Kondens, så det rinner ner ner för akvarieställningen.

#1 - 1 april 2009 17:04
Hallå!

Har lite problem med kondens eller nåt.

Idag när jag kom hem märkte jag att det var blött på högra bakbenet och vänstra bakbenets fötter. Och har fått torka 2ggr där nu sen jag kom hem.

Köpte nyligen heltäckande ramp, som inte riktigt ligger som den ska pga att jag inte klippt ut plats för ytterfiltrets slangar.

Kommer problemet att lösas när rampen ligger precis som den ska , eller är det nått annat som är på tok? I så fall vad kan jag göra åt det?

Tacksam för seriösa svar ._. Mitt golv faller i bitar :(

Mvh

Markus
#2 - 1 april 2009 17:11
Jag har liknande problem på ett kar när jag slarvat med att få täckglaset på plats.
Då blir det kondens uppe i rampen och det rinner sen ner på ena kortsidan :(
Men om man har alla täckglasen så det täcker helt på karet så går det bra.
#3 - 1 april 2009 17:11
Att det rinner ner!att det blir Kondens blir det alltid men att det rinner ner så du får torka fattar jag inte..ser du att det rinner för ljusrampen eller runt där???annars tror jag inte det är kondens ett dugg utan att det är nåt annat.
#4 - 1 april 2009 17:13
Exakt det kanske är så att det läcker ??
#5 - 1 april 2009 17:13
Heltäckande ramper som är formgjutna kan ofta ha detta problem, och det kanske försvinner när du klippt upp hålet för slangarna.
Det är under natten när karet är släckt som kondensen i rampen bildas, kanske du får fixa till en vädringsfläkt eller liknande om problemet i rampen fortsätter?
#6 - 1 april 2009 17:18
drd skrev:
Jag har liknande problem på ett kar när jag slarvat med att få täckglaset på plats.

Då blir det kondens uppe i rampen och det rinner sen ner på ena kortsidan :(

Men om man har alla täckglasen så det täcker helt på karet så går det bra.

Att det rinner ner!att det blir Kondens blir det alltid men att det rinner ner så du får torka fattar jag inte..ser du att det rinner för ljusrampen eller runt där???annars tror jag inte det är kondens ett dugg utan att det är nåt annat.

ansjo skrev:
Heltäckande ramper som är formgjutna kan ofta ha detta problem, och det kanske försvinner när du klippt upp hålet för slangarna.

Det är under natten när karet är släckt som kondensen i rampen bildas, kanske du får fixa till en vädringsfläkt eller liknande om problemet i rampen fortsätter?

Jag ser fukten på rampens kant, och även en strimma på ena sidan av akvariet som rinner ner till akvarieställningen och sen ner för benen...huvudsakligen benen som är längst ut på sidan.

Får ta och såga/klipp upp hålen...men jag gillar inte hur slangarna ligger, men har ingen bättre lösning för det just nu.

Men jag ser inte hur det skulle hjälpa mer än att vattnet rinner tillbaka i karet om man har tur..?

Att sätta dit en liten datorfläkt menar du Anjso?

Liksom klippa ett hål och skruva dit en datorfläkt och koppla om till 230v?
#7 - 1 april 2009 17:24
Jepp, men inte 230v utan de går väl på 12 v om jag inte är felunderrättad...?
Att det skulle hjälpa att få klippt upp hålen är att det inte blir lika tätt, och den lilla cirkulationen som blir gör att det inte rinner ner utanför rampen.
Tyvärr får jag nog säga att dessa ramper inte är de bästa som marknaden har att erbjuda, då det inte är första gången jag hör detta problem;).
#8 - 1 april 2009 17:29
men den ligger ju inte tätt alls nu.... ;/
Bilagor:
#9 - 1 april 2009 17:33
Det kanske inte hjälper, ligger den snett på något vis så rinner kondensen åt något håll som det inte ska rinna, ligger locket däremot som det ska och är gjort för så kanske problemet försvinner.
Faktiskt lite konstigt att det blir så mycket kondens om nu inte rampen sluter tätt, men problemet kan vara som ovan.
#10 - 1 april 2009 18:02
Markus1984 skrev:

