Könsfördelning?

#1 - 20 mars 2007 09:10
Köpte mina första fiskar för snart en vecka sedan.Det blev fyra platysar (gula, heter dom sunset, akvariehandelaten visste inte?)
Två var gulare än de andra två som var lite blekgul/vita. Tog två av varje färg för jag tänkte att det var två av varje kön. Just könsbestämmningen kunde heller inte akvariehandlaren hjälpa mig med (jag är helt grön akvarist själv) Nu i efterhand har jag läst mig till att det troligtvis med ganska stor säkerhet är tre hanar och en hona, har även fått bekräftat av vänner. Nu är dessutom den ena blekare fisken blivit gulare av någon anledning.
Min fråga är nu om det är hälsosamt för min stackars platytös att ha tre hanar efter sig när det är lekdax eller jag ska skaffa två honor till för att det ska bli bra balans mellan dom?:)
#2 - 20 mars 2007 11:14
Det brukar nog gå ganska bra med Platys men du märker ju om de jagar henne mycket och hon blir stressad, då är de kanske dags att skaffa sig 2 till i alla fall.
#3 - 20 mars 2007 20:11
jag hade gått tbx med två hannar och bytt mot två honor

de ynglar som bara den:D

hanarna slåss och honan kommer bli stressad med så mkt uppvaktning
#4 - 20 mars 2007 20:29
Det är inte ovanligt att platys färgar ut (får intensivare färg) när de kommer till ett nytt akvarium.

Kan gå att ha en hona med tre hannar, men du bör nog överväga att skaffa fler honor så inte grabbarna blir osams eller honan stressad för att hon inte får vara i fred.

Här finns mycket info om just platys http://www.monas.se/platys.htm
#5 - 23 mars 2007 18:57
Metalmaid skrev:
Det är inte ovanligt att platys färgar ut (får intensivare färg) när de kommer till ett nytt akvarium.

Kan gå att ha en hona med tre hannar, men du bör nog överväga att skaffa fler honor så inte grabbarna blir osams eller honan stressad för att hon inte får vara i fred.

Här finns mycket info om just platys http://www.monas.se/platys.htm

Tusen tack för tipsen och speciellt tack för länken om platys!

:) Agnez
#6 - 23 mars 2007 20:07
Det var så lite så, är ju själv förtjust i platys och så man snappar upp nån bra länk emellanåt och det kan man ju dela med sig av :)

Sen Sunset...finns ju olika varianter av dem med. Men rent generellt kan man säga att de är mer gultonade mot huvudet och mer rödorange mot stärtfenan, sen kan de ha eller inte ha svarta teckningar vid stjärtfenan.

Annons