xitele81 skrev:Ska köpa ett sådant kar för en billig peng! men undrar! hur är sakerna i karet original? pump,lampa, doppvärmare, är det nåt att ha?
xitele81 skrev:lite ciklider hade jag tänkt mig! typ Hongi, liknande
går det?
xitele81 skrev:Ska köpa ett sådant kar för en billig peng! men undrar! hur är sakerna i karet original? pump,lampa, doppvärmare, är det nåt att ha?
Ja, en del med dåliga erfarenheter. Har ett 260, det har det inte varit något problem med. Lido t ex är vad jag förstår ramperna ökända för att gå sönder. Två olika saker kvaliteten på "tillbehören", kanske inte den bästa, andra märken bättre? Sedan "kvantiteten" på ljus och filter/pump, jag skrevt tunnt. Syftar på kapaciteten i förhållande till akvariet. Är så kanske med alla paket, d v s att det som kommer med är lite i "minsta" laget.rödtoppen skrev:Jag har haft mitt Juwel Vision 260 liters i ca 3 år och jag har fått byta ut: ljusramp(efter nästan 2år, garantin gällde ännu :) ), doppvärmaren och pumpen.
Juwels kar är jättefina men tillbehören är enligt mig skit!!
xitele81 skrev:har nu fått hem karet!! grymt snyggt!!!
men har en fråga! pumpen som sitter i är fastmonterad på sidan! är original pumpen så? sen sa säljaren att man kan byta ut innefiltret, i den nu sitter 3 olika filter, olika grova! är detta original?
fråga 2! han hade en liten säck med snäckskal för att upprätthålla bra ph i karet! behövs det verkligen? finns det inga andra metoder?
Nilsrolf skrev:Monterad sidan, svårt att svara, har du tittat på Juwels hemsida? http://www.juwel-aquarium.de/en/vision.htm?cat=19&mat=6700 Eller ta kort och visa. I innerfiltret finns filtermtrl, antagligen det du menar, är väl fyra st om jag minns rätt, två fina, en grov och en grön + filtervadd. Du har dem i torrt skick? Kan tänka mig att man bör skölja dem ordentligt innan man ev använder dem.
Snäckpåsen höjer ph:t. Har du filter i? Misstänker att det är malawiciklider, lägg ut kort om du har möjlighet. Håller tummarna för att fiskarna överlever. Har du tester för vattnet? Mata inget eller minimalt de första dagarna.xitele81 skrev:det var lite vatten kvar i karet när jag köpte den! och jag fyllde bara på vatten och dom var i hela tiden!
vad gör snäckpåsen? behöver jag den? nån ide vilka fiskar jag fick med?
Nilsrolf skrev:Skulle jag förbättra cirkulerationen/filtreringen skulle jag komplettera med ett ytterfilter, större filteryta, innerfilterna är "för små".