Konvertering..

#1 - 24 april 2008 17:50
Hittade som sagt ett gammalt Eheim 1018 och efter mycket vånda bestämde jag mig för att bygga om filtret.

1018 är i grunden exakt samma filter som den senare 2213 med den stora skillnaden att motor och impeller sitter skruvad ovanpå locket till filterbehållaren.

Så fort jag hade satt pizzadegen på jäsning kastade jag mig över uppgiften att demontera motor och impellerhus från filterlocket.

Tanken är att hinna åka iväg i morgon och köpa slangar, sil/silrör, krök och strilrör samt en Eheim 1250 Nu är det bara att hoppas på att motorfästet passar annars för jag bygga ett i plexi.

Invändningar mot projektet mottages helst innan 11:00 i morgon..

Fortsättning följer..
#2 - 24 april 2008 18:03
Du gör de skönaste inläggen. Bara så du vet
:P
#3 - 24 april 2008 18:38
Millmir skrev:
Du gör de skönaste inläggen. Bara så du vet

:P

måste hålla med där..
#4 - 24 april 2008 18:55
Tack, om nån har ett Eheim museum eller bara behöver motor och impellerhus till en 1018 så skicka ett PM..

Om nån nu undrar så blev pizzan blev till grabbens förtjusning en modell köttfärs/bacon, en slice blev över om nån nu blev hungrig och har vägarna förbi..
#5 - 24 april 2008 19:43
Varför, varför...? Var filtret trasigt?
#6 - 24 april 2008 21:25
Inte trasigt, men en orginal 1018 pumpar omk 220l/t och har en okapslad, fläktkyld motor på 22W, som du kanske såg på bilden har en 1018 bara en pytteliten grå fläktkåpa som skydd runt motorn, skillnaden kommer att bli att jag ersätter den motorn mot en modern helkapslad cirkulationspump på 28W som kan trycka 1200l/t med 2 meters stighöjd, lite som att lyfta in USS Enterprise kärnreaktor i gamla Gripsholm..
#7 - 25 april 2008 07:34
Wow- Du kan ha havsörn i akvariet efter det!
#8 - 25 april 2008 08:37
Nja, skillnaden är inte så fanatiskt stor, jag gick lite i funderingar på att prova med en 1262 efter Lasses prat om universeums självrenande 22m³/t filter till en rockatank med bara filtermatta när det slog mig att 3 liters filtervolym nog är i underkant plus att jag i såfall skulle bli tvungen att konvertera inte bara inloppsventilen(som visserligen inte är orginal) utan även utloppsventilen, det jag får nu är ett helt vanligt 2213 med tillräckligt med krut i för att orka med ett 160 liters Åled.
#9 - 26 april 2008 10:29
Inköpsrundan gick i stöpet i går, stefan på goodhems zoologiska är ju i frankrike och rullar baguetter, så efter att 3 gånger blivit anvisad olika typer av luftpumpar när jag bad om eheims cirkulationspumpar dök jag in på lagret för att själv leta och rota i kartongerna, gav upp efter en halvtimme, men skam den som ger sig, det finns nämligen indikationer på att herkules har det jag behöver så på måndag styr jag stegen mot hisingen, ska även ta mig en tur ut till hornbach och fylla på silikonlagret och se om vandal jobbar och sliter, visserligen vore det bästa ur ett rent ekonomiskt perspektiv vara att hitta nån som sitter på en eheim 1048-1262 men blocket verkar tomt.. ..återkommer!
#10 - 30 april 2008 19:32
Köpte en 1250 på Herkules igår och en 90graders anslutningsvinkel + förlängare och mutter i mässing på Hornbach som leende(?) meddelade att dom inte längre saluför Sika-E svart glas silikon.(att jag inte ströp fanskapet)

Värmde orginalanslutningen på locket till 1018 och fimpade den sen fräste jag upp en anslutning för ingående vatten till nya pumpen bara för att inse att jag behöver en förlängare så konverteringen står still tills i morgon för i dag var jag och pojken på Universeum och fick nöjet att skaka hand med Lasse.. ..återkommer!
#11 - 30 april 2008 19:40
Hej Gaffel,skulle vara kul att se lite bilder från dina projekt...
#12 - 30 april 2008 20:01
Har promenerat med grabben på Universeum hela dan och sen kollat kortegen men jag kan väl ta och lägga upp en bild på eländet, ska bara svepa groggen och ta en bild men sen ska vi titta på Min granne Totoro för det har jag lovat pojken.. ..ge mig 10 minuter..
Guest
#13 - 30 april 2008 20:05
Jag funderade på att göra samma sak me mitt 1018.. Men när ja kolla va ett 1048 kosta så sket ja i det..
#14 - 30 april 2008 20:28
Så.. ..mumma grogg.. :p Bild 1, här har vi alltså locket till 1018 filtret(exakt samma burk som 2213 fast locket är uppbyggt som på 2250/2260) 90graders krök och genomföring smack ner i locket tätad med flat o-ring på lockets ovansida och standard rund på undersidan(vi får väl hoppas att den inte suger luft)

