Konstig fisk...

#1 - 26 juni 2005 22:06
Jag undrar.... detta må väl vara en missbildat, framodlad fisk?
http://www.greenparktropical.com/Fish/images/Goldfish/Red%20Bubble%20Eye.jpg

Kan en fisk som ser sådan ut verkligen leva i naturen?? Eller? :confused:
#2 - 27 juni 2005 21:52
du måste vara ny här?! de är en bubble eye, och den är extremt avlad, och finns inte i naturen.
#3 - 27 juni 2005 23:20
hört att dom är förbjudna i sverige på grund av sin kroppsform.
har dock aldrig sett vilken paragraf som skulle förbjuda dom.
#4 - 28 juni 2005 17:15
[QUOTE=zingo_boy]du måste vara ny här?! de är en bubble eye, och den är extremt avlad, och finns inte i naturen.[/QUOTE]

jo, jag är 'grön' på akvarier ... därför jag frågade :rolleyes:
#5 - 28 juni 2005 20:11
[QUOTE=Raven]hört att dom är förbjudna i sverige på grund av sin kroppsform.
har dock aldrig sett vilken paragraf som skulle förbjuda dom.[/QUOTE]

har sett ett par i sverige
#6 - 2 juli 2005 11:35
[QUOTE=sukito][QUOTE=zingo_boy]du måste vara ny här?! de är en bubble eye, och den är extremt avlad, och finns inte i naturen.[/QUOTE]

jo, jag är 'grön' på akvarier ... därför jag frågade :rolleyes:[/QUOTE]

alla är vi någon gång nya, och alla har vi någon gång haft guldfisk... jag vet nog inte en enda akvarist som INTE har haft guldfisk någon gång under sin akvariatiska historia.

sen kommer ju den trevliga diskussionen om huruvida man får avla guldfiskar. och alla seriösa akvarister säger att man ska hålla sig till naturformerna, och de håller jag med om. nybörjarna kör gärna på "sönderavlade missfoster" och stoppar gärna ner dom i skål där de knappt får plats med en näve...

själv är jag hyfsat seriös, och gillar dessa sönderavlade missfoster, och jag vill ge dom ett så bra hem som möjligt, även fast de inte går med tanke på att dom är så klena att de flesta knappt lever mer än 3-4 månader efter att man köpt dom.
#7 - 2 juli 2005 11:45
ja har allldri haft guldfisk;)
#8 - 2 juli 2005 11:47
[QUOTE=zingo_boy][QUOTE=sukito][QUOTE=zingo_boy]du måste vara ny här?! de är en bubble eye, och den är extremt avlad, och finns inte i naturen.[/QUOTE]

jo, jag är 'grön' på akvarier ... därför jag frågade :rolleyes:[/QUOTE]

alla är vi någon gång nya, och alla har vi någon gång haft guldfisk... jag vet nog inte en enda akvarist som INTE har haft guldfisk någon gång under sin akvariatiska historia.[/QUOTE]

då har du inte träffat mig ;). min mamma har haft guldisar, min bror har haft guldisar men inte jag :)
#9 - 2 juli 2005 18:53
[QUOTE=cool]ja har allldri haft guldfisk;)[/QUOTE]

välkommen i klubben.
skulle aldrig kunna tänka mej att köpa guldfisk tycker inte den är snygg.
#10 - 2 juli 2005 19:12
Ja det finns de som har dålig smak.
Vad är fel med http://www.bristol-aquarists.org.uk/goldfish/comet/red_comet5.jpg
#11 - 2 juli 2005 19:45
för långa fenor, det ska vara originalet om man har guldfirre :)
Kjell Fohrman
Administrator
#12 - 2 juli 2005 19:59
[QUOTE=Tastyfish]för långa fenor, det ska vara originalet om man har guldfirre :)[/QUOTE]
Föredrar också "orginalet" (har sådana i min utedamm) - men den är ju också skapad.
#13 - 2 juli 2005 20:51
OK man kan avla på en Comet och en Slöjstjärt och få en "egen" fisk, det orange orginalet där är alla lika och opersonliga.
#14 - 2 juli 2005 20:58
Jag brukar tänka att så länge det bara är färgen man ändrar så är det ok, kan inte tänka mig att fisken tar ont av det. Det är extrema fenor, färgning och missformning som jag ibland stör mig på att se. Jag har själv svarta scalarer och tycker att de är snyggare än originalet. Ok Altum kanske klår dem.... =)
#15 - 2 juli 2005 21:25
Hej:-)
Förstår inte det förakt för slöjstjärt!!
Inte av allla men av många.
Berätta gärna för mig varför en clemens latidudes är finare än en slöjstjärt.VF eller kvasivetenskap
MVH Marita
#16 - 2 juli 2005 21:48
[QUOTE=martal]Hej:-)
Berätta gärna för mig varför en clemens latidudes är finare än en slöjstjärt.VF eller kvasivetenskap
MVH Marita[/QUOTE]
Vem har uttryckt förakt för slöjstjärtar i denna tråden?? De pratar om sina preferenser, vilket ju står alla fritt. Föraktet som jag kan läsa mellan raderna är ju riktat mot odlingsbranscen som avlar fram fiskar som aldrig kommer må bra, t ex bubble-eye. Personligen så tycker jag att mina slöjstjärtar är de vackraste fiskarna som vi har i vårt hem!! Superpersonliga, tama och jättecharmiga!! Å det skäms jag inte för att säga!! Du var på mig i en annan tråd, för vääääldigt läääänge sen, där du totalt misstolkade allt jag skrev. Jag tycker inte du skall granska allt så kritiskt som du gör och kanske lägga lite mer tid på att skriva vad du egentligen menar. Dina inlägg misstolkas kanske också!!
MVH och
#17 - 3 juli 2005 00:12
Vilket överseende!!
Det hedrar alla akvarister:-)
Mot dumhet kan ingen göra någonting
Marita
#18 - 3 juli 2005 00:29
[QUOTE=martal]Hej:-)
MVH Marita[/QUOTE]

