Köns bedömning på vild scalare?

#1 - 16 januari 2012 18:09
Någon som kan tala om för mig vad för kön det är på denna vilda scalare jag har ?

http://a7.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash4/407467_10150475286296875_663586874_8807220_559798392_n.jpg
#2 - 16 januari 2012 18:15
oooooooo....en SPETSNOS.....

snyggaste skalaren av dom alla !!!

jag skulle tippa att det ä en hona, men det är lurigt som fasen med spetsnosarna.

hanarna får ju inte knycken i pannan när de blir äldre.

men jag tyckte mig se att mina gamla hanar var mer "raka" från
truten över till pannan, och honorna hade mer sppets på truten
som din har.

men jag kan mycket väl ha fel.....tippar att jag är 70/30% säker.

.
#3 - 16 januari 2012 18:41
jag har 2 st av dessa som ser likadana ut i form det är därför jag undrar :/ blev tvungen att dryga ut med 3 st små "avlade" scalarer för dom kan jag könsbestämma när dom blir större, hoppas på att det är 2 st honor av spetsnosarna & att det är nå hannar i den nya jag köpte idag...

För 2 år sedan fick jag yngel som sjutton men blev osäker på om det var äkta scalarer jag hade då.
Har bilder på mina gamla scalarer som du kan titta på, kanske du kan avgöra vad det är för några se länk nedan.
#4 - 16 januari 2012 19:07
Det är ingen spetsnos (P. leopoldi), utan ser ut som en vild form av P. scalare, kanske en så kallad Peruscalare. Även om det väl pratas om att dela upp P. scalare i fler arter, om jag inte har fattat fel.

Spetsnosen ser ut så här:
http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=1308&SOK=1

Den har mycket flackare pannprofil, utan knycken på nosen, och fenorna hålls mer bakåtsvepta. Mönstret stämmer inte heller.

Könet är svårt att se, men kanske en hona, på grund av att ryggfenan är rätt kort, men den är ju inte vuxen heller så...
#5 - 16 januari 2012 19:20
Animaniac skrev:
Det är ingen spetsnos (P. leopoldi), utan ser ut som en vild form av P. scalare, kanske en så kallad Peruscalare. Även om det väl pratas om att dela upp P. scalare i fler arter, om jag inte har fattat fel.

Spetsnosen ser ut så här:

http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=1308&SOK=1

Den har mycket flackare pannprofil, utan knycken på nosen, och fenorna hålls mer bakåtsvepta. Mönstret stämmer inte heller.

Könet är svårt att se, men kanske en hona, på grund av att ryggfenan är rätt kort, men den är ju inte vuxen heller så...

Vet inte riktigt om jag kan hålla med dig,

Såhär ser en P. leopoldi ut..

http://t3.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcRWXEaJakEBaUwn9lrP8jemXHUtefLsIeDAn6Jmtl5kQHeT56yQ

och dehär är min:

http://a7.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash4/407467_10150475286296875_663586874_8807220_559798392_n.jpg
#6 - 16 januari 2012 19:24
Är 99% säker på att din inte är en spetsnos (leopoldi), kroppsform, hur de håller fenorna, och mönstren stämmer inte. Din är förmodligen en vild variant av P. scalare.

Jag har haft P. leopoldi, och de såg inte ut som din. Ska ha en bild på en leopoldi i mitt galleri.
#7 - 16 januari 2012 19:37
Nu tog jag en bild på båda med systemkamarean,dom blev inte så nöjda=)
nå idé om va det e för nå då?

http://a4.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc7/401107_10150475465141875_663586874_8807974_1162502092_n.jpg
#8 - 16 januari 2012 19:40
Jag gissar på att det är så kallade Peruscalarer, som ibland felaktigt säljs som Perualtum, trots att de inte är några P. altum.
#9 - 16 januari 2012 19:48
hur ser man om det är hona eller hane av denna sort.
#10 - 16 januari 2012 19:52
Som med vanliga scalarer, hanarna blir väl större, får kraftigare panna och längre fenor, men det är svårt att se på ungdjur, och även på vuxna.
#11 - 16 januari 2012 20:23
på dessa borde man kunna se då dom är ca 13-14 cm från topp till tå på fenorna
#12 - 17 januari 2012 07:58
vad jag hänger upp mig på när det gäller den första bilden är:

