Köp av Akvarium Bok Vision 160 Juwel

#1 - 25 juni 2009 19:24
Ska köpa ett sådant kar för en billig peng! men undrar! hur är sakerna i karet original? pump,lampa, doppvärmare, är det nåt att ha?
#2 - 25 juni 2009 19:34
xitele81 skrev:
Ska köpa ett sådant kar för en billig peng! men undrar! hur är sakerna i karet original? pump,lampa, doppvärmare, är det nåt att ha?

Själva akvariet är säkert bra, Juwels akvarier är av god kvalite, sedan är ju "tillbehören" lite tunna, men beror ju vad man skall stoppa i akvariet, vad har du tänkt dig? Skall du ha lite "mer" får man komplettera, fram för allt ljuset och pump/filter. Stoppar man inte i för mkt fisk och inte har för kräsna växter fungerar det bra.
#3 - 25 juni 2009 19:52
lite ciklider hade jag tänkt mig! typ Hongi, liknande
går det?
#4 - 25 juni 2009 21:26
xitele81 skrev:
lite ciklider hade jag tänkt mig! typ Hongi, liknande

går det?

Skall inte vara några problem, men om du då bara kör med befintligt innerfilter får du se till att inte ha för många firrar respektive sköta vattenbytena. Som alltid en avvägning mellan olika saker.
#5 - 25 juni 2009 22:43
xitele81 skrev:

Jag har haft mitt Juwel Vision 260 liters i ca 3 år och jag har fått byta ut: ljusramp(efter nästan 2år, garantin gällde ännu :) ), doppvärmaren och pumpen.
Juwels kar är jättefina men tillbehören är enligt mig skit!!
#6 - 26 juni 2009 07:24
rödtoppen skrev:
Jag har haft mitt Juwel Vision 260 liters i ca 3 år och jag har fått byta ut: ljusramp(efter nästan 2år, garantin gällde ännu :) ), doppvärmaren och pumpen.

Juwels kar är jättefina men tillbehören är enligt mig skit!!
Ja, en del med dåliga erfarenheter. Har ett 260, det har det inte varit något problem med. Lido t ex är vad jag förstår ramperna ökända för att gå sönder. Två olika saker kvaliteten på "tillbehören", kanske inte den bästa, andra märken bättre? Sedan "kvantiteten" på ljus och filter/pump, jag skrevt tunnt. Syftar på kapaciteten i förhållande till akvariet. Är så kanske med alla paket, d v s att det som kommer med är lite i "minsta" laget.
#7 - 26 juni 2009 13:14
har nu fått hem karet!! grymt snyggt!!!
men har en fråga! pumpen som sitter i är fastmonterad på sidan! är original pumpen så? sen sa säljaren att man kan byta ut innefiltret, i den nu sitter 3 olika filter, olika grova! är detta original?

fråga 2! han hade en liten säck med snäckskal för att upprätthålla bra ph i karet! behövs det verkligen? finns det inga andra metoder?
#8 - 26 juni 2009 13:49
xitele81 skrev:
har nu fått hem karet!! grymt snyggt!!!

men har en fråga! pumpen som sitter i är fastmonterad på sidan! är original pumpen så? sen sa säljaren att man kan byta ut innefiltret, i den nu sitter 3 olika filter, olika grova! är detta original?

fråga 2! han hade en liten säck med snäckskal för att upprätthålla bra ph i karet! behövs det verkligen? finns det inga andra metoder?

Monterad sidan, svårt att svara, har du tittat på Juwels hemsida? http://www.juwel-aquarium.de/en/vision.htm?cat=19&mat=6700 Eller ta kort och visa. I innerfiltret finns filtermtrl, antagligen det du menar, är väl fyra st om jag minns rätt, två fina, en grov och en grön + filtervadd. Du har dem i torrt skick? Kan tänka mig att man bör skölja dem ordentligt innan man ev använder dem.
#9 - 26 juni 2009 13:55
Nu kanske länken är fel, står 160 l är kanske 180 l: http://www.juwel-aquarium.de/en/vision.htm?cat=10&mat=9550

Beträffande snäckskal: beror ju vilken ph som önskas och vilket vatten du har från kranen. Höjer ju ph:t. Skall du ha afrikanska ciklider skall du ju ha relativt högt ph, uppemot/över 8, men säkrare/bättre att använda bikarbonat om du behöver få upp ph:t.
#10 - 26 juni 2009 13:56
Nilsrolf skrev:
Monterad sidan, svårt att svara, har du tittat på Juwels hemsida? http://www.juwel-aquarium.de/en/vision.htm?cat=19&mat=6700 Eller ta kort och visa. I innerfiltret finns filtermtrl, antagligen det du menar, är väl fyra st om jag minns rätt, två fina, en grov och en grön + filtervadd. Du har dem i torrt skick? Kan tänka mig att man bör skölja dem ordentligt innan man ev använder dem.

