Köp av tetror

#1 - 18 augusti 2006 21:24
Ska göra mig av med alla mina malawiciklider och ersätta dom med tetror och liknande arter. Kardinal och glödbandstetror är givna invånare men jag skulle behöva tips med andra fiskar som snyggt går ihop med dessa. vill gärna ha fiskar i hela akvariets höjd typ inte att alla sorter står vid botten eller vid ytan. Inte tänkt att ha mängder med växter förutom mycket flytväxter.

Akvariet är ett 540L med btn/miniamazonas och 2st ytterfilter 1000 L/H st och ett pumphuvud på 1500 L/H.
Fiskar som blir kvar är en 20cm stor gibbicepsmal 4st 10cm praktbotier och 3 15cm pictusmalar om dom inte äter upp några fiskar
#2 - 18 augusti 2006 21:52
En massa kardinaler är görsnyggt, och med dämpad belysning som du får med flytväxter blir det kanon! En grupp med Altum är pricken över i.
#3 - 18 augusti 2006 22:07
Måste först fråga varför du ska byta?? Funderar nämligen själv på vad ja ska ha.. :P (Har inte riktigt bestämt mig för malawi el typ något av neden...)
Snyggt annars är ju Diskus, scalare,pansarmal, siamenis... listan kan bli lång, finns ju massvis o välja bland :P
#4 - 18 augusti 2006 22:47
[QUOTE=Jessi77]Måste först fråga varför du ska byta?? Funderar nämligen själv på vad ja ska ha.. :P (Har inte riktigt bestämt mig för malawi el typ något av neden...)
Snyggt annars är ju Diskus, scalare,pansarmal, siamenis... listan kan bli lång, finns ju massvis o välja bland :P[/QUOTE]

Malavi är snyggt och roligt men kväver ganska mycket mer skötsel. tex så har jag ett 100L med kardinaltetror m.m och det är bra kvalite på vattnet och ser jättefint ut fast man inte rengör det mer än 1 gång i månaden eller ännu längre tid imellan, medans i mitt malawikar börjar vattnet lukta unket och få en mörkare färg redan efter 2 veckor då man får rengöra det. Varför jag ska byta är att jag inte har den tiden att lägga på ett malawikar som behövs för att cikliderna ska må bra och akvariet ska se rent och snyggt ut. Stora malawifiskar bajsar ganska mycket och ger sig på allt vad inredning och växter heter
#5 - 18 augusti 2006 22:50
[QUOTE=ansjo]En massa kardinaler är görsnyggt, och med dämpad belysning som du får med flytväxter blir det kanon! En grupp med Altum är pricken över i.[/QUOTE]

Tror inte att mina tetror blir så långlivade när skalarerna blir stora
#6 - 18 augusti 2006 22:54
Jag har kardinaler med mina altum, det är klart att det gått åt några, men är tetrorna bara fullvuxna så går det. Men det är nog inte så många kvar om de är för små[B)] . Men snyggt är det!
#7 - 19 augusti 2006 08:56
Om man köper små tetror och små skalarer o låter dem växa upp tillsammans så går det nog bra.
Men om man däremot har stora skalarer och köper små tetror så går det nog inte så bra.

Lycka till!
Kjell Fohrman
Administrator
#8 - 19 augusti 2006 09:02
[quote=figo]Om man köper små tetror och små skalarer o låter dem växa upp tillsammans så går det nog bra.
Men om man däremot har stora skalarer och köper små tetror så går det nog inte så bra.

Lycka till![/quote]
Rättare sagt det kan gå bra - jag har gjort några sådana försök genom åren (eftersom såväl kardinaltetror som skalarer tillhör mina favoriter) och i längden har det tyvärr ändå inte funkat.
Det lär knappast heller funka med pictusmalarna och långtifrån säkert heller med praktbotiorna när de växer till sig.

Sedan till ursprungsfrågan så tycketr jag absolut inte att man skall ha mer än 2 tetraarter i ett akvarium.
#9 - 19 augusti 2006 10:46
Jag har låtit Scalarer, Rödmunstetror, Praktbotier, och Corydoras växa upp ihop! Inte en enda tetra har rykit under 1½ år tack vare detta! :) Jag har även tillagt Ancistrus och fler Corydoras med tiden. Mina Rödmunnar är alltså fullvuxna nu, men jag blev fundersam efter några inlägg här, menar ni att Praktbotierna kommer att äta upp tetrorna när de blir större el? Mina Praktbotier är nu ca 7-8 cm! Eller missförstod jag?

MVH: Scalara
#10 - 19 augusti 2006 11:00
[quote=Sailor]Malavi är snyggt och roligt men kväver ganska mycket mer skötsel. tex så har jag ett 100L med kardinaltetror m.m och det är bra kvalite på vattnet och ser jättefint ut fast man inte rengör det mer än 1 gång i månaden eller ännu längre tid imellan, medans i mitt malawikar börjar vattnet lukta unket och få en mörkare färg redan efter 2 veckor då man får rengöra det. Varför jag ska byta är att jag inte har den tiden att lägga på ett malawikar som behövs för att cikliderna ska må bra och akvariet ska se rent och snyggt ut. Stora malawifiskar bajsar ganska mycket och ger sig på allt vad inredning och växter heter[/quote]

Jag hade också Malawisar i ett annat kar förut. Ca 18 st! De var jätteroliga och ena riktiga clowner! :) Det var sorterna Golden, Blå Delfinciklid samt Grönmetallic, så ni förstår att det var snyggt färgmässigt! Men jag tröttnade av samma anledning som dej. Hade oxå haft 8 st guldfiskar (mina nybörjarfirrar) åren innan, som var allt ifrån 6-13 cm stora. De hade jag visserligen