Konvertering från Malawi till Discus

#1 - 31 augusti 2007 09:21
Den ena efter den andra malawin trillar av pinnen utan för mig någon anledning.
Vattenvärdena är utmärkta.
Det börjar bli dyrt att stödköpa nya medlemmar till karet var och varannan vecka så därför börjar en tanke gro hos mig att jag kanske skulle ge mig på Discus i stället.

Jag har ett 220-kar med egentillverkad frigolitbakgrund.
Hur många 5-7 cm diskusar bör jag köpa för att sedan göra mig av med de som inte parat ut sig?
/Janne
#2 - 31 augusti 2007 17:22
Är det en genomtänkt idé att skaffa diskus om dina Malawi inte klarar sig. Malawi kan vara lite krävande de med, men diskus i 5-7 cm är inte de lättaste fiskarna kan jag lova dig;)! Men det är klart, det beror lite på vad du vill få ut av fisken. Vill du ha välväxta, biffiga fiskar som är riktigt snygga så är det mycket jobb.
Men ska du ändå genomföra din idé bör du ha iaf 8 st, som du matar som flera gånger dagligen, och gör även ett vattenbyte om dagen samtidigt som du suger upp lös skit på bottnen. Därför är det även enklare att dra upp dem utan sand på botten då det blir lättare att hålla rent.
#3 - 1 september 2007 22:07
Att driva fisk i en "naken" tank borde väl nästan vara jämnställt med djurpågeri. Även om det ger "vackra fiskar" och bra ekonomi..?

Jag brukar driva Discusar i ett "fisksoppskar" på 700 liter och jag har aldrig sett lyckligare Discusar. Allt hänger på balansen i akvariet.

Det är klart; dess fler faktorer du tar ut ur ekvationen, dess lättare blir den att lösa. Ett "naket" akvarium har inte så många "faktorer".
Men fisken trivs inte. Det är väl ändå ett husdjur som du vill det bästa för?!?
#4 - 1 september 2007 23:47
TubbyH skrev:
Att driva fisk i en "naken" tank borde väl nästan vara jämnställt med djurpågeri. Även om det ger "vackra fiskar" och bra ekonomi..?

Jag brukar driva Discusar i ett "fisksoppskar" på 700 liter och jag har aldrig sett lyckligare Discusar. Allt hänger på balansen i akvariet.

Det är klart; dess fler faktorer du tar ut ur ekvationen, dess lättare blir den att lösa. Ett "naket" akvarium har inte så många "faktorer".

Men fisken trivs inte. Det är väl ändå ett husdjur som du vill det bästa för?!?

Nu har du sagt detta i ett antal trådar, beskriv då vad felet ligger att de inte trivs.

Annons