könsfördelning på guppys?

#1 - 3 maj 2009 19:53
Hej!

Jag hade fyra olika guppyhonor som fick yngel samtidigt för ungefär två månader sen. Många av ynglena blev nog uppätna innan jag lyckades rädda dom och lägga över dom i ett yngelkar.

Här är en bild på deras hem: http://i667.photobucket.com/albums/vv39/Linan_photo/odlingsrummet/guppy_yngelburk.jpg

Men hur som helst så undrar jag lite över könsfördelningen. Det blev nämligen 17 st yngel som klarade sig och endast 1 av dessa blev hanar!

Är det så att det oftast blir färre hanar? Hade hoppats på lite jämnare fördelning! Men han är nog lycklig, ensam herre på täppan med ett eget litet harem :D

Lina
#2 - 3 maj 2009 20:03
Det är tyvärr så som du säger. De flesta är honor [:o]
#3 - 4 maj 2009 05:28
bara för att honorna är smartast och simmar och gömmer sig medan hanarna bara tänker på sex redan i yngelstadiet hahahaha ;)
#4 - 4 maj 2009 09:04
high five!
#5 - 4 maj 2009 17:21
De yngel jag lyckats fånga upp och som har överlevt till vuxen ålder är klart mest hanar här. Jag får ge bort honor hela tiden för att de inte ska bli ihjälstressade här hemma av alla hanar.
#6 - 4 maj 2009 18:01
Charlottis skrev:
De yngel jag lyckats fånga upp och som har överlevt till vuxen ålder är klart mest hanar här. Jag får ge bort honor hela tiden för att de inte ska bli ihjälstressade här hemma av alla hanar.

jaha, vad konstigt! vilka skillnader det kan vara!
#7 - 4 maj 2009 18:25
Det finns en liten teori om att högre temp (ca.25+) ska ge fler hanar men personligen tror jag det är marginellt isf.
Jag har aldrig märkt någon skillnad [:o]
#8 - 4 maj 2009 19:05
Temperaturen i mitt akvarium är 24-25 grader, ändå mest hanar:p
#9 - 18 maj 2009 10:11
uppdatering

en liten uppdatering; nu är nästan hälften av alla yngel hanar! för nån vecka sen fanns det inte en hint om att det kunde vara fler än en hane, men på kort tid har ca 8 st utvecklats till hanar.

är det vanligt att det kommer så sent?
#10 - 18 maj 2009 18:15
Linan skrev:
en liten uppdatering; nu är nästan hälften av alla yngel hanar! för nån vecka sen fanns det inte en hint om att det kunde vara fler än en hane, men på kort tid har ca 8 st utvecklats till hanar.

är det vanligt att det kommer så sent?

Vadå menar du?
Hanar bildar inte gonopodium förrän efter ca. 3 månader men de är ju likväl hanar ändå även innan [:o]
#11 - 26 maj 2009 08:19
Nina82 skrev:
Vadå menar du?

Hanar bildar inte gonopodium förrän efter ca. 3 månader men de är ju likväl hanar ändå även innan [:o]

eh jo, men hur ser man att de är hanar innan de utvecklat fenan på magen då?? det var det jag menade, att de utvecklats till hanar = utvecklat gonopodium.

inte att de först är honor och sen magiskt ändrar kön. såå flummig är jag inte ;) !!
#12 - 26 maj 2009 08:24
Linan skrev:
eh jo, men hur ser man att de är hanar innan de utvecklat fenan på magen då?? det var det jag menade, att de utvecklats till hanar = utvecklat gonopodium.

inte att de först är honor och sen magiskt ändrar kön. såå flummig är jag inte ;) !!

man ser nog inte vad det är förrän hanarna börjar få en spetsig sak
alternativt när honorna får en liten prick i röven

.
#13 - 26 maj 2009 10:30
Just Guppy är ganska lätt att urskilja kön ganska tidigt.
Redan vid en månads ålder kan ett tränat öga se skillnad med ganska stor säkerhet.
Dräktighetsfäcken på honor börjar synas vid 3 veckors ålder medan hanar inte ens har en antydan till mörk fläck.
#14 - 26 maj 2009 13:55
...

Jag hade en blue-tail hona som parade sig med min green-cobra hane.
Fick typ 50 yngel men de kom ur "yngelburen" och käkades upp.
1 överlevde :D ....och är en färgglad hane.
Är ingen erfaren akvarist men efter att jag läst detta är jag ännu mera säker på att det är en hane.
Men det jag gick på innan var den långa ryggfenan och att hanen typ är smalare :p (men är som sagt ingen erfaren akvarist)
#15 - 4 juni 2009 18:02
Blixie skrev:
Jag hade en blue-tail hona som parade sig med min green-cobra hane.

Fick typ 50 yngel men de kom ur "yngelburen" och käkades upp.

1 överlevde :D ....och är en färgglad hane.

Är ingen erfaren akvarist men efter att jag läst detta är jag ännu mera säker på att det är en hane.

Men det jag gick på innan var den långa ryggfenan och att hanen typ är smalare :p (men är som sagt ingen erfaren akvarist)

Men det finns ju allmän information om levandefödare här på z-pet, har du inte läst den? Annars finns ju den här tråden:
http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=115002

Annons