- den har blåa kinder
- klar markerad prick vid ryggen
- den har gula/svarta ögon
- den har stubbiga fenor

mig veterligt har INGEN annan skalar blåa kinder + den sortens ögon än spetsnosar.

stubbiga fenor har spetsnosar, andra har mer utsträckta fenor, men stubbiga kan andra ha
när de antingen växer upp, eller blitt nått fel på dom.

pricken vid ryggen kan andra oxå ha, men inte så ofta

jag hävdar att första bilden är en spetsnos.

.
#13 - 17 januari 2012 08:09
Kensa skrev:
vad jag hänger upp mig på när det gäller den första bilden är:

- den har blåa kinder

- klar markerad prick vid ryggen

- den har gula/svarta ögon

- den har stubbiga fenor

mig veterligt har INGEN annan skalar blåa kinder + den sortens ögon än spetsnosar.

stubbiga fenor har spetsnosar, andra har mer utsträckta fenor, men stubbiga kan andra ha

när de antingen växer upp, eller blitt nått fel på dom.

pricken vid ryggen kan andra oxå ha, men inte så ofta

jag hävdar att första bilden är en spetsnos.

.

Jag får fara till o prata med peder på djurmagazinet o fråga han för det var han jag köpte dom av....
#14 - 17 januari 2012 11:28
Fläcken vid ryggfenans bas är större på spetsnosar än den är på den bilden. Och spetsnosar håller inte ryggfenan sådär upprätt, och får väl heller inte så långa bukfenor. Och pannprofilen är fel. Mönstret på kroppssidan är också fel. Är som sagt 99% att det inte är en spetsnos, inte en "renrasig" i alla fall.

Scalarer med blå kinder har jag nog sett förr, som inte varit leopoldi, t.o.m en marmorscalare jag har nu har blått skimmer på gällocken, och precis bakom dem.
#15 - 17 januari 2012 11:35
Animaniac skrev:
inte en "renrasig" i alla fall.

you may have a point there.....

det finns ju faktiskt en möjlighet att det är en liten blandning.

jag håller med till vissa delar av ditt resonomang gällande spröten och de svarta linjerna.

håller du med om mitt resonomang att kinden är blå, samt att ögonen (gul/svarta, till skillnad från peruaner och
"vanliga" som är röd/svarta) är klart mer spetsnos än peruan / vanlig.

kan inte heller släppa den stubbiga ryggfenan.

de peruaner jag har haft har alla haft högre och spetsiga ryggfenor än den första bilden i tråden.

eller ?

.
#16 - 17 januari 2012 11:41
Tja, som sagt, angående det blå på gällocken, har sett vanliga scalarer som haft det, har en marmorscalare nu, som har blått skimmer på gällocken, och precis bakom. Riktigt snygg för att vara en marmor, fina fenor, och ljust, nougatfärgat mönster, och vildformens röda ögon. Tyvärr är den något grinig. Tror faktiskt inte jag sett en leopoldi med särskilt mycket blått, inte lika mycket som en del andra jag har sett. Har en bild på en scalare i mitt galleri, som (syns dåligt på bilden) hade blå kanter på de svarta banden, och den var nog också nå´n Perutyp, med upprätt ryggfena. Om jag minns rätt så hade den även blått på gällocken.

Korta fenor kan ju bero på fler saker (kanske på att det i det här fallet rör sig om en ung hona?), det viktiga här tycker jag är vinkeln den håller fenan i, och att pannprofilen är helt fel.

I "min" butik hade han häromsistens inne leopoldi (vildfångade tror jag), och i samma kar gick exemplar som han fått in samtidigt (också som leopoldi vad jag förstod) om jag förstod rätt, och de liknade den på bilden här, och man såg en tydlig skillnad på dem och spetsnosarna som gick i samma kar.
#17 - 17 januari 2012 12:35
Jag tycker de liknar de jag har och då är det "Peru" skalarer annars så kan det vara "Eimeki". Svårt att se på bilden.
Sen kan jag tipsa denna sida för att identifiera skalarer

http://www.finarama.com/tba/identification.htm
#18 - 17 januari 2012 13:35
Har pratat med peder på djurmagazinet och han sa att dom jag köpte vid det tillfället är Altum Peru scalarer.
#19 - 17 januari 2012 13:45
P.scalar "Peru" ja, men inte Altum Peru, för det är inga Altum. :(
#20 - 17 januari 2012 14:02
Wilhelm skrev:
"Eimeki".

