Vissa zalmanfläktar får man med en sladd med inbyggt motstånd som ger 7V isf 12V Vilket är optimalt för fläkten, högt luftflöde och tyst fläkt och ökad livslängd. Iofs är de ställbara omvandlarna inte mycket dyrare än en 12V omvandlare.
Fläktarna går ner till 5V så du kanske rent av har några gamla transformatorer ifrån gamla prylar som passar? Skrivare, scanner, modem, fax? Det mesta har 5-9V och passar utmärkt att driva fläkt med :)
Ja jag är ingen elektronik-nisse, jag bad bror min om råd, så då tipsade han om den på CO, zalman har jag god erfarenhet av till mina hembyggda datorer så då valde jag en sån Zalman FZ3 120mm.
Jag har också haft liknande problem med kondens på natten (kör utan täckglas). På mitt 720 tyckte jag lysrören satt fel och tempen stack på dagen, så jag moddade lite. Satte breda luckan framåt och monterade in extraljus i den och tog bort den lilla luckan, det är alltså lite öppet i bakkant (2-3 cm?).
Sedan dess går karet något kallare och kondensen har i alla fall slutat rinna på akvariesidorna. Det känns bättre än att sätta en fläkt att blåsa och sen en doppis för att hålla värmen.
Edit: biltema har en liten batterieliminator med ställbar spänning som funkar bra till pc-fläkt.
Det ska jag nog prova att göra, ta bort den lilla plåten bak.
Inatt hade jag både den lilla och den lite större plåten uppfällda, inget vatten på golvet nu imorse...
Jag kör inte täckglas, har inte ens nåt till akvariet.