Kondens på täckglas?

#1 - 3 januari 2010 13:13
Hej!
Ja, som rubriken antyder har jag problem med kondens på täckglasen. Jag vill inte köra utan eftersom jag har haft fiskar som har hoppat ut. Fyra hörn är snedsågade. Karet är på 250 liter, temp 27 grader. Jag har fått intrycket att kondensen tar bort en hel del ljus, det är därför jag ser det som ett problem.
På badrumsspeglar kan ju använda raklödder för att slippa kondens, men törs man göra det på täckglas?
Hälsningar
Jennifer
#2 - 3 januari 2010 13:14
Kolla om det fortfarande är kondens på täckglaset när ljuset varit tänt en timma:).
#3 - 3 januari 2010 13:21
ansjo skrev:
Kolla om det fortfarande är kondens på täckglaset när ljuset varit tänt en timma:).

Det är det. Även när ljuset varit tänt hela dagen. Jag har en T5-ramp som sitter ca 10 cm ovanför täckglasen. Den syns på bilden med den gräsliga strilrörsslangen :d
Men det går ju, som det mesta, att ändra! Nu har jag lagt rampen direkt på täckglaset - kan det bli för varmt/tätt/annat problem?

Hälsningar
Jennifer
#4 - 3 januari 2010 13:28
Jag har en ramp som hänger ca 30 cm över mitt ena kar och där försvinner kondensen efter någon timma, men det kan vara andra parametrar som spelar in.

Att lägga rampen direkt ovanpå täckglaset är kanske inte den bästa idén trots att det säkert funkar. "Riktiga" akvarieamper är gjorda just för akvarium så de inte vilar på själva täckglaset, vilket annars kan leda till spänningar och sprucket glas.
Däremot kanske du kan ha den liggande på något så den inte ligger direkt på själva glaset, om den nu gör det?
#5 - 3 januari 2010 13:30
Såg karet nu, och jag förstår inte hur det kan vara kondens kvar på täckglaset hela dagen...
http://zoopet.com/forum/showpost.php?p=1359325&postcount=1
Å andra sidan ser jag det heller inte som något problem med kondensen, det ser ut att växa på ganska bra i ditt kar ändå:)!
#6 - 3 januari 2010 13:32
Du har högre temp i karet än i rummet så vattnet så vattnet dunstar, givetvis sätter sig vattnet på täckglaset som kondens och droppar ner i karet igen, oundvikligt om du inte tar bort glasen, alternativt sätter i lågvoltsfläktar och försöker ventilera ut fukten.

Annons