Konstig akvarieform, vilken pump??!!

#1 - 20 januari 2011 10:43
Har ett akvarium som är format som en diamant kan man säga, ca 100liter.
110x17x70cm BxHxD

http://masterpain.bilddagboken.se/p/show.html?id=482927145&directlink=1

Har just nu ett innerfilter http://www.discoveraquatics.co.uk/filtration/filstariv3.htm
med ett litet specialrör som får det att bli rörelse på ytan.

Problemet jag har är att filtret sätts igen av slam nästan varje vecka!
slammet ser ut som att de kommer från rötterna, men dem har legat i över ett år nu och har skrubbats i början. vattnet blir brunt ganska fort med.

börjar bli trött på detta. har funderat på ytterfilter. kom gärna med förslag till denna konstiga formen på akvarie.

Tack på förhand!
#2 - 20 januari 2011 12:03
ett ytterfilter hade ju varit perfekt till det. finns ju otaliga att välja mellan. eheim är riktigt bra. 2217 kanske skulle vara nått?

jäkligt spännade form på karet måste jag säga!
sånt gillar jag stark!
#3 - 20 januari 2011 12:24
hannesc skrev:
ett ytterfilter hade ju varit perfekt till det. finns ju otaliga att välja mellan. eheim är riktigt bra. 2217 kanske skulle vara nått?

jäkligt spännade form på karet måste jag säga!

sånt gillar jag stark!

Tack, diggar det också!
Är lite osäker på hur de fungerar med ytterfilter, vart ska jag placera slangarna?
#4 - 20 januari 2011 12:40
ett strilrör kan du antingen längs med vågrätt eller lodrätt. du kan ju satt fast slang ner till ett insug långt ner med sugproppsclips. brukar man få med till ytterfiltret
Kjell Fohrman
Administrator
#5 - 20 januari 2011 12:49
Tror också att ett ytterfilter vore bäst, men något måste vara rejält fel om innerfiltret slammar igen på en vecka.
Så antingen matar du alldeles för mycket eller så är det nåt fel på rötterna - plocka ur dom annars gör det ingen större nytta att byta filter.
#6 - 20 januari 2011 12:50
gjorde ne bild i cadden
#7 - 20 januari 2011 12:55
hannesc skrev:
gjorde ne bild i cadden

grymt! Kan man ställa in flödet på ytterfilter? de är ju ganska smalt för utflödet menar jag
#8 - 20 januari 2011 13:04
hur menar du nu? vadå smalt utflöde? vissa går det ställa flödet. eller ja egentligen alla. bara man har ventiler på slangarna. vet att det inte följer med ventiler till eheim classic filtrena. men jag tycker du bör ha på fullt blås ändå.

du kan ju göra så här annars
#9 - 20 januari 2011 13:09
ah ja tänkte att de kommer spruta vatten över kanten om de blåser ut på den smala ledden.. ursäkta mina nybörjar frågor haha
#10 - 20 januari 2011 13:11
nejdå du ska ha strilröret undervattnet. som du ser längst bak på mitt kar.

är från starten därav ganska tråkig bild
#11 - 20 januari 2011 13:34
ah.. trevlig form på ditt akvarium med!
Bilagor:
#12 - 20 januari 2011 13:39
haha aa den gillar jag stark 70x70x70. kolla gärna in tråden för inspiration eller nått. länk i signaturen

bra sugen på ditt kar faktist :P
#13 - 21 januari 2011 06:43
luckyluke skrev:
Har ett akvarium som är format som en diamant kan man säga, ca 100liter.

110x17x70cm BxHxD

http://masterpain.bilddagboken.se/p/show.html?id=482927145&directlink=1

Har just nu ett innerfilter http://www.discoveraquatics.co.uk/filtration/filstariv3.htm

med ett litet specialrör som får det att bli rörelse på ytan.

Problemet jag har är att filtret sätts igen av slam nästan varje vecka!

slammet ser ut som att de kommer från rötterna, men dem har legat i över ett år nu och har skrubbats i början. vattnet blir brunt ganska fort med.

börjar bli trött på detta. har funderat på ytterfilter. kom gärna med förslag till denna konstiga formen på akvarie.