jo det är nog det! tack!
fick även med 4 st stora ciklider! hittar inte bild någonstans på dom!
vet ej vad dom heter, dom är minst 15-17 cm, nästan lila, kroppen blir lite röd om man ser dom bakifrån! nån som har nån ide? länka gärna nåt!
jättetacksam!!!
#11 - 26 juni 2009 14:00
xitele81 skrev:
jo det är nog det! tack!

fick även med 4 st stora ciklider!
Hjälp, var har du dem nu?!?:confused: Du tänker köra igång det nyinköpta akvariet och stoppa i dem?
#12 - 26 juni 2009 14:03
Nilsrolf skrev:
Hjälp, var har du dem nu?!?:confused: Du tänker köra igång det nyinköpta akvariet och stoppa i dem?

fick fiskarna med på köpet!
#13 - 26 juni 2009 14:04
xitele81 skrev:
fick fiskarna med på köpet!
Förstår det, men har du någonstans att göra av dem.
#14 - 26 juni 2009 14:15
Nilsrolf skrev:
Förstår det, men har du någonstans att göra av dem.

det var lite vatten kvar i karet när jag köpte den! och jag fyllde bara på vatten och dom var i hela tiden!
vad gör snäckpåsen? behöver jag den? nån ide vilka fiskar jag fick med?
#15 - 26 juni 2009 14:25
xitele81 skrev:
det var lite vatten kvar i karet när jag köpte den! och jag fyllde bara på vatten och dom var i hela tiden!

vad gör snäckpåsen? behöver jag den? nån ide vilka fiskar jag fick med?
Snäckpåsen höjer ph:t. Har du filter i? Misstänker att det är malawiciklider, lägg ut kort om du har möjlighet. Håller tummarna för att fiskarna överlever. Har du tester för vattnet? Mata inget eller minimalt de första dagarna.
#16 - 26 juni 2009 14:47
tog ett ok kort med mobil kameran! hur lägger man upp den?
#17 - 26 juni 2009 14:49
xitele81 skrev:
tog ett ok kort med mobil kameran! hur lägger man upp den?
Kan du sannolikt inte eftersom du inte är gold, kan du lägga på annat ställe och länka, ev skicka till mig [EMAIL="nr@eckermark.se"]nr@eckermark.se[/EMAIL].
#18 - 26 juni 2009 14:56
Nilsrolf skrev:
Kan du sannolikt inte eftersom du inte är gold, kan du lägga på annat ställe och länka, ev skicka till mig [EMAIL="nr@eckermark.se"]nr@eckermark.se[/EMAIL].

hur är pumpen med filtret?? ser bra ut allafall!
#19 - 26 juni 2009 20:43
[QUOTE=Nilsrolf;1301883]Kan du sannolikt inte eftersom du inte är gold, kan du lägga på annat ställe och länka/QUOTE] Denna är det då:
http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=48&SOK=1. De är är för stora för ditt akvarie, fyra st har du, hoppas inte du tänker ha så mkt mer fisk, räcker nog med dem + någon mal.
#20 - 28 juni 2009 11:44
Pumpen som ingår i karet, ska man ha strålen riktad mot uppåt så den krusar ytan så vattnet blir syresatt? eller kan man ha den riktad neråt?
#21 - 28 juni 2009 11:55
xitele81 skrev:
Pumpen som ingår i karet, ska man ha strålen riktad mot uppåt så den krusar ytan så vattnet blir syresatt? eller kan man ha den riktad neråt?

Uppåt som du skriver.
#22 - 28 juni 2009 13:53
är pumpen jag har i karet bra?
den är väl ändå bättre än tex fluval 1-4?
#23 - 28 juni 2009 14:00
xitele81 skrev:
är pumpen jag har i karet bra?

den är väl ändå bättre än tex fluval 1-4?
Skulle jag förbättra cirkulerationen/filtreringen skulle jag komplettera med ett ytterfilter, större filteryta, innerfilterna är "för små".
#24 - 28 juni 2009 14:08
Nilsrolf skrev:
Skulle jag förbättra cirkulerationen/filtreringen skulle jag komplettera med ett ytterfilter, större filteryta, innerfilterna är "för små".

fast det är flera olika filtermedia? det får plats med en del olika material!
men om jag behåller denna, är den bättre än fluval 1-4? vill helst inte skaffa ytterf, har småbarn!!:) älskar o pilla!!

Annons