Har för mig att jag hört att man kan se vilket kön det är uppifrån.
Corydoras mad skrev:Omöjligt att säga på kroppsformen för mig i alla fall. Sen så syns ju inte bukfenorna. Om jag var du skulle jag plocka upp dem och lägga dem i en behållare med t.ex. svart botten så att det skapas kontrast mot fenorna.
Vill inte verka tjatig, men jag tycker fortfarande att du har för grovt grus - skäggtömmarna ser slitna ut.
Ceci skrev:Hej :)
Avliva dem lät väl lite drastiskt..
Du kan ju omplacera/sälja dem.
Jag skaffade akvarium för att ha Corydoras, därför valde jag sand.
Det blev rådasand 0,8-1,2 mm.
Den kostar tydligen lite mer än blästersand, men jag är väldigt nöjd.
Sök här på forumet, det har skrivits om sand tidigare.
Min största Corydoras panda hade knappt några skäggtömmar när h*n kom från zoobutiken, men nu har de växt ut!
I butiken gick de på vassa svarta småstenar, vad det nu heter.
Det var snyggt med svart botten, men synd om malarnas munnar.
Angående könsbestämning så skulle jag gärna lära mig mer! Det enda jag vet är att honan är större & rundare än hanen.
Lycka till!
smegga skrev:Hur lång tid tar det får skäggrömmarna att växa ut igen??
Ska åka iväg och kolla på sand imorgon så får vi se hur jag gör.
Är det inte jobbigt med sand när man byter vatten, tänkte om det rörs runt och hamnar i alla filter?
smegga skrev:Har precis flyttat dem till ett 50 liters akvarium med den minsta engelska sjösten i. 3-4 mm.
Funkar inte det så blir det väl att avliva dom om dom lider så av gruset. lr??
För jag vill ju inte plåga dem..
Corydoras mad skrev:Är bilderna tagna i 50l akvariet?
Corydoras mad skrev:Allright :), 3-4mm sjösten fungerar helt klart att ha fullvuxna Corys i. Jag vart lite fundersam när jag såg bilderna och att du sedan sa att du använda 3-4mm sjösten. Dock skall du tänka på att inte låta yngel växa upp i ett kar med så grovt substrat. Råda fågelsand eller mindre är att rekomendera
smegga skrev:Hur lång tid tar det får skäggrömmarna att växa ut igen??
Ska åka iväg och kolla på sand imorgon så får vi se hur jag gör.
Är det inte jobbigt med sand när man byter vatten, tänkte om det rörs runt och hamnar i alla filter?
Ceci skrev:Jag kan inte svara exakt, men på en månad såg skäggtömmarna OK ut igen.:)
Jag har bara haft två akvarium, med sand, så jag har inget att jämföra med. Men det är fint. Har inte hittat sand i något filter.