Konstigt beteende hos Ancistrus

#1 - 7 oktober 2009 16:20
Jag har en Ancistrus i mitt akvarium som i dag började bete sig konstigt och nu ligger den alldeles stel med alla fenor utspända. Jag såg den i dag simma upp till ytan och simma runt där upp och ner. Därefter började den plaska runt vid vattenytan och sedan sjönk den som en sten mot botten, alldeles stel och med ryggfenan och de andra fenorna utspända. De andra fiskarna simmade runt och såg ut som vanligt när det skedde.

Jag kan inte se några som helst tecken på att malen skulle ha någon sjukdom förutom det jag nämnt. Den ser frisk och kry ut och detta kom plötsligt. Min misstanke ligger på att det är någonting som skett i samband med rengöringen och att jag satt in ett nytt filter och inredning. Men vilket av det kan det ha varit och finns det någon chans att rädda malen?

Det jag gjort med akvariet är att jag satt in ett nytt innerfilter i förrgår och även en ny inredning i form av en klippa. Detta gjorde jag i samband med ett vattenbyte där jag tömde kring 50% av vattnet, rengjorde sidorna från alger och slamsög bottenmaterialet. Efter vattenbytet så hade jag i Nitrivec för säkerhets skull. För övrigt är akvariet som det alltid varit.

Akvariet är på 150 liter. Jag har två innerfilter, ett Eheim av någon äldre modell som jag inte vet någonting om, det fungerar för övrigt inte särskilt bra längre. Sedan har jag ett fluval 4 plus, vilket borde räcka gott och väl för ett 150-litersakvarium.

Akvariet har varit i gång en tid nu, ungefär en och en halv månad.

Jag vore tacksam för hjälp. Det känns hemskt när någonting sådant här sker. Speciellt när det sker i samband med att jag faktiskt försöker förbättra deras miljö :(
#2 - 7 oktober 2009 16:41
Lever den ännu ??
En del såna där konstgjorda klippor kan innehålla gift som fiskarna reagerar på.
#3 - 7 oktober 2009 16:44
drd skrev:
Lever den ännu ??

En del såna där konstgjorda klippor kan innehålla gift som fiskarna reagerar på.
Ja, den lever fortfarande. Jag placerade den i en hink utanför akvariet med vatten från akvariet i. Den har dragit in fenorna nu och ser ut som vanligt.

Så du tror att det kan vara klippan som är orsaken? Varför säljer man akvarieinredning som kan vara giftiga för fiskarna? Den rengjordes innan den stoppades ner i akvariet.

Jag var faktiskt inne på det spåret tidigare i dag när det hände. För malen har legat och tryckt på den konstgjorda klippan halva dagen innan.

Det enda som finns att göra då är väl att ta ur klippan antar jag? Dumt att spendera pengar på akvarieinredning som kan ta livet av fiskarna och inte ens kan användas till det jag betalade pengar för.
#4 - 7 oktober 2009 16:49
Det kan ju oxå vara så att den bara fick nåt mycke märkligt ryck ??
Jag har sett nån av mina malar få enstaka konstiga ryck nån gång faktiskt, typ simma upp och hämta luft eller nåt och L-malar brukar inte göra så utan det gör bara corydoras annars ju.
Testa o ta ut klippan och släpp i malen igen och låt va så några dagar, kanske stoppa klippan i en spann med vatten så den släpper ifrån sig eventuellt skit lite mer.
#5 - 7 oktober 2009 16:56
hade faktiskt nästan samma fenomen på en av mina malar
för några veckor sedan, men efter en en dag i karantänsvasen (utan medikamenter)
så var hon som vanligt, hade inte lagt ner nått nytt i karet,
ingen ny sorts mat, inga nya fiskar, ingen krasch på vattnet,
ingen tempskillnad.

tror hon blev lite knäpp helt enkelt och behövde en stund i isoleringscellen.

.
#6 - 7 oktober 2009 17:27
Nu har malen dött. I morse kunde jag inte se någonting fel med den och nu är den död. Jag skulle gärna vilja veta varför så att det inte händer någonting med de andra fiskarna :(

Deprimerande när man försöker fixa åt dem och i stället går det såhär :(
#7 - 7 oktober 2009 17:47
Nauti skrev:
Nu har malen dött. I morse kunde jag inte se någonting fel med den och nu är den död. Jag skulle gärna vilja veta varför så att det inte händer någonting med de andra fiskarna :(

Deprimerande när man försöker fixa åt dem och i stället går det såhär :(
Du hade ju just rivit runt i karet och även bytte ett av filtren och du har säkerligen rubbat balansen en del! Du kan ha fått nitritproblem mm och beteendet när din ancistrus for upp till ytan tyder på nitrit eller åtminstone obehag och syrebrist!
#8 - 7 oktober 2009 17:57
åheim skrev:
Du hade ju just rivit runt i karet och även bytte ett av filtren och du har säkerligen rubbat balansen en del! Du kan ha fått nitritproblem mm och beteendet när din ancistrus for upp till ytan tyder på nitrit eller åtminstone obehag och syrebrist!
Jag bytte inte ett av filtren, jag satte in ett nytt. Det gamla rörde jag inte över huvud taget. Så det borde fortfarande varit en effektiv nitritnedbrytning. Sedan tillsatte jag även Nitrivec som sagt. De andra fiskarna visar inga tecken på att må dåligt och malar brukar väl vara ganska tåliga av sig? Så det borde väl inte ha varit nitrit?

Vad gäller syrebrist så tror jag inte att det är fallet. Jag har riktat utblåset från pumpen mot ytan och det skvalpar ganska rejält. Hela ytan är konstant i rörelse. Inte alls att jämföra med hur det var innan då det bara krusade litet lätt. Så det är definitivt bättre syresatt än det var innan.

Jag tror nog ändå på att det är klippan, men jag vågar inte utesluta nitrithalten nu när du säger det.
#9 - 7 oktober 2009 20:06
Nitrit blockerar syreupptagningen och ancistrusen upplever det då som som syrebrist! Kolla nitritvärdet
Ska tillägga att ancistrusen är mer syreberoende än andra sällskapsfiskar!
#10 - 10 november 2009 15:25
En fisk till har dött och nu visar en annan också ett underligt beteende och ser ut som att den kan vara på väg att dö. Jag har kollat nitrithalterna och testet visar att de ligger på bra nivå. Temperaturen är okej och de andra vattenvärdena borde väl vara okej också tycker jag. Är det någon som har en aning om vad felet kan vara för jag tycker att jag sköter akvariet efter alla de rekommendationer jag har kunnat läsa mig till här på forumet?
#11 - 10 november 2009 17:06
Verkar mysko ju men ibland dör fiskar helt utan att man begriper vad som är fel och ens skulle kunna förebygga det.
Vad är det för firre som har underligheter för sig nu ?
#12 - 10 november 2009 17:57
drd skrev:
Verkar mysko ju men ibland dör fiskar helt utan att man begriper vad som är fel och ens skulle kunna förebygga det.

Vad är det för firre som har underligheter för sig nu ?
En platy. Den ligger på bottennivå och rör sig knappt.
#13 - 10 november 2009 18:10
ammoniak kanske ?!
#14 - 11 november 2009 19:45
rödtoppen skrev:
ammoniak kanske ?!

Nog borde väl ammoniakhalterna vara okej eftersom nitrithalterna är okej och jag har två innerfilter gående samtidigt?

Annons