Jag har en Ancistrus i mitt akvarium som i dag började bete sig konstigt och nu ligger den alldeles stel med alla fenor utspända. Jag såg den i dag simma upp till ytan och simma runt där upp och ner. Därefter började den plaska runt vid vattenytan och sedan sjönk den som en sten mot botten, alldeles stel och med ryggfenan och de andra fenorna utspända. De andra fiskarna simmade runt och såg ut som vanligt när det skedde.
Jag kan inte se några som helst tecken på att malen skulle ha någon sjukdom förutom det jag nämnt. Den ser frisk och kry ut och detta kom plötsligt. Min misstanke ligger på att det är någonting som skett i samband med rengöringen och att jag satt in ett nytt filter och inredning. Men vilket av det kan det ha varit och finns det någon chans att rädda malen?
Det jag gjort med akvariet är att jag satt in ett nytt innerfilter i förrgår och även en ny inredning i form av en klippa. Detta gjorde jag i samband med ett vattenbyte där jag tömde kring 50% av vattnet, rengjorde sidorna från alger och slamsög bottenmaterialet. Efter vattenbytet så hade jag i Nitrivec för säkerhets skull. För övrigt är akvariet som det alltid varit.
Akvariet är på 150 liter. Jag har två innerfilter, ett Eheim av någon äldre modell som jag inte vet någonting om, det fungerar för övrigt inte särskilt bra längre. Sedan har jag ett fluval 4 plus, vilket borde räcka gott och väl för ett 150-litersakvarium.
Akvariet har varit i gång en tid nu, ungefär en och en halv månad.
Jag vore tacksam för hjälp. Det känns hemskt när någonting sådant här sker. Speciellt när det sker i samband med att jag faktiskt försöker förbättra deras miljö :(