Bild 2 är pumpen in aktion, man kan verkligen känna kraften i Eheims cirkulationspumpar.. ..eller nej just det, det där var ju ett av vattenfallen på Universeum..

Ursäkta fördröjningen men vi hade som sagt hyrt Min granne Totoro, synd bara att jag(lat) hade kopplat in en extra hhd på cd-porten så efter en snabb sökning på piratebay och ett stort leende senare plockades den hem den vägen istället och att lägga upp bilderna på photobucket samtidigt som vi tankade grabbens film, tja jag har brädband och inte bredband här va! (wtf, olagligt my a** jag hyrde ju faktiskt filmen..)

Hoppas att det funkar annars får jag slänga ihop en bakgrund och dunka pumpen där istället.. .. nu är det påfyllning på groggen och barnfilm. Laterz.. ..återkommer!
#15 - 30 april 2008 20:31
grogg är för fjollor, ren sprit smakar bäst
#16 - 30 april 2008 20:45
Ahlqvist skrev:
grogg är för fjollor, ren sprit smakar bäst

Grogg är gott ibland(rom och cola)men jag föredrar whiskey och cognac,när det gäller whiskey så tar jag rökig singel malt typ Islay...
#17 - 30 april 2008 21:10
..som sagt, jag(eller omgivningen) tål inte att jag dricker ren sprit(inte i några mängder i alla fall) men en halvliter uppblandad med slödricka kan jag suga i mig utan problem, skulle jag sen o andra sidan hälla i mig en halvliter rökt singelmalt så kommer jag att krama hela världen och det vill den inte och då uppstår någonting som enklast kan beskrivas med emil i lönnebergas besök på vimmerby marknad när alfred hamnar i slagsmål.. skyll inte på mig att jag är 192 och byggd som en ladugårdsdörr, gör som alla andra och skyll på min mamma..

Har nattat grabben, han slocknade innan filmen skulle börja så det blev ingen sagoläsning i kväll men det är o andra sidan varken jobb eller skola i morgon.. Skål!
#18 - 30 april 2008 21:17
Gaffel skrev:
..som sagt, jag(eller omgivningen) tål inte att jag dricker ren sprit(inte i några mängder i alla fall) men en halvliter uppblandad med slödricka kan jag suga i mig utan problem, skulle jag sen o andra sidan hälla i mig en halvliter rökt singelmalt så kommer jag att krama hela världen och det vill den inte och då uppstår någonting som enklast kan beskrivas med emil i lönnebergas besök på vimmerby marknad när alfred hamnar i slagsmål.. skyll inte på mig att jag är 192 och byggd som en ladugårdsdörr, gör som alla andra och skyll på min mamma..

Har nattat grabben, han slocknade innan filmen skulle börja så det blev ingen sagoläsning i kväll men det är o andra sidan varken jobb eller skola i morgon.. Skål!

Är själv 193 och byggd som en större dörr,skål på dej Gaffel och ha en trevlig helg med familjen...
#19 - 30 april 2008 21:24
Alltid lika trevligt att möta andra normalbyggda människor, nu ryker resten av den där sega gin flaskan, mummigt i halvlitersglas uppblandat med schweppes caribez och mängder av is..

Återkommer som sagt i morgon om jag inte är och demonstrerar..
#20 - 1 maj 2008 13:10
Mmm gin med schweppes russian och mycket is plus någon skiva färsk ingefära...
#21 - 1 maj 2008 13:22
hehe gottegrisar :)
#22 - 28 maj 2008 18:36
Så, 3 liters kanistern till den konverterade eheim 1018 är nu fylld med tärnad filtermatta från våran vän Vandal ute på Hornbach, pumpen har stått och dratt i drygt 3 timmar och jag inser så här i efterskott att den pumpen är jävligt stor..

