Konstigt ancistrus som inte har växt på ett år??

#1 - 25 oktober 2003 12:08
Tja
Jag köpte en gul liten mal för ett årsen som ja trodde va en albino ancistrus men den har bara växt ½cm på ett år medan en vanlig ancistrus ja köpte för ett halvårsen har växt ikapp den stora och nu är båda ca 10-11 cm medans den lilla gula bara är 3-4cm och har varit så liten i ett år nu den adra växte 5 cm på ett halvår=)
Hur kan det komma sig??är det en albino ancistrus jag har??
Tobbe
#2 - 25 oktober 2003 12:15
Ursprungligen skickat av cool

Tja

Jag köpte en gul liten mal för ett årsen som ja trodde va en albino ancistrus ... är det en albino ancistrus jag har??

Det kan vara en Guld-Ancistrus kanske...
#3 - 25 oktober 2003 12:18
fixa en bild på den...
#4 - 25 oktober 2003 12:19
Ok ska fixas!!
#5 - 25 oktober 2003 12:20
Är det nån som vet om det finns en gul knall gul mal som inte blir mer en 5 cm??
#6 - 25 oktober 2003 12:35

Är det nån som vet om det finns en gul knall gul mal som inte blir mer en 5 cm??

http://www.akvariumronneby.se/malar.htm
Men jag tror den blir lite mer än 5cm... ej 100%
#7 - 25 oktober 2003 12:40
Det såg precis ut som min mal det där me den där knalliga färgen och den där ben liknande kroppen=)
Är det nån som vet om den är ovanlig och har en bra sida på svenskka om den??
#8 - 25 oktober 2003 12:45

Det såg precis ut som min mal det där me den där knalliga färgen och den där ben liknande kroppen=)

Är det nån som vet om den är ovanlig och har en bra sida på svenskka om den??

http://www.akvarieguiden.nu/fiskar/fiskarkiv.php?go=info&id=0299
#9 - 25 oktober 2003 12:51
Tackar
#10 - 25 oktober 2003 13:03
men en guldancistrus är ju en vanlig ancistrus som inte har färgpigmenten. Den bli större än 5 cm.
#11 - 25 oktober 2003 14:43
okej!
Men hur kommer det sig att den inter växer medans den andra bara växer??
#12 - 25 oktober 2003 18:24
Verkar ju mysko att de är så olika stora om de bor i samma akvarium. Det är inte så att den vanliga Ancistrusen lägger beslag på det mesta av maten, den gula kanske är skyggare och vågar inte ta för sig?

Annars verkar de bli större, ju större kar de bor i. Jag har 6 stycken i 678-liters karet och de är runt 12-13 cm långa, knappt ett år gamla. 5 från samma kull bor i ett 92-liters kar och de är bara runt 7-8 cm långa.
#13 - 25 oktober 2003 20:42
Jag har 5 vanliga ancistrus som under två år gick i ett malawikar. Gav dom gurka iblad, men för det mesta levde de bara på alger. Tre växte skapligt och två nästan inte alls. Själv tror jag att de senares tillväxt hämmades pga dålig födotillgång och de andras dominans.
#14 - 26 oktober 2003 08:48
Fast ja tror inte så är fallet hos för alla har en grottaa som dom "äger" o ja brukar lägga ner malfoder bredvid grottorna o ser hur dom mumsar i sig allt=)
Kan det va att det har blivit nåt genetist fel för den är albino???
Tobbe
#15 - 30 oktober 2003 22:00
Ingn som tros sig veta svaret eller har samma "fenomen"
Tobbe
#16 - 1 november 2003 18:08
Två av mina ancistrus har växt max 1 cm på 1 år.
De är nu ca 5-6cm och bor i ett 150 liters akvarium. Blir inte de större i ett så pass "stort" akvarium?
Då ligger mina malyngel i 45-liters akvarium risigt till inför tillväxten ....
#17 - 1 november 2003 19:39
Jag hade två st Ancistrusar i ett 220 l, och de blev ca 10 cm sedan slutade de att växa. Nu har jag två st i ett 84 l kar och de är väl sisådär 8-10 cm... de leker för fullt så jag vet inte om de kommer att växa så mycket mera...
Jag har hört att Ancistrusars storlek är helt avhängig på mattillgången när de växer, men jag vet inte om det är så... Hur många malyngel har du i ditt 45 l kar Syrolis? Jag födde upp 70 st, i mitt 40 l kar, till säljbar storlek. Men då bytte jag vatten dagligen och körde dubbla pumpar = 2 st Fluval 1+, jag tror inte det är en hantering att rekommendera. Ett yngel per liter tror jag däremot är lagom, det har jag nu och då byter jag bara vatten en gång i veckan... men de har rejäl cirkulation...
#18 - 1 november 2003 19:41
Men nog är det möjligt med dvärgväxt hos fiskar??? Jag "ärvde" 4 st praktbotior som är köpta samtidigt, hade samma storlek från början och har levt i samma kar hela tiden, den ena av dem är bara en fjärdedel så stor som de andra...
#19 - 2 november 2003 15:44
Men kan dom få yngel endå???
Hoppas det för att den som inte växer är nämligen en gold=)
#20 - 3 november 2003 10:46
Har ingen aning, men mina som inte blivit helt fullvuxna (inte lika små som dina cool) har blivit goda föräldrar... Det jag kan tänka mig är väl att kullarna kan bli lite mindre, storleken på kullarna brukar hänga på hur stor honan är...
Testa cool, och tala om hur det gick...
#21 - 3 november 2003 11:59
Mina mindre Ancistrusar i 152 liters har alltid haft gott om mat i form av alger, algtabletter, brysselkål gurka etc. Men växt har de inte så mycket mer än bara musklat på sig. Ingan av dem har fått antydan till mustach så jag antar att de är honor båda två.

