inte blir överbefolkat, man får agera "rovdjur" och rensa bort "överproduktionen", se bara hela tiden till att du har många olika "typer" av guppy kvar i akvariet.

Men jag har för mig att inavel kan leda till krökta ryggar. Eller är jag helt ute och cyklar?
#18 - 10 oktober 2008 09:18
XenOn skrev:
Men jag har för mig att inavel kan leda till krökta ryggar. Eller är jag helt ute och cyklar?

Samma "problem" uppträder ibland i samband med stigande ålder (skolios?), oftast/nästan alltid är problem med guppy ägarens misstag/okunskap/slarv och har inget med "inavel/degeneration" att göra.....:mad:
#19 - 14 oktober 2008 11:49
tummen skrev:
Samma "problem" uppträder ibland i samband med stigande ålder (skolios?), oftast/nästan alltid är problem med guppy ägarens misstag/okunskap/slarv och har inget med "inavel/degeneration" att göra.....:mad:

Av ren nyfikenhet- vilken sorts misstag/okunskap/slarv? Man vill ju inte gärna få krökta fiskar! [:-44]

Annons