Tack på förhand!

Det innefiltret är i min mening alldeles för litet för 100liter kar med normal fiskbelastning, gjorde själv det nybörjarmisstaget och gick på tillverkarens rekomendationer ;) ett innefilter som är i storlek med ett fluval3 eller aquael3+ skulle passa ditt kar betydligt bättre så om du inte vill kosta på ett ytterfilter är det inte absolut nödvändigt, när jag bytte upp mig så till aquael3+ i mitt 100liters kar så gick jag från veckovis rengöring till att rengöra varje 6-12månader ;)
#14 - 26 januari 2011 12:55
Oj de låter som de blev stor skillnad! Nu har de gått en vecka sen ja rengjorde pumpen, den går på halvfart nu. skulle va skönt med mindre underhåll.
Bilagor:
#15 - 26 januari 2011 18:17
luckyluke skrev:
Oj de låter som de blev stor skillnad! Nu har de gått en vecka sen ja rengjorde pumpen, den går på halvfart nu. skulle va skönt med mindre underhåll.

Tog en extra titt på ditt filter och undrar om du möjligen kan ta bort den nedre plastkåpan och köra filtret utan den? det skulle ev kunna göra så flödet över filtermattan blir bättre (och jämnare), troligtvis slipper du inte problemet helt men kanske inte behöver rengöra riktigt så ofta då.
#16 - 30 januari 2011 21:17
Fuzzop skrev:
Tog en extra titt på ditt filter och undrar om du möjligen kan ta bort den nedre plastkåpan och köra filtret utan den? det skulle ev kunna göra så flödet över filtermattan blir bättre (och jämnare), troligtvis slipper du inte problemet helt men kanske inte behöver rengöra riktigt så ofta då.

Ja de kan jag, men känns som de är rätt bra spridning på smutsen ändå, nu har jag kokat mina rötter en omgång, ska se om de gör nån skillnad.
#17 - 30 januari 2011 22:19
Blir det ingen skildnad efter rotkoket kan du ju alltid testa att köta utan kåpa iaf, kostar ju inget att prova ;)
#18 - 1 februari 2011 16:03
Fuzzop skrev:
Blir det ingen skildnad efter rotkoket kan du ju alltid testa att köta utan kåpa iaf, kostar ju inget att prova ;)

Kruxet med att köra utan kåpa är att sugkopparna sitter på den så de funkar inte tyvärr.
vattnet ser inte lika brunt ut efter koket, men får se sen hur pumpen mår i de nya vattnet
#19 - 1 februari 2011 16:07
jag skulle ändå köpt ett ytterfilter. pumpen är i minsta laget för karet.
#20 - 1 februari 2011 17:02
luckyluke skrev:
Kruxet med att köra utan kåpa är att sugkopparna sitter på den så de funkar inte tyvärr.

vattnet ser inte lika brunt ut efter koket, men får se sen hur pumpen mår i de nya vattnet

då blir det lite krångligare :) fast inte helt omöjligt, man kan alltid borra en massa stora hål över hela kåpan, inte bra med garanti kvar men annars kan det aldrig göra filtreringsförmågan sämre, bara fulare ;)
#21 - 2 februari 2011 19:03
Fuzzop skrev:
då blir det lite krångligare :) fast inte helt omöjligt, man kan alltid borra en massa stora hål över hela kåpan, inte bra med garanti kvar men annars kan det aldrig göra filtreringsförmågan sämre, bara fulare ;)

Hehe ja tänkte exakt samma sak, fast kom på att de får nog bli små hål, annars spricker nog plasten. Men ja ska rengöra den och se hur mkt slam de blir i de "nya" vattnet. kanske inte ens behöver köpa en annan pump.
#22 - 2 februari 2011 19:47
10mm hål ger bra flöde men inte så stora att dom sabbar kåpan helt, kan dock va bra att förborra dom som 5mm så det inte spricker.

Annons