Eimeki / Leopoldi = samma sak.

.
#21 - 17 januari 2012 15:21
P. eimekei är en gammal synonym för P. scalare http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=196&SOK=1 (se under "tidigare vetenskapligt namn").

Som sagt, Perualtum finns inget som heter, men en del affärer kallar Peruvarianten av P. scalare för altum, för att den påminner lite om den, och förmodligen för att de ska kunna ta mer betalt för dem :p

Pratade med "min" butik häromdagen, och han sa att riktiga P. altum knappt går att få tag i längre, av nå´n anledning dör de hela tiden, inte bara för honom.
#22 - 17 januari 2012 15:45
De är inte så svåra att få tag på längre, Altum odlas ganska friskt i Asien numera och minst en jag känner tar in dessa. Även de VF Altum som jag såg i Tyskland i höstas såg bra ut, men priserna var därefter...

Tillbaka till ursprungsfrågan, så går det knappast att könsbestämma skalaren med någon säkerhet eftersom den är ganska liten, vänta till de leker så går det lättare:)!
#24 - 17 januari 2012 15:55
Jag tror, och observera att jag tror, dessa fiskar är en blandning av ett par olika sorter. Jag har äkta sk. Peru-altum hemma och de är mycket högre i kroppen och fenorna är högre. Det är snygga skalarer du har, det säger jag inte annat men jag är lite tveksam att de skulle vara renrasiga av någon äkta VF eller oäkta odlingsvariant;):)...
#25 - 3 februari 2012 11:50
har nu ännu engång diskuterat med peder på djurmagazinet och denhär gången tog jag med mig bild på scalarerna, då sa han tveklöst att det är under försäljningsnamnet Scalare Altum Blue Honey, jag skickade iväg ett mail till akvarilagret och frågade vart dessa härstammar ifrån och än så länge vet dom det inte, dock kommer dessa från tjeckien men före det vet ingen utom dom själva som exporterar..

Dock är dessa blue honey sjukt vackra samt dyra då dom skiner neonblått. mina har dessutom börjat leka men än sålänge inga romkorn .
#26 - 3 februari 2012 11:54
skulle nog vilja sätta en eller två kronor på att de har ganska mycket spetsnosblod isig.

kanske en blandning av peruaner och spetsnos....?

.
#27 - 3 februari 2012 11:57
hehe jag ger mig inte förrän jag fått reda på hur dessa kommit till, ska försöka komma i kontakt med dom i tjeckien för att ta reda på vad dessa kommer ifrån
#28 - 3 februari 2012 12:01
enlig akvarilagrets lista står det Pterophyllum sp.
#29 - 3 februari 2012 13:10
vilket innebär att de säger att det är en scalar, men inte vilken variant.

.
#30 - 3 februari 2012 14:37
Problemet är att det med all säkerhet finns många fler arter än de idag beskrivna tre. Ett annat problem är att det är svårt o få fram pengar för någon att revidera släktet så man får nog acceptera att det finns en massa sp varinater som inte kan klassas in bland de tre idag beskrivna.

O altum ja så här kan det se ut. :D
&list=UUVLRmuTvF8odEPmwQ-m3ELQ&index=4&feature=plcp" target="_blank">
&list=UUVLRmuTvF8odEPmwQ-m3ELQ&index=4&feature=plcp
#31 - 3 februari 2012 17:18
#32 - 3 februari 2012 19:49
Efter timmar av letande så hittade jag tillslut sidan jag sett tidigare där man kan artbestämma sina scalarer. finns 32 st olika färger av vilda scalarer. tycker mina liknar mest E04 Pt. Scalare (peruvian).

http://finarama.com/tba/identification.htm

Annons