Välkommen till Zoopet, Gackt, du kommer att hitta mycket matnyttigt här.
För det första så skulle jag vilja påpeka, och det kommer fler efter mig att göra också, att 4 slöjstjärtar i ett 60 liters är på tok för mycket. Även EN är inte bra. Detta för att slöjstjärtar blir stora och det fort, och de smutsar ner rejält. Du löper stor risk att få problem med vattenkvaliten, vilket förstås inte är bra för dina fiskar.
Detta finns det gott om trådar om på avdelningen som heter "Mitt första akvarium", så ett tips i all vänlighet är att surfa runt där.
Så till din egentliga fråga.
Jag antar att du inte tömmer akvariet helt på vatten utan att du gör ett delvattenbyte. Det kallas här för det mesta för vattenbyte.
Ett normalt vattenbyte ligger på 10 - 30 %, en gång i veckan, i ditt fall mellan en halv till två hinkar.
Både storlek och frekvens på vattenbyte kan variera stort beroende på storlek på akvariet, typ av fiskar etc.
En hävert är bra till att få igång vattnet, zooaffärer brukar sälja en bra för runt hundringen, den har mjuk slang, och är ganska lång. En sån har jag kopplat till en trädgårdsslang, och då går det urenkelt att tömma vattnet. Sen har jag en koppling på badkarskranen så jag kan koppla slangen och fylla akvariet igen. På "Artiklar" i Zoopets huvud finns en bra beskrivning under "akvarietilbehör".
Om du vill fortsätta med hink har Biltema en utmärkt hävert för 15 spänn. Den har hårda slangar och är därför svårare att koppla, men nån annan kanske har gjort det och kan rapportera.
Om du tycker att vattnet inte blir kristallklart med en gång, så tycker jag att det är ganska normalt. Vattenstrålen när man fyller på rör upp mulm från botten, men det brukar lägga sig på en timme eller två.
Om du har mycket skit i vatnet så skulle jag gissa att det beror på att du har för stora fiskar, matar för mycket, och ett för litet filter.
Du får återkomma med detaljer om problemet kvarstår.