Kondens!

#1 - 7 september 2007 11:51
Hej
Jag håller på och köra igång ett Aquael ~200 liters akvarium. Nu märker jag att det bildas otroligt mycket kondens under rampen innan jag ens har haft igång rören. Vill inte ha denna kondens på väggar, golv etc.
Någon som har erfarenhet av detta och hur löste ni det? Tips tack!
Mvh
/Calle
Maffia666
#2 - 7 september 2007 12:09
Mantis777 skrev:
Hej

Jag håller på och köra igång ett Aquael ~200 liters akvarium. Nu märker jag att det bildas otroligt mycket kondens under rampen innan jag ens har haft igång rören. Vill inte ha denna kondens på väggar, golv etc.

Mvh

/Calle
Är det en heltäckande ramp så rinner väl kondensvattnet tillbaka i karet.
#3 - 7 september 2007 12:32
Maffia666 skrev:
Är det en heltäckande ramp så rinner väl kondensvattnet tillbaka i karet.

Nja, vet att jag läst ett inlägg för längesedan som jag inte hittar nu där personen i fråga fått kondensvatten på golvet som i sin tur förstört ytbeläggningen där. Vill inte uppleva det. Har droppat lite på baksidan av mitt akvarium...
Mvh
/C
#4 - 7 september 2007 12:45
För att förhindra att kondens från en heltäckande ramp rinner utanförkaret (om den gör det beror på hur rampen är konstruerad) så kan man tex sätta dit en list alt. silikonsträng på rampen precis innanför karets kant. Det behöver inte bli tätt utan bara att det blir en kant så att kondensen som rinner längs rampens innertak droppar ner i karet istället för att fortsätta utanför karet.
#5 - 7 september 2007 16:42
Mantis777 skrev:
Hej

Mvh

/Calle
jag har aquael och det är inga problem med kondensen för den rinner tillbaks i karet!
#6 - 7 september 2007 16:44
Man kan ju även ventilera bort kondensen ! Alltså borra några hål i bakkant på rampen så att fukten kan "ånga bort" istället för att kondenseras mot rampens insida och sedan droppa ner... Kanske tom montera en fläkt !

Fördelen med att ha ett akvarium som kan "andas" är även det att man får mindre problem med att vattnet blir för varmt på sommaren. Avdunstningen tar nämligen energi i form av värme från akvariet...

Mvh/Janne
#7 - 10 september 2007 06:49
Ordnade det så att jag låter "matningsluckan" stå halv öppen. Hittills ingen kondens... :)

Annons