konstiga saker

#1 - 28 december 2006 10:59
har hållit på me akvarium i ett par år nu, men efter att ha läst här så känner man sig dum o tydligen gör jag en massa fel

har flyttat med mitt akvarium 4 gånger, då måste man ju tömma de, o har då passat på att skölja egenom gruset o strostäda akvarite, de e tydligen fel.

brukar dessutom utföra en sån städning 3-4 gånger i året då ja helt tömmer akvariet, sköljer ur sanden osv

sen en massa prat om bakteriahalter osv. ja har aldrig satt in nått annat än vatten i mitt akvarium. vattnet byts när ja kommer ihåg

men konstigt nog så är mina fiskar i liv ändå. klart att de dör ibland, men då är de av ålder eller pga av slaggsmål.
#2 - 28 december 2006 11:57
Det flesta av våra akvariefiskar blir betydligt äldre än ett par år så det kanske inte va så bra ändå....
#3 - 28 december 2006 12:36
Går du in till ett Zoo rekommenderar de alltid vattenberedare (ca 60 kr) och biokultur (ca 80 kr). Bättre att ha en god start än att få bekymmer senare.
Att ofta tömma akvariet helt har jag aldrig hört att man måste, men vid en flytt finns inget val. Kanske om du får in sjukdomar då.
#4 - 28 december 2006 13:42
Halloj,

Jag var i samma sits som dig för ett par år sedan :P Sedan hittade jag zoopet...!

Hur som helst. VId flytt är det svårt att undvika att göra en "storstädning".
Försök att jaga tag på vatten från ett akvarie som är i bruk (gå till akvarieaffären, de brukar ge bort det). Samt stoppa i bakeriekultur/vattenberedare.

Men att göra en storstädning 3/4 ggr per år är bara dumt. Rakt av :P

Försök att hålla dig till jämna, mindre, vattenbyten. Säg 30% av vattnet varje vecka.
När du gör vattenbytet så kan du passa på att ta bort lite döda växter, göra rent glaset osv.
"Dammsug" inte botten. Eller snarare. Dammsug upp löst bajs osv. Men kör inte runt i sanden.

Det är skillnad mellan att fiskar överlever, och att de lever bra.
Se på en en stackars guldfisk som lever i en liten skål i 4-6 år... Usch :(

Akvarieskötsel handlar i mångt och mycket om att försöka ha stabila och bra vattenvärden. Temperatur, ph, kh, nitrit/nitrat osv.

Annons