Könsskillnad på röd zebra

#1 - 29 juli 2007 17:33
Hejsan

Jag undrar hur man ser könsskillnad på röd zebra? Och så har jag en röd zebra med en svart prick på sidan, vad kan det vara?

/Mvh Simon
#2 - 29 juli 2007 18:00
Här finns en artikel om rödzebra som bland annat beskriver könsskillnaderna: http://www.ciklider.se/artiklar/mp_afrikas_roda_guld.shtml
#3 - 30 juli 2007 05:34
Så om jag har fyra orange röd zebra så är alla honor då?
#4 - 30 juli 2007 06:03
Det är inte säkert, det finns rödsebror som både hanarna och honorna är orange/gul/röd.

Men om alla är röda, så är hanen troligtvis mkt större(längre och högre), hanen får mer rött i fenorna. De får också lite mer äggfläckar på analfenan.
#5 - 30 juli 2007 07:07
Fast alla de fiskar jag har, har en massa äggfläckar på analfenan.
Kjell Fohrman
Administrator
#6 - 30 juli 2007 07:09
Defenseman skrev:
Fast alla de fiskar jag har, har en massa äggfläckar på analfenan.

Även honor har ofta rätt gott om äggfläckar
#7 - 30 juli 2007 07:11
Så det var inte särskilt lätt det här då. Jag tycker nämligen att de 4 fiskarna även är jämnstora med varandra. Jag skulle gärna veta om jag har någon hane, eller om alla är det. :)
#8 - 30 juli 2007 08:31
Citat från artikeln som jag länkade till ovan:

Könsskillnader
Så länge det rör sig om den vanligaste färgformen från Minos Reef med blå hanar och orangeröda honor är det givetvis lätt att se skillnad mellan könen. Denna färgmässiga skillnad finns redan hos nyspottade yngel, där hanar är gråbruna och honor gula. O-färgade hanar blir fullt utfärgade i lekdräkt nästan helt vita och skiljs därför också lätt från honor. Underkuvade och unga O-färgade hanar är svårare att skilja från de orangeröda honorna. Vill man vara helt säker måste man ta upp dem och jämföra könsöppningarna.
Andra tecken som kan vara till hjälp är äggfläckar och prickar i slutet av ryggfenan som i regel är fler och större hos hanar. Man brukar också kunna se mer blått i bukfenor och analfena hos hanar.
#9 - 30 juli 2007 08:53
Jag får väl kolla det där med ryggfenan när jag kommer hem sen.

Jag tycker nämligen att det blåa i analfenorna är ungefär lika på alla.

Tack så mycket för hjälpen i alla fall och jag ber om ursäkt om jag fattar lite trögt.
#10 - 3 augusti 2007 08:32
Det var två av fiskarna som har prickar på ryggfenan och den enas var tydligare så det kanske är en hane då?

Annons