Angående ynglen i mitt 45 liters akvarium så diskuterade vi (Nancy och jag) tidigare om hanen / honan skulle gå kvar eller inte. Jag skulle dagen efter flytta dem och det gick som det gick.
Honan flyttades över till mitt 152 liters och bossar nu där över de lite mindre.
När hanen skulle flyttas över så hade de lurat mig. Förra kullen lades under trädroten i yngelakvariet. Nu satt han och vaktade i krukan och jag hade missat att de lyckats lägga en kull till troligtvis under natten/på morgonen... Nåja, han fick vara kvar och vakta färdigt och nu har han flyttats ut.

Problemet är nu att jag har två (2) kullar med yngel. Första kullen är på ungefär 30-35 yngel har jag räknat ut. Den andra kullen har jag ingen aning om men jag gissar på samma storlek ungefär. Kanske lite större eftersom det dog lite yngel i första kullen när de valde roten då det svischade ut yngel utanför som inte klarade sig då.

En del av de ynglen i första kullen är nu redan 2 cm drygt. Inte alla. De får gott om mat.
Jag har 150 liter/tim ungefär cirkulerande i burken.
Byter ca 8 liter vatten (kallt) varje dag ibland två gånger om dagen.
Inser att det kommer bli ohållbart med alla de ynglen i den lilla burken och har lite panik...

Har ytterligare ett kar (25-30liter) på vinden att ta ner men kanske är det bättre att flytta yngel när de är större till mitt 152 liters.
Detta är nu befolkat med Malawiciklider så vid vilken storlek borde de kunna klara sig (inte betraktas som ev. mat)?
Malawikaret innehåller Rödsebra, Salousi och Hongi

