Könskillnader på jordätare

#1 - 11 december 2009 14:12
Jag två arter av jordätare, satanoperca leucosticta samt tapajos orange head. Jag har 4 fiskar av varje art och börjar nu bli nyfiken på hur många honor/hanar det är.

Vet att det är svårt med fiskar som inte är så stora (dessa är 7-10 cm) men finns det något jag kan kolla efter? Har försökt att titta på fenor och könsöppningar men inte blivit klokare.

Just nu tänker jag: de som växer fortast och har mest färg är hanar, men förstår att det inte är så enkelt även om jag vill..:d
#2 - 11 december 2009 16:24
Tror du kan glömma att se ngn skillnad på könen ännu, jag har Leucostictia som är 20cm+ ser inte skillnad på hane / hona där heller. Dock vet jag i och med att dom lekt.
Sen är det ju nästan sämsta tänkbara att köpa 2 av varje då jordätare skall hållas i grupp eftersom dom bråkar mkt med varandra. Aggressionerna blir väldigt riktade om du bara har 2 av varje. Detta resulterar i fiskar med skadade fenor, mkt stress som kan leda till sjukdomar o.s.v Hade jag vart du hade jag köpt 4 till av varje art snarast.
Mvh // Matte
#3 - 11 december 2009 16:32
Jag har inte 2 av varje, 4 av varje art! Alltså 8 sammanlagt.

Vet att 6 av varje art hade varit bättre men jag måste tänka lite på utrymmet i karet. Med 8 fiskar finns det iaf utrymme för dem att gömma sig om det skulle vara så.
#4 - 12 december 2009 13:37
Tror du kan kolla efter det gamla vanliga ;-)
Skillanden på mina Tapajosar är att hanarna har ju mer färger på fenorna och framförallt längre fenor.
Det enda jag skulle kunna se på mina Satanoperca är nog att hanen är högre i kroppen.
#5 - 12 december 2009 14:23
Jag hoppas du har rätt Göran!

Två av mina tapajos är rejält röda i huvudet och det riktigt lyser om alla fenor medan två andra är mer grå och även mindre. Tiden får utvisa, spännande är det..;)

Min största satanoperca har ett mörkt band längs kroppen som de andra inte har (i alla fall inte lika tydligt). Detta är inget som skiljer könen åt?
#6 - 12 december 2009 22:16
LÅter som du har olika kön på några av dom då..
Det bandet har jag inte på mina..
#7 - 12 december 2009 22:26
Tror du måste vänta till de lekt innan du kan vara säker. Liksom hosmänniskor brukar honorna vara mer feminina i uttrycket, rundare mjukare i utseendet och hannarna kraftigare, kantigare...
#8 - 15 december 2009 19:54
Alltså min stora Leucostictia hane är en del större än honan men förövrigt ser dom likadana ut tycker jag. Har även 6st i 12cm klassen som precis blivigt könsmogna och klarat av sina första lekar, där har det vart omöjligt att säkerställa könsfördelningen förrens nu. Flyt hade jag också och fick 3 hannar 3 honor :)
Lycka till med dina firrar!

Annons