Idag när jag kom hem märkte jag att det var blött på högra bakbenet och vänstra bakbenets fötter.
Har själv haft liknande problem efter riktigt blöta krogrundor, men har du flera vänsterben och har dessa mer än en fot, hur är du byggd egentligen??
Markus1984 skrev:

Tacksam för seriösa svar ._. Mitt golv faller i bitar :(

Mvh

Markus
Sry men jag kunde bara inte låta bli.. :d
#11 - 1 april 2009 18:05
ansjo skrev:
Det kanske inte hjälper, ligger den snett på något vis så rinner kondensen åt något håll som det inte ska rinna, ligger locket däremot som det ska och är gjort för så kanske problemet försvinner.

Faktiskt lite konstigt att det blir så mycket kondens om nu inte rampen sluter tätt, men problemet kan vara som ovan.

OKej nu beställde jag en Zalman 120mm fläkt från dustinhome.se, ska köpa en transformator-grej på clas ohlson imorrn, så man kan välja hastighet på fläkten.( så får min bror koppla ihop det där, *jag ogillar att fiffla med elektronik*)

Ska även montera en frånluftsventil med motor i data/akvarie-rummet, om min far hittar på den som han hade "liggandes nånstans"...

Helst skulle man ju villa få Bukt på detta IDAG, då det garanterat kommer ske samma sak ikväll.
#12 - 1 april 2009 18:07
Gaffel skrev:
Har själv haft liknande problem efter riktigt blöta krogrundor, men har du flera vänsterben och har dessa mer än en fot, hur är du byggd egentligen??Sry men jag kunde bara inte låta bli.. :d

Hehe, fick iallfall några seriösa svar :D...
#13 - 1 april 2009 18:41
När mitt 240L gick sönder. Började det som kondens. Efter ett par dagar var de ca 50L på golvet så se upp. jag menar inte att ditt måste vara trasigt, menar bara att du ska vara försiktig. mvh Micke
#14 - 1 april 2009 18:42
GRIZZLY skrev:
När mitt 240L gick sönder. Började det som kondens. Efter ett par dagar var de ca 50L på golvet så se upp. jag menar inte att ditt måste vara trasigt, menar bara att du ska vara försiktig. mvh Micke

Vad skulle kunna vara trasigt?
#15 - 1 april 2009 18:45
Markus1984 skrev:

Akvariet :confused:
#16 - 1 april 2009 18:48
Johanski skrev:
Akvariet :confused:

Jo, men vart någonstans....

Jag ser ju att det blir kondens på rampen, som dropper ner på akvariets alu-ram, sen ner för rutan och sedan iväg ner för benen.

Så jag förstår inte vad som kan vara sönder på akvariet för att detta ska ske?

Innan jag hade rampen på så dunstade det bort c:a 5cm i veckan...
#17 - 1 april 2009 18:48
Markus1984 skrev:

Har du kollat hur akvariesilikonet mår? Där mitt läckte
#18 - 1 april 2009 18:54
GRIZZLY skrev:
Har du kollat hur akvariesilikonet mår? Där mitt läckte

Mjukt, och vad jag kan känna så har det inte ens släppt 1mm i hörnen och botten...Längst upp är det lite sämre, alltså där glasrutan möter alu-ramen... men dit når ju inte vattennivån...

Jag kollade noga akvariesilikonet innan jag köpte det och igen efter vi flyttade det.. han som hade det innan hade haft det igång i c:a 1 år, sen stod det tort i 24 timmar hos mig när jag hade köpt det.
#19 - 1 april 2009 19:06
Jag har/hade samma problem, vid skarven i rampen (som finns för att man ska kunna öppna och mata) hamnar kondensen på utsidan av akvariet istället för att rinna tillbaks på insidan. Extremt irriterande, akvariebänken har fått lättare fuktskador i hörnen... Löste detta provisoriskt genom att sätta fast "stuprännor" vid sidorna på karet men skulle gärna kuna lösa det på annat sätt...
#20 - 1 april 2009 19:17
Tamarind skrev:
Jag har/hade samma problem, vid skarven i rampen (som finns för att man ska kunna öppna och mata) hamnar kondensen på utsidan av akvariet istället för att rinna tillbaks på insidan. Extremt irriterande, akvariebänken har fått lättare fuktskador i hörnen... Löste detta provisoriskt genom att sätta fast "stuprännor" vid sidorna på karet men skulle gärna kuna lösa det på annat sätt...