Det jag har kvar är att såga ut och montera ett motorfäste mellan lock och motor i akrylglas så att jag kan ta bort glasunderläggen som nu shimsar upp motorn..

http://i52.photobucket.com/albums/g29/smart_baklaenges_blir_trams/swoosh.jpg
#23 - 28 maj 2008 19:44
Gaffel skrev:
Så, 3 liters kanistern till den konverterade eheim 1018 är nu fylld med tärnad filtermatta från våran vän Vandal ute på Hornbach, pumpen har stått och dratt i drygt 3 timmar och jag inser så här i efterskott att den pumpen är jävligt stor..

Det jag har kvar är att såga ut och montera ett motorfäste mellan lock och motor i akrylglas så att jag kan ta bort glasunderläggen som nu shimsar upp motorn..

http://i52.photobucket.com/albums/g29/smart_baklaenges_blir_trams/swoosh.jpg

fett :D
men du skulle köpt min eheim 1250 för en billig slant.
#24 - 29 maj 2008 08:41
Skit, fått en liten spricka i locket till 1018 kanistern som suger luft, precis i anslutningen där vinkeln går ner, har en produkt som heter Lanat 1600 som jag ska lägga på insidan locket..

Praktbotiorna ligger och kämpar i strömmen från 1250 pumpen men amanosarna har gått och gömt sig..

Lite kul med 2300 liters filtrerad genomströmmning i ett 100 liters..

http://i52.photobucket.com/albums/g29/smart_baklaenges_blir_trams/bubbles.jpg
#25 - 29 maj 2008 08:51
Skit, fått en liten spricka i locket till 1018 kanistern som suger luft, precis i anslutningen där vinkeln går ner, har en produkt som heter Lanat 1600 som jag ska lägga på insidan locket..

Praktbotiorna ligger och kämpar i strömmen från 1250 pumpen men amanosarna har gått och gömt sig..

Lite kul med 2300 liters filtrerad genomströmmning per timmer i ett 100 liters..

http://i52.photobucket.com/albums/g29/smart_baklaenges_blir_trams/bubbles.jpg
#26 - 29 maj 2008 20:13
Som sagt, kanistern sög luft när jag hade den placerad på en stol med pumpen i höjd med akvariebotten, när jag ställde ner filtret på golvet släppte den istället ut vatten med typ en droppe per sekund, sällt hela kanistern i en spann och på 6 timmar har den läckt knappt 2 dl, ska täta den i kväll och så får den torka under natten..

Vattnet i 100 litersbaljan har ALDRIG varit så här klart tidigare, ancistruskillen la en korv innan och den gick tvärs över akvariet som en vattensnok rakt in i silröret, men som sagt, våra amanosar är inte helt förtjusta..
#27 - 29 maj 2008 20:17
Som sagt, kanistern sög luft när jag hade den placerad på en stol med pumpen i höjd med akvariebotten, när jag ställde ner filtret på golvet släppte den istället ut vatten med typ en droppe per sekund, ställt hela kanistern i en spann och på 6 timmar har den läckt knappt 2 dl, ska täta den i kväll och så får den torka under natten..

Vattnet i 100 litersbaljan har ALDRIG varit så här klart tidigare, ancistruskillen la en korv innan och den gick tvärs över akvariet som en vattensnok rakt in i silröret, men som sagt, våra amanosar är inte helt förtjusta..
#28 - 29 maj 2008 21:31
Tjena Gaffel,verkligen ett coolt project funderar själv på att bygga om mitt gammla sicce ytterfilter,tror du att det skulle funka med en Eheim 2252 då jag har en sådan tillövers?
Vad kostade rörgrejerna som du använde till projektet?
#29 - 16 juni 2008 22:11
Möjligt att den går att använda men jag är inte helt säker på att 2252 är utrustad med ett temperaturskydd eftersom den är avsedd att köras nedsänkt i akvariet, bättre då att köra på ett säkert kort och använda en cirkulationspump, typ Eheim Universal.

Totalsumman för alla delar blev rätt högt, 780:- för Eheim Universal 1250 på Herkules Zoo, 129:- för blå ppi 10 filtermatta på Hornbach(25% av en matta nerklippt till kuber på 1,25 dl) 60:- för rördelar på Hornbach samt 100:- för ett begagnat Eheim 1018 fast då följde det med en massa småpryttlar..
#30 - 22 juni 2008 14:03
Ett skönt projekt och du har en go stil när du skriver.. jag blir glad av att läsa dina trådar och inspirerad =)
Från en på 177 cm och byggd som en mindre källar dörr =)
#31 - 18 augusti 2008 16:34
Uppdatering..