har inget förakt mot dom själv utan personligen väljer jag dom fiskar jag vill ha som ser fina och naturliga ut och passar i mitt akvarium och ditt hör inte slöjstjärtar av många orsaker.
#19 - 4 juli 2005 09:48
[QUOTE=martal]Vilket överseende!!
Det hedrar alla akvarister:-)
Mot dumhet kan ingen göra någonting
Marita[/QUOTE]

Läs gärna igenom vad vi diskuterade om grundfärg i ett annat inlägg. även jag börjar så smått undra om du svarar innan du tänkt efter.
#20 - 11 juli 2005 08:43
egna tankar

haha! jag tar tillbaka de jag sa om att alla någon gång har haft guldfiskar!

följande text är mina tankar och visioner om ämnet, och kom gärna med pikar, rättelser och egna tankar!

jag är fundersam över att så fort det kommer upp en liten fråga om en avlad guldfisk, så blir det alltid, ALLTID världens längsta diskussion om hur en guldfiska får se ut och inte se ut. och alla tycker olika... dessvärre... och jag är både för och emot denna avel!!! emot är jag för att dom ska inte se ut så, naturligt och aveln har gått alldeles för långt och att det oftast är oerfarna, inom akvarie världen, som köper dessa fiskar och stoppar ner dessa i små skålar, och inbillar sig i att "en guldfisk har ett minne på 3 sekunder, det är därför dom kan leva i en skål som är rund!", men i verkligheten är det dom som har ett minne på 3 sekunder och kan därför tro att en guldfisk verkligen kan leva trivas i en skål! det är bara det att en guldfisk i en skål, utan cirkulering (vilket innebär inget syre...), utan riktiga vatten byten och övermatad. en sådan fisk kommer sällan att leva längre än 3-4 veckor, och sen tänker dom aldrig skaffa fiskar igen, för att dom var för svåra att hålla vid liv. vilket är bra, med tanke på att sånna personer ALDRIG skulle passa som akvarister. synd bara att det var en väldigt vacker och livsduglig guldfisk som fick sätta livet till, "den var ju trots allt inte så dyr!" fisken ja... men resten? hur var det med den då?... undrar just hur mycket pengar det är som går åt i världen p.g.a. dessa männisskors dumdristighet!? vilka är det som tjänar på det? det är företaget som tillverkat skålen, (lampan), gruset, dom hiskeliga dekorationerna, fodertillverkaren, djuraffären och grossisten. och den som tjänar mest är djuraffären, som säljer allt detta!

men jag är också för det hela. en sak är att jag tycker att vissa... rättelse alla former av guldfisken är vacker. dock inte den mest naturliga, eftersom det finns så många andra fiskar som är helt naturliga,och jag är lite smått trött på den helt naturliga stilen. jag vill ha någonting som bryter av från mitt andra akvarium med... vad är de där i egetnligen? jag vet i varje fall inte vad som finns där, men dom kan jag försäkra er om är helt naturligt förekommande former. och guldfiskarna finns det en uppsjö av olika kroppsformer och färger, som inte finns hos någon annan fisk.

sen vill jag bara tillägga en sak och det är. det är ok att ha guldfisk i skål. endast om det är en jätteskål som finns i handeln i dagsläget. i de mindre skålarna... ja, gör om den till en blomkruka eller nått...
#21 - 11 juli 2005 09:20
... håller med.. har själv en bubble eye som det är full fart på och som i alla fall ser ut att storm trivas, vem vet...

Skålarna - man kan ju göra något liknande detta:

http://www.ecosphere.de/ (klicka på klotet)
http://www.eco-sphere.com/home.htm
http://www.eco-sphere.com/aboutecosphere.htm

Jag har köpt den liila med 4 röda räkor ca 3-4 mm långa. Riktigt trivsamt på kontoret med ett minin akvarie.

Annons