Skulle behöva mycket större kar och fler men bor i ett gammalt hus som inte tål mycket större belastning på golvet. Men ett 100-liters som uppväxktakvarium kanske jag skulle kunna få plats med någonstanns ... *mutter*
#22 - 3 november 2003 14:40
Det går att föda upp yngel till säljbar storlek om man har en liter per yngel, särskilt som du sköter dem så bra... Jag skulle rekommendera att du tar ner karet från vinden och flyttar över de större dit, dem kan du ju sälja om sisådär en månad... Det är enklast att göra det nu när de andra sitter kvar i krukan, sedan blir det kaos om du börjar jaga runt med håven... Dessutom är de ganska dumma när de är så små, så de är rätt enkla att fånga...
#23 - 3 november 2003 14:45
ok ska testa o hoppas dom får yngel=)
Ska man byta ca 20 liter kallt vatten varje dag i ett 112liters kar för att få dom på lekhumör???
Tobbe
#24 - 3 november 2003 19:11
Nops, cool, då har du inte läst den här tåten riktigt från första sidan... men din metod kanske funkar också.
#25 - 3 november 2003 22:57
Tyvärr så har de redan lämnat krukan (då pappan "flyttade ut")men det ska väl gå att få upp några stycken ändå.
Enklast vore kanske att flytta de minsta... att bara suga upp dem med häverten...
Nåja, jag får gå på jakt med håven när jag fått upp akvariet då. *letar febrilt efter något bra ställe att placera det på*
Maken suckar djupt när jag försöker förklara nödvändigheten med ett eller ett par akvarium till *förstår inte riktigt vad han menar?*[:-2]
#26 - 4 november 2003 00:08
Guld ancistrus växer inte lika fort som sin normalfärgade släkting....
#27 - 4 november 2003 06:59
Syrolis! Jag har ingen bra erfarenhet av att flytta "nykläcktingar" så därför vore det bättre att flytta de större. Dessutom är de kanske färre och passar bättre i ett litet kar... Ta vatten från ditt yngelkar, en tredjedel i två dagar borde ju räcka, för att starta det nya, se till att inte tempen skiljer för mycket och sedan är det bara att börja håva :-) Jag använde mig av en glasslåda med urskurna springor i botten och en skiva Zuccini flytande innuti, när jag skulle fånga yngel i mitt 720... men i ditt lilla kar är det ingen konst att fånga de små dumbommarna... Det är ju bara bra om fångsten tar några dagar, så behöver du inte vara orolig för att det nya karets pump blir överbelastad...
Vad gäller maken så behöver du bara visa min sida på Zoonen och förklara att de kar vi har där bara är en del, vi har 12 st i kåken nu.... då kommer han att inse att det inte är så farligt hos er :-) Eller så får du helt enkelt ta och fostra en akvarienörd... det gjorde jag... men faktum är att det kanske är bra att ha någon som bromsar, annars kan det bli som hos oss :-)
#28 - 6 november 2003 19:29
Nancy,
Har fått ner akvariet från vinden och har köpt nytt täckglas (det gamla var trasigt)
Passade på att inhandla en Fluval 3+ till 152-liters akvariet och ska möblera om med innerfiltrerna/pumparna lite.

Har jag tur så får jag hem ett 60-liters frammåt jul när kompisen graderar upp.

Ska följa ditt råd och flytta de större malynglen.
Kul fångstmetod med glasslådan :-)
Matar du med den på ena bilden i det stora akvariet du har inlagt på zoonen?

Men de jäklarna är snabba och besvärliga att sortera...
1 håv mal och tre olika storlekar (den första kullen i två storlekar och den sista som är jämnstor)
Varför växer de olika fort?
Det borde inte vara av mattillgång. Kan det vara könsskillnader?
I ena akvarieaffären sa de att ju högre PH ju fler hanar?
Eller är det temperaturen som bestämmer sådant kanske?
Troligtvis är det slumpen i slutänden.
#29 - 6 november 2003 20:04
Hallojs Syrolis! Det jag matar med på bilden är en del av ett gammalt billifilter... Jag har små matkorgar på pinnar i karet... 3 st i ett 100 l fack, detta gör jag för att slippa lägga maten på botten, blir så rackarns mycket Malaysiska sandsnäckor då... och de kan käka en maltablett på några sekunder! Dessutom äter ynglen mera av tabletterna, matar med 3 st/dag nu, mot kanske 6-7 st när jag matade på botten...
Det akvariet där du ser den gröna behållaren är förresten inte mitt stora kar utan mitt yngelkar :-)

Att de är svåra att sortera vet jag, det är därför jag kör fack i mitt 450, så jag får en kull i varje fack...

När du fångar yngel med håv är det smart att sätta ner håven i karet, lägga i en kruka eller rot som de känner sig trygga med i håven och sedan jaga in dem med händerna...

De växer olika p g a mattillgång tror jag... De minsta brukar dö av efter hand, det räknar jag som naturligt urval vilket ger en de starka ynglen kvar. Jag vet att en del storlekssorterar för att klara alla yngel, men det tror jag inte är bra... man vet att man kan leverera bra kvalitet om man låtit de starka överleva...

Ang pH och könsskillnad har jag ingen koll... säljer dem ju innan de går att könsbestämma i alla fall. I bland sparar jag några för att avla på, och jag har inte märkt något överskott på något kön... ähumm... om jag tänker efter så är det nog honor jag brukar köpa till.. så ett pH på 7 eller strax under kanske ger mera hannar då... ingen aning faktiskt...

Annons