Könsbestämma Discus

#1 - 24 december 2005 17:13
Hejsan,

Någon som har information om hur man könsbestämmer discus? Vid vilken ålder kan man se könet, och hur?

Mvh och God Jul

Stefan
#2 - 24 december 2005 22:56
det är väldigt svårt att se könet på diskus !! det ända säkra är när de har lekt och få frisimmande yngel ..... annars är det väll nått med pannan!
#3 - 25 december 2005 09:59
Mina diskus som just lekt skiljer hanne och hona på följande vis!? Hannens fena är inte sammanväxt omedelbart efter könsöppningen de 5-6 fenstrålarna är lösa som taggar! Honan däremot har sina fenor sammanväxta! Samma förhållande kan jag se på ryggfenans början! Vet inte om det är så på alla? Men på mina är det så!
#4 - 25 december 2005 10:37
nej det stämmer inte.Kanske på dina men det är inget man kan se så.Har haft hanar som sett precis ut som honor o tvärtom.Det som man får gå på e lekröret när dom e på g.Finns även hanar med stora lekrör som honor.Har haft 2 såna själv.
#5 - 25 december 2005 10:49
Skulle vara kul och höra om någon annan märkt detta!
#6 - 25 december 2005 10:51
Då det gäller lekrören tycker jag att honans är trubbigare och hannens är spetsigare!
#7 - 25 december 2005 11:48
jo säkraste är att kolla lekröret.. men har set vissa kolla foremen att hanarna ska ha lite spetsigare fenor kanter men tycker att de varierar otroligt mycke mellan individerna. Vilket gör att det blir ganska opålitligt..

/mvh Daniel
#8 - 25 december 2005 12:53
Som sagt lätt är det inte men honan brukar dessutom vara mindre än hanen samt ha en mer "rund" formad panna. lägger ut en bild här på mitt Coari par där hanen är till vänster och kan lite senare lägga upp en bild på ett annat NYTT!!!! VF par som just nu håller på med att ta hand om kläckningen av äggen.
#9 - 25 december 2005 13:00
Lägger upp en till bild på ett vf par där hanen (nederst) är en Brun "Rio Madeira" och honan (överst) är en "Blue Heeded Heckel"
#10 - 25 december 2005 13:25
Någon som vågar sig på att könsbestämma dessa ??

http://apps.berthling.com/jGallery/images/Diskus/index.html

Bild 3 och 4 är samma firre.
#11 - 25 december 2005 13:32
Skulle jag könsbestämma efter mina, och då bara se på fenorna skulle jag gissa på hanne, hona, ser inte, hanne! Men troligtvis är det fel?:) Men kan givetvis också vara rätt?
#12 - 25 december 2005 15:17
[QUOTE=oveb]Någon som vågar sig på att könsbestämma dessa ??

Bild 3 och 4 är samma firre.[/QUOTE]

Jättesvår utifrån så "onaturliga" Discusar men jag prövar gärna. Mitt svar blir att nr 2 är en hona,resten är hanar.
#13 - 25 december 2005 15:25
[QUOTE=p-ö][QUOTE=oveb]Någon som vågar sig på att könsbestämma dessa ??

Bild 3 och 4 är samma firre.[/QUOTE]

Jättesvår utifrån så "onaturliga" Discusar men jag prövar gärna. Mitt svar blir att nr 2 är en hona,resten är hanar.[/QUOTE]

Intressant, jag hoppas att det stämmer för då kan det eventuellt bli lite "fisksnusk" när de flyttar till större balja.
#14 - 25 december 2005 15:40
Ja:) då gissade vi lika! Kanske helt rätt då:)
Vi får väl svaret då det ev. blir lek i akvariet!
#15 - 25 december 2005 22:46
Ok

Om man tittat på pannan o storleken så kan detta funka men då krävs att det är diskus ur samma kull. Blandade kullar har olika uppväxt förhållanden.
Man kan också titta på läppen men då krävs att de har samma ålder o storlek.
Fenornas storlek. Visst om föräldrarna har samma ursprung o det inte finns någon "High Fin" någon generation tillbaka.
Lång fenstrålen bak är i huvudsak förknippat till den blå diskuslinjen.
Ägglednignsrör o sädesledare kan skifta efter variant
Så det som finns ett sätt kvar o det skall vara hyfsat säkert. Hannen har concave genital area o honan konvex. Så nästa gång du håvar fisken ta en titt.:) Skall stämma till 99 %
Sen en liten historia. Satt i Stendkert montern sist på diskuschampionatet pekade på ett par o frågade Jörg. Vem är hannen o vem är honan?? Den är honan sa Jörg sen titta han på mig o sa tror jag.:D Tänk då på att han lever på att bara odla diskus. :D :D :D
#16 - 25 december 2005 23:42
[QUOTE=kaj.p]
Den är honan sa Jörg sen titta han på mig o sa tror jag.:D
[/QUOTE]

OK, då har ju en amatör typ 50 procents chans att "se" rätt :)

Annons