DIY 1250/1018 tuffar på med oförminskad kraft, när vi kom hem från semestern hade gojorna skottat igen bägge insugsrören/silarna och den till 300 liters baljan medföljande eheim 2028 stod nästan still eftersom den till bredden var fylld med fin bottensubstrat, tur då att hemmabygget inte verkade bry sig att den stod begravd i sand, några dl bottesubstrat hade samlats i botten på kanistern men eftersom den inte verkade negativt påverkad har jag låtit sanden ligga kvar, kommer att låta den gå ett år i nuvarande konstellation innan fullständig utvärdering och efterföljande omkonvertering då en 1260/1262 kommer att ersätta eheims universal 1250.

Så spara gamla eheim kanistrar och bygg eget det är faktiskt jävligt sköj, skulle ni sen inte ha lust så donera överskottet till nån som vill. ;)

Over and out!
#32 - 18 augusti 2008 16:38
Uppdatering..

DIY 1250/1018 tuffar på med oförminskad kraft, när vi kom hem från semestern hade gojorna skottat igen bägge insugsrören/silarna och den till 300 liters baljan medföljande eheim 2028 stod nästan still eftersom den till bredden var fylld med fin bottensubstrat, tur då att hemmabygget inte verkade bry sig att den stod begravd i sand, några dl bottesubstrat hade samlats i botten på kanistern men eftersom den inte verkade negativt påverkad har jag låtit sanden ligga kvar, kommer att låta den gå ett år i nuvarande konstellation innan fullständig utvärdering och efterföljande omkonvertering då en 1260/1262 kommer att ersätta eheims universal 1250.

Så spara gamla eheim kanistrar och bygg eget det är faktiskt jävligt sköj, skulle ni sen inte ha lust så donera överskottet till nån som vill. ;)

Over and out!
#33 - 18 augusti 2008 18:14
Gaffel skrev:
Uppdatering..

Over and out!

Du kanske kunde ha det som extraknäck och uppgradera gamla eheim sumpar. Jag skulle vara intresserad av en om jag nu får till ett 300L kar. Är sugen på att bygga upp en bit av amazonasfloden i vardags rummet och då vill jag ha flöde i floden :D . Jag får väl börja och leta efter en sådan gammal eheim goding förr ombyggnation.
#34 - 18 augusti 2008 22:09
Well min tanke var att prova Lasses tes om en genomströmmning av 1m³ akvarievatten per timme och liter filtermatta(ppi 10) och även om kanistern på min 1250/1018 är 3 gånger för stor kontra den eheim 1250 universal med sina 1200l/t som fn sitter monterad så vill jag ändå redan nu påstå att försöket verkar falla bra ut då filterkuberna inte visar någon tendens att slamma igen, man får sammtidigt komma ihåg att jag har en relativt hög belastning och stor växtmassa och en lägre genomströmmning skulle riskera uppbyggnad av mulm och dålig syresättning med döda zoner och igenslammad filtermedia som resultat.

Min andra tanke var att försöka kombinera detta med saltvattenakvaristikens genomströmmningshastighet av 10 x akvarievolymen just för att uppnå en optimal syresättning, jag kan inte svära på att jag är helt rätt ute men fiskarna verkar trivas som fisken i vattnet.
#35 - 18 augusti 2008 22:13
Well min tanke var att prova Lasses tes om en genomströmmning av 1m³ akvarievatten per timme och liter filtermatta(ppi 10) och även om kanistern på min 1250/1018 är 3 gånger för stor kontra den eheim 1250 universal med sina 1200l/t som fn sitter monterad så vill jag ändå redan nu påstå att försöket verkar falla bra ut då filterkuberna inte visar någon tendens att slamma igen, man får samtidigt komma ihåg att jag har en relativt hög belastning och stor växtmassa och en lägre genomströmning skulle riskera uppbyggnad av mulm och dålig syresättning med döda zoner och igenslammad filtermedia som resultat.

Min andra tanke var att försöka kombinera detta med saltvattenakvaristikens genomströmningshastighet av 10 x akvarievolymen just för att uppnå en optimal syresättning, jag kan inte svära på att jag är helt rätt ute men fiskarna verkar trivas som fisken i vattnet.
#36 - 18 augusti 2008 22:16
Well min tanke var att prova Lasses tes om en genomströmmning av 1m³ akvarievatten per timme och liter filtermatta(ppi 10) och även om kanistern på min 1250/1018 är 3 gånger för stor kontra den eheim 1250 universal med sina 1200l/t som fn sitter monterad så vill jag ändå redan nu påstå att försöket verkar falla bra ut då filterkuberna inte visar någon tendens att slamma igen, man får samtidigt komma ihåg att jag har en relativt hög belastning och stor växtmassa och en lägre genomströmning skulle riskera uppbyggnad av mulm och dålig syresättning med döda zoner och igenslammad filtermedia som resultat.

