konstiga nyckelhålsciklider!!

#1 - 17 november 2005 15:55
hej!

Jag köpte fyra nycklar för ungefär en månad sen tror jag. Har ett 222 liters kar med bla 4 scalarer, kilfläcksrasboror, marmorerade bilbukar och en par fjärilsciklider. Saken är den att för ungefär tre veckor sen (tror jag) så började några av nyckelhålen se ut som om dom var rädda, de blev lixom fläckiga och höll sig väldigt stilla när det inte hände något, typ att jag matade fiskarna. Två av dom har också växt mycket mindre och är nästan lika små som när jag köpte dom, ungefär fem cm, medans en annan har blivit iallafall 7.
Igår dog en av de minsta, den låg på bottnen längst in i ett hörn. När jag undersökte den kunde man inte se något speciellt alls på den. Det ända jag kan tänka är dåligt för dem är att de ofta blir bortjagade av fjärilarna. Jag brukar inte mäta vattenvärden och sånt men att just nycklarna skulle må dåligt av mitt vaen har jag svårt att tro, eftersom de andra fiskarna har liknande krav.

jag vill hemskt gärna veta vad folk tror kan vara problemet för jag vill behålla mina gulliga nyckelhålsciklider [:(]
#2 - 17 november 2005 16:27
Jag vet inte riktigt vad problemet är, men jag kan ju delge mina erfarenheter av dem. Många verkar beskriva dem som lättskrämda, men mina har för det mesta tagit för sig. Just nu har jag bland annat 4 små Guianacara sp. "red cheek", bågfenor, ett gäng scalarer, och ett discuspar ihop med två små nyckelhål, som verkar vara en hane och en hona. Guianacarorna köpte jag för några dagar se´n, och nyckelhålen flyttade jag från ett annat kar samma dag, så de är jämngamla i det här karet. Allt har funkat bra hittills, och den lilla aggressivitet jag har sett mellan Guianacarorna och nyckelhålen har de sistnämnda stått för. Mitt förra nyckelhålspar lyckades hålla en Geophagus brasiliensishane stången, tills han blev lite för stor. Alltså är min erfarenhet att de är fredliga, men inte alls rädda av sig, utan kan ta för sig.

Men kanske kan det vara så, att de inte har några direkta problem att vara "högsta hönset" så att säga, men om de blir dominerade av en annan art, kanske det visar sig mer än hos andra arter, genom att de blir skygga? Se´n brukar "dither fish", det vill säga småfiskar som visar att området är rovdjursfritt, rekommenderas för att få skygga fiskar att våga sig fram. Men du har ju kilfläcksrasbororna och bilbukarna, så det är nog inte problemet. Eftersom de inte verkar trivas, växer dåligt, och en av dem har dött, så kanske det ändå kan vara nå´t med vattenförhållandena de inte gillar? De kanske är känsligare mot vattenvärdena? Å andra sidan brukar ju fjärilar också vara känsliga så... Hur ser inredning och så´nt ut? De kanske blir stressade av att de har för få gömställen?

Jag bara gissar här nu, då jag själv inte har nå´n direkt erfarenhet av den känsliga och nervösa sidan hos nyckelhål. Men jag måste hålla med om att de är mycket trevliga fiskar, när de trivs. Trots i avsaknad av starka färger är de vackra att se på, intressanta och nyfikna. En av mina absoluta favoritciklider faktiskt.
#3 - 17 november 2005 18:22
...jag har för mig att jag läst att bilbukarna kan vara lite lättskrämda också (har ingen erfarenhet av dom, tyvärr). om nu fallet skulle vara så kanske det inte är så bra med bilbukar och nyckelhål (som jag har erfarenhet av) tillsammans, dom kanske skrämmer upp varandra när dom släpper ut endorfiner eller hur det nu var när dom blir rädda. jag hade mina nyckelhål tillsammans med kilfläcksrasborer (till dom tog slut pga våran kräfta) och visst hade jag problem i början att få en titt på dom men nu tillsammans med småbarber så går det bra. dom blir lite rädda då och dåmen så fort barberna ser att det finns mat eller man är i akvariumet blir dom nyfikna ---> smittar av sig på nyckelhålen. dock har jag inte fått nyckelhålen handtama än (handmatning alltså). tyvärr kan jag inte hjälpa dig med varför en dog...shit happens?

// SeanChai
#4 - 17 november 2005 18:41
Ja, det kan nog ligga nå´t i det, att har man nervösa och lättskrämda småfiskar med nyckelhålen, så märker kanske nyckelhålen av deras nervositet, och tar det som att det finns nå´t farligt i närheten. De blir nog mer självsäkra om man har andra självsäkra men fredliga fiskar med dem.
#5 - 18 november 2005 14:13
jag tror inte att mina nyckelhål påverkas så särskillt mycket av bilbukarna, de är i helt olika vattenlager och får nästan aldrig kontakt. Jag är oroligare för mina två fjärilar, de konkurerar mycket mer om platsen. de har aldrig lekt men försvarar ändå ett revir och jagar ibland runt nycklarna ganska häftigt. jag tror det blir ännu värre iochmed att mina nyckelhålsciklider är ganska små och fjärilarna är nästan större, sen kommer de ju växa om dom men än så länge är fjärilhanen mycket starkare än dom.jag tycker at jag har ganska mycket gömställen i mitt akvarie. Där finns två rötter och en lavasten. Jag har en stor långsamväxande växt som sitter nästan ovanpå ena roten där det finns mycket gömställen, och under den andra roten finns det också gömställen, sen har jag några gräsliknande växter som är bra att gömma sig i, och de kommer växa sig större och bli ännu bättre.
Jag tycker att det borde finnas plats både till fjärilar och nyckelhålsciklider i mitt kar men skulle det bli mer problem så är jag beredd att göra mig av med fjärilarna.

Annons