Köp av 375L

#1 - 26 september 2009 23:22
Hallå!

Jag är ny här, har varit inne här och läst mycket men först nu registrerat mig.

Jag har tidigare ägt två stycken ~100L kar.

Någon dag nu i veckan så ska jag fara och kolla, förhoppningsvis köpa ett 375L kar. Botten var dåligt på det, men han har limmat om det hos nått företag härifrån och haft vatten i det efteråt och det har inte läckt.

Vet inte märke på karet, det är mest troligt 150x50x50. Det följer med 2x54W Glo lysarmatur och aluminiumställning.

Är det någonting jag bör tänka på och kolla?
Akvariumet har stått utan vatten i ett år.

Han hade satt priset på 2000kr, men fick ner det till 1400kr via telefon. Är det bra pris?

Tack!

/ Joel

Ps. Allt kan vara rörigt skrivet, börjar bli ganska trött nu [:-89] Ds.
#2 - 26 september 2009 23:27
Det finns så mycket beg. akvarium ute på marknaden, så att köpa ett kar som är lagat (även om det är bra gjort) är kanske lite att förhasta sig innan man sett vad marknaden har att erbjuda:).
#3 - 26 september 2009 23:37
Jadu, det finns inga många i den storleken här uppe. Inte vad jag har hittat i alla fall, har varken bil eller körkort så finns inte så många alternativ. Men jag kan ju fara och kolla på det i alla fall. Sen får man ju se hur bra det är.

Som sagt, är det någonting jag bör tänka på? Kan man se/känna på silikonet om det är torkat eller något?
#4 - 27 september 2009 00:03
Silikonet bör sitta fast mot rutan och inte ha släppningar, och även kännas mjukt när du trycker på det. Sedan ska det inte lämna några märken kvar om du kör in en nagel i silikonet, utan det ska jämnas ut lika fort igen.
Kolla om det är mycket repor i glaset, något som du annars kommer att reta dig på.
Är det pump till karet är det ett plus, annars får du lätt räkna ca 1500:- till på priset.
Det är tråkigt att det är lite dåligt utbud norröver, då kommer det i en helt annan sits;).
#5 - 27 september 2009 17:36
Mjo, det borde finnas ett lite större utbud. Det finns många mindre, men inte i den storleken jag vill ha för det priset.

Tack!

Vad tror ni om att ha altumskalarer i akvariet? Har funderat på såna eller ev. guldsömsciklider. Fungerar dom två ihop?
#6 - 27 september 2009 17:50
joelvuo skrev:
Fungerar dom två ihop?

Nej, guldsömscikliden blir oerhört agressiv, speciellt vid lek, och kommer trasa sönder fenorna på scalarerna.

Hoppas karet är fint och du kommer igång :)
#7 - 27 september 2009 18:01
Jag hade inte köpte ett så stort akvarium som är lagat, speciellt inte i botten. Om det skulle börja läcka så förstör du hela golvet i ditt hus/lägenhet (förutom det faktum att det blir synd om fiskarna). Tänk på att det blir mycket tryck på 375Liter vatten.
#8 - 27 september 2009 18:16
Tror jag sa det på ett dåligt sätt, kanske inte :-(

Akvariet har inte läckt förut, utan det var repigt eller något sådant. Så har han varit hos en glasmästare och lagt på ett till botten och silikonerat fast det ordentligt.

Det borde ju hålla, eller?

Edit
Karet ser fint ut på bilderna, men jag ska ju fara dit och kolla hur det ser ut ordentligt :)
#9 - 27 september 2009 18:19
Hmm, lite suspekt. Varför skulle en repig botten behöva ersättas med en ny skiva? Är arbetet utfört på ett bra sätt så har du ingenting att oroa dig för, förmodligen är botten starkare än den var förut då det ligger ännu en glasskiva på. Var nogrann när du ska titta på karet dock!

Lycka till

MVH Johan
#10 - 27 september 2009 18:23
Ah, hade nog missuppfattat vad han sa. Jo, ska kolla noggrant och sen testfylla det ute på gården/garaget.

Härligt med lulebor här också :)

Fiskarna jag kommer köra med lite senare är nog altumskalar, fast det är ju ett tag kvar så jag hinner ju fundera ut ordentligt.

Tack än en gång alla!
#11 - 29 september 2009 19:15
Huvva.. Var och tittade på karet, det såg bra ut. Pratade lite med killen och han hade haft vatten i det och det hade inte läckt. Det låg lite sand på botten och kollade så att det inte var nån spricka osv så lyfte vi in det i bilen och åkte hem.

Men gissa vad? När jag hade tagit in karet i mitt rum och började städa bort sanden så ser jag en spricka på det nya glaset som var limmat.

Har pratat med killen och han ska komma hit och kolla imorgon får la hoppas på en bra lösning..

Känns surt :(

Edit
Killen hade flyttat och hade väl inte plats med akvariumet, så hans pappa hade kört iväg med den tills hans brorsa vad den nu stod och det var väl på den resan glaset hade spruckit. Det verkar som att det har varit någonting inuti det när dom har flyttat grejer.

Hoppas nån förstår, skriver lite rörigt.

Akvariet ser hur fräscht ut som helst annars, inga repor eller dyl. Det är bara botten som suger

Annons