Ja det lät inge kul, det är väl samma problem jag har då antar jag. :/

För hoppas på att fläkten löser detta problem, om nån kommer på något annat så posta gärna det här!
#21 - 1 april 2009 19:26
Markus1984 skrev:
OKej nu beställde jag en Zalman 120mm fläkt från dustinhome.se, ska köpa en transformator-grej på clas ohlson imorrn, så man kan välja hastighet på fläkten.( så får min bror koppla ihop det där, *jag ogillar att fiffla med elektronik*)

Ska även montera en frånluftsventil med motor i data/akvarie-rummet, om min far hittar på den som han hade "liggandes nånstans"...

Helst skulle man ju villa få Bukt på detta IDAG, då det garanterat kommer ske samma sak ikväll.

Vissa zalmanfläktar får man med en sladd med inbyggt motstånd som ger 7V isf 12V Vilket är optimalt för fläkten, högt luftflöde och tyst fläkt och ökad livslängd. Iofs är de ställbara omvandlarna inte mycket dyrare än en 12V omvandlare.

Fläktarna går ner till 5V så du kanske rent av har några gamla transformatorer ifrån gamla prylar som passar? Skrivare, scanner, modem, fax? Det mesta har 5-9V och passar utmärkt att driva fläkt med :)
#22 - 2 april 2009 05:03
Jag har också haft liknande problem med kondens på natten (kör utan täckglas). På mitt 720 tyckte jag lysrören satt fel och tempen stack på dagen, så jag moddade lite. Satte breda luckan framåt och monterade in extraljus i den och tog bort den lilla luckan, det är alltså lite öppet i bakkant (2-3 cm?).
Sedan dess går karet något kallare och kondensen har i alla fall slutat rinna på akvariesidorna. Det känns bättre än att sätta en fläkt att blåsa och sen en doppis för att hålla värmen.

Edit: biltema har en liten batterieliminator med ställbar spänning som funkar bra till pc-fläkt.
#23 - 2 april 2009 08:16
Martin85 skrev:
Vissa zalmanfläktar får man med en sladd med inbyggt motstånd som ger 7V isf 12V Vilket är optimalt för fläkten, högt luftflöde och tyst fläkt och ökad livslängd. Iofs är de ställbara omvandlarna inte mycket dyrare än en 12V omvandlare.

Fläktarna går ner till 5V så du kanske rent av har några gamla transformatorer ifrån gamla prylar som passar? Skrivare, scanner, modem, fax? Det mesta har 5-9V och passar utmärkt att driva fläkt med :)

Ja jag är ingen elektronik-nisse, jag bad bror min om råd, så då tipsade han om den på CO, zalman har jag god erfarenhet av till mina hembyggda datorer så då valde jag en sån Zalman FZ3 120mm.

Jag har också haft liknande problem med kondens på natten (kör utan täckglas). På mitt 720 tyckte jag lysrören satt fel och tempen stack på dagen, så jag moddade lite. Satte breda luckan framåt och monterade in extraljus i den och tog bort den lilla luckan, det är alltså lite öppet i bakkant (2-3 cm?).

Sedan dess går karet något kallare och kondensen har i alla fall slutat rinna på akvariesidorna. Det känns bättre än att sätta en fläkt att blåsa och sen en doppis för att hålla värmen.

Edit: biltema har en liten batterieliminator med ställbar spänning som funkar bra till pc-fläkt.

Det ska jag nog prova att göra, ta bort den lilla plåten bak.

Inatt hade jag både den lilla och den lite större plåten uppfällda, inget vatten på golvet nu imorse...

Jag kör inte täckglas, har inte ens nåt till akvariet.

Annons