Köp av Pirayor

#1 - 21 december 2006 19:02
Hej allihopa,
Jag har länge gått och funderat på att skaffa pirayor. jag har läst en hel del om pirayor.
Nu i början av nästa år tänkte jag ta upp mitt akvarium som jag hade till min sköldpadda innan som är 200liter stort.
Frågade lite i djuraffären här om hur många Pirayor jag skulle kunna ha i akvariet, hans svar blev 10 st. är detta rimligt? vet inte riktigt om jag kan lita 100% på en försäljare.

Vad kan mata pirayor med mer än räkor och pellets?

Hoppas på att jag placerade min tråd i rätt del av forumet nu! annars får admin flytta om det är möjligt

MVH//Mats
#2 - 21 december 2006 19:30
Läs denna artikel först.
Där står bland annat om ett 2500-liters akvarium som var lagom stort för tre (3) pirayor.
Skaffa Exodon paradoxus i stället om du vill ha elaka fiskar!
#3 - 21 december 2006 19:34
Mycket bra artikel...
#4 - 21 december 2006 19:35
daniel60 skrev:
Läs denna artikel först.

en bra artikel måste jag säga.. många som har tänkt o köpa sig pirayor kanske tänker en gång till innan dom köper några st och slänger i sitt sällskapaakvarium. (om dom nu läser denna artikel)
#5 - 21 december 2006 20:07
daniel60 skrev:
Läs denna artikel först.

Där står bland annat om ett 2500-liters akvarium som var lagom stort för tre (3) pirayor.

Skaffa Exodon paradoxus i stället om du vill ha elaka fiskar!

Det var som tusan!
Berätta lite om dessa Exodon paradoxus så är du snäll.
Vill gärna ha lite fler tips på fisk.

Edit: Läste precis om vargtetror...är det något tro?
#6 - 21 december 2006 20:56
varför vill du ha "tuffa" fiskar?
#7 - 21 december 2006 21:04
För att jag finner dom fina :) Ingen som vet något om Vargtetror?
#8 - 21 december 2006 21:06
köp en vithaj vettja ;)
#9 - 21 december 2006 23:42
rödtoppen skrev:
varför vill du ha "tuffa" fiskar?

hmmm... vaför vill man ha "otuffa" fiskar? ;)
#10 - 21 december 2006 23:45
För att tuff inte alltid är lika med intressant.
#11 - 22 december 2006 02:09
Långås skrev:
För att tuff inte alltid är lika med intressant.

kunde inte ha sagt det bättre själv
#12 - 22 december 2006 05:35
vilka räknas till "tuffa" fiskar? tigerbarber kan va ganska tuffa ;)
#13 - 22 december 2006 07:31
hmm måste ni ta den diskutionen om tuffa fiskar i min tråd där jag försöker vara seriös? Vill veta mer om Wolffish(Hoplias malabaricus)
#14 - 27 december 2006 20:57
du kan få mina palletciklider .. .dom e elaka o tuffa som attans
spöar upp mina 30cm plecos så de ryker
#15 - 27 december 2006 21:11
Jag är ingen expert på elaka tetror - fast jag tycker att de verkar mycket intressanta.
Hoplias-arterna (vargtetror) blir tokstora. Den vanligaste - H. malabaricus - stannar på en halvmeter, andra kan bli en meter.
Erythrinus är mindre (fast inte mindre elaka, tror jag). I ett 200-liters kan du nog bara ha en. Kolla [COLOR="Red"]här.[/COLOR]
Om Exodon paradoxus vet jag bara vad som står i Zoopets artbeskrivning, samt att en holländare har ett stim tillsammans med malar.
#16 - 27 december 2006 21:40
hoplias blir på tok för stora, erythrinus funkar bra med 2 så länge som du skaffar ett par (honorna biter ihjäl varandra direkt) och har skapligt med gömställen.

/hansh
#17 - 30 december 2006 23:22
Du kan kolla dom olika channa arterna, riktigt roliga firrar!
#18 - 2 januari 2007 17:15
har själv 9 stycken pirayor i mitt 720 liters vilket jag tycker är rimliga mått, man ska ju ha ett litet stim och dom måste ha simyta. Kom ihåg att dom är riktigt "grisiga" och skitar ner vattnet, därför måste du ha bra filtrering. Att ha tre stycken i ett 2500 liter kar eller vad det stod i artikeln tycker jag är att överdriva men som sagt, man ska ha ett stort akvarium för desas fiskar och många köper dem som små och tror inte att de ska bli så stora.
#19 - 4 januari 2007 17:28
Erythrinus verkar intressant, Om jag köper en till mitt akvarium och märker att det finns plats för en till, Är det bara och köpa en till eller är dom som pirayor att alla individer måste vara med från början?

Edit: Serrasalmus niger, Är det en fisk som kan vara ensam?
#20 - 4 januari 2007 21:37
Serrasalmus niger heter nu mera Serrasalmus rhombeus och är en av de piraya arter som trivs ensamma. Ett 200L akvarium blir dock för litet för en rhombeus när den är vuxen. De växer extremt sakta och kan vara riktigt rädda och blyga som små. Erysarna skulle jag köpa 2 sammtidigt eller göra en ordentlig ommublering i akvariet innan du släpper i den andra.
#21 - 5 januari 2007 19:17
Hur långt tid tar det för en Serrasalmus Rhombeus att bli så pass stor då? är det så man kan köpa en och ha den ett tag tills den växer ur akvariumet och då om man har råd skaffa större akvarium eller försöka ge bort eller sälja fisken? är det en svår fisk att få tag på? ställer samma fråga angående Erysarna, är det en fisk som går att få tag på?
#22 - 8 januari 2007 20:00
metzie skrev:
Hej allihopa,

Jag har länge gått och funderat på att skaffa pirayor. jag har läst en hel del om pirayor.

Nu i början av nästa år tänkte jag ta upp mitt akvarium som jag hade till min sköldpadda innan som är 200liter stort.

Frågade lite i djuraffären här om hur många Pirayor jag skulle kunna ha i akvariet, hans svar blev 10 st. är detta rimligt? vet inte riktigt om jag kan lita 100% på en försäljare.

Vad kan mata pirayor med mer än räkor och pellets?

Hoppas på att jag placerade min tråd i rätt del av forumet nu! annars får admin flytta om det är möjligt

MVH//Mats

Tjena
10 st är rätt bra antal om dom nu är små fem kronor, pirayor växer snabbt så efter ett tag måste du nog sälja av några.
Själv tycker jag att dom är mycket coolare när dom bilr större och mycket mindre skygga.
Du kan mata dom med allt möjligt men räkor o pellets och mygglarver är bra till en början.
När det gäller arter tycker jag att du ska börja med den vanliga rödbukade pirayan (Pygocentrus nattereri) som många känner till och du kan få hjälp med om det behövs, där efter om du fortfarande tycker det är roligt så finns det grymt mycket olika pirayor, tyvärr kan det vara svårt att få tag på många.

Lycka till!
#23 - 9 januari 2007 16:16
Ok, tack för infon Colombia. Du råkar inte ha något svar på min senaste fråga? :D MVH
#24 - 14 januari 2007 14:58
fan jag blir riktigt förvirrad här,
Är detta en serrasalmus rhombeus?
http://www.trollart.com/slides/amazonslides/images/piranha.jpg

Har en bok här som säger att en serrasalmus rhombeus inte alls ser ut såhär
#25 - 28 januari 2007 19:33
Hur stort akvarium måste man ha för att kunna ha Serrasalmus rhombeus? (f.d Serrasalmus niger)

Jag har läst att 90liter per piraya är lagom. (källa: http://www.tropicalfishfinder.co.uk/article_detail.asp?id=15)

Är Serrasalmus rhombeus en stimfisk? hur många måste man ha för att de skall trivas?
#26 - 29 januari 2007 19:22
Serrasalmus

Rhombeus – Commonly known as the “Black” Piranha and famous for it’s dark markings and evil red eye. These fish can grow to over 18” in length and can not be kept with other Piranha as they are solitary hunters. An amazing show piece fish but has to have a [COLOR=Red]large tank[/COLOR]. Some variants include the Peruvian high back, Brazilian black, Xingu gold and Diamond.

Där har du dina svar
#27 - 29 januari 2007 19:39
Hmm solitary är antagligen ensamma (relativt dålig på engelska)...

"a large tank" är lite diffust, vad tror ni är rimligt? 700-800liter? Jag har läst att pirayor inte är särskilt lämpliga som akvariefisk och att det krävs ett antal i ett stim för att de skall trivas och få ett naturligt betende. Därför tänkte jag att Serrasalmus rhombeus borde vara den bästa pirayan att ha i ett akvarium eftersom den skall vara ensam, eftersom den är ensam fisk i akvariumet så kanske det räcker med ett mindre akvarium.
#28 - 29 januari 2007 19:47
jo serrasalmus rhombeus verkar ultimat, men kan man få tag på dom i sverige? (verkar inte vara särkilt många aktiva rovfiskvetare här ;) )
#29 - 29 januari 2007 19:51
Jag undrar också var man kan köpa en Serrasalmus rhombeus... Kanske är import som gäller!

http://www.timstropicals.com/classifieds/showproduct.php?product=17&cat=4
#30 - 29 januari 2007 20:13
http://www.thetropicaltank.co.uk/Fishindx/black-piranha.htm
Här ser ni att en fullvuxen fisk behöver 380 liter +
#31 - 29 januari 2007 20:20
Okej tack 100Gallons = 454.609liter alltså borde pirayan trivas i ett 540liters akvarium! Problemen som återstår är att överhuvudtaget få tag i en Serrasalmus rhombeus och att komma på ett smidigt sätt att underhålla tanken utan att riskera att bli biten.
#32 - 1 februari 2007 07:01
visste inte var jag skulle skriva detta men mitt akvarium är paj.......vaknade till ljudet av glas som sprack och sen ett ljud av ett vattenfall på 170 liter vatten.....så nu har jag och familjen torkat upp i hela huset sen klockan 3-4 inatt, lägger därmed projektet med att skaffa fisk till ett senare skede i mitt liv

Annons