Hallojs Syrolis! Det jag matar med på bilden är en del av ett gammalt billifilter... Jag har små matkorgar på pinnar i karet... 3 st i ett 100 l fack, detta gör jag för att slippa lägga maten på botten, blir så rackarns mycket Malaysiska sandsnäckor då... och de kan käka en maltablett på några sekunder! Dessutom äter ynglen mera av tabletterna, matar med 3 st/dag nu, mot kanske 6-7 st när jag matade på botten...
Det akvariet där du ser den gröna behållaren är förresten inte mitt stora kar utan mitt yngelkar :-)
Att de är svåra att sortera vet jag, det är därför jag kör fack i mitt 450, så jag får en kull i varje fack...
När du fångar yngel med håv är det smart att sätta ner håven i karet, lägga i en kruka eller rot som de känner sig trygga med i håven och sedan jaga in dem med händerna...
De växer olika p g a mattillgång tror jag... De minsta brukar dö av efter hand, det räknar jag som naturligt urval vilket ger en de starka ynglen kvar. Jag vet att en del storlekssorterar för att klara alla yngel, men det tror jag inte är bra... man vet att man kan leverera bra kvalitet om man låtit de starka överleva...
Ang pH och könsskillnad har jag ingen koll... säljer dem ju innan de går att könsbestämma i alla fall. I bland sparar jag några för att avla på, och jag har inte märkt något överskott på något kön... ähumm... om jag tänker efter så är det nog honor jag brukar köpa till.. så ett pH på 7 eller strax under kanske ger mera hannar då... ingen aning faktiskt...