Min andra tanke var att försöka kombinera detta med saltvattenakvaristikens genomströmningshastighet av 10 x akvarievolymen just för att uppnå en optimal syresättning, jag kan inte svära på att jag är helt rätt ute men karets invånare verkar trivas som fisken i vattnet.
#37 - 18 augusti 2008 22:25
Din /Lases tes verkar ju inte fel då det funkar än för dig. Min fullval3+ är tit som tät i behov av rensning då jag får ge fiskaran grov foder 3-4 ggr i veckan för att dom inte skall äta upp allt som växer i karet , jag vill inte bara ha plastväxter tilom. anubisen blir angripen av slöjstjätarna !! Iom att grov fodrets rester är just grov sätter som igen filtter mattan dagen efter utfodringen. Kör du något grovtgrön foder i karet?
#38 - 18 augusti 2008 22:49
Papegojträsket matas med stora röda koibollarna samt oförsvarligt stora mängder av hikari tropical algae wafers samt lite annat smått godis emellanåt, korvarna som sugs in i filtren är INTE att leka med..
#39 - 19 augusti 2008 21:43
Jag har inte probs med korvarna utan resterna efter ärtorna och spenaten som sätter i gen filtermattan. Hjälper inte att fin hacka spenatenhelelr för det är lika illa med dom snå bladresterna. ad för något är hikari tropical alge vaffers ??
#40 - 20 september 2008 22:53
Sry, missade din fråga..
http://www.hikari.info/tropical/t_04.html

I övrigt fins det ingenting att förtälja om DIY filtret, den bara går och går, poppade locket för att kolla ev ansamlingar för ett tag sedan, helt ren matta och luktade ingenting så det var bara att dra fast locket igen och se glad ut.

Har ju en eheim orginal diffusor(venturi klocka) i änden på DIY filtret med CO2 slang kopplad, problemet är bara att sugeffekten är så förbannat stor att jag till sist blev tvungen att sätta en flödesventil på CO2 slangen eftersom locket till vinhinken jag kör mäsken i bågnar nedåt, ingen aning hur ett undertryck påverkar mitt kommande vins jäsning..
#41 - 20 september 2008 23:00
Sry, missade din fråga..

I övrigt fins det ingenting att förtälja om DIY filtret, den bara går och går, poppade locket för att kolla ev ansamlingar för ett tag sedan, helt ren matta och luktade ingenting så det var bara att dra fast locket igen och se glad ut.

Har ju en eheim orginal diffusor(venturi klocka) i änden på DIY filtret med CO2 slang kopplad, problemet är bara att sugeffekten är så förbannat stor att jag till sist blev tvungen att sätta en flödesventil på CO2 slangen eftersom locket till vinhinken jag kör mäsken i bågnar nedåt, ingen aning hur en jäsning i undertryck påverkar mitt kommande vin, "poscenten Helge, tänk på poscenten.."
#42 - 20 september 2008 23:02
Sry, missade din fråga..

Har ju en eheim orginal diffusor(venturi klocka) i änden på DIY filtret med CO2 slang kopplad, problemet är bara att sugeffekten är så förbannat stor att jag till sist blev tvungen att sätta en flödesventil på CO2 slangen eftersom locket till vinhinken jag kör mäsken i bågnar nedåt, ingen aning hur en jäsning i undertryck påverkar mitt kommande vin, "poscenten Helge, tänk på poscenten.."

Mitt erbjudande om att skänka motorn från 1018 dras med omedelbar verkan tillbaka för i morgon ska det byggas ett ytterfilter till grabbens räkbalja, "Våga vägra HMF"
#43 - 20 september 2008 23:05
Sry, missade din fråga..

Mitt erbjudande om att skänka motorn från 1018 dras med omedelbar verkan tillbaka för i morgon ska det byggas ett ytterfilter till grabbens räkbalja, "Våga vägra HMF"
#44 - 17 februari 2009 15:41
Rengjorde 2028'an idag, öppnade hemmabygget som fortfarande tuffar på med oförminskad kraft, filterkuberna är helt rena och det luktar ingenting så jag struntar i konverteringen och låter det köra på, nästa planerade koll blir om drygt 4 månader strax innan vi sticker till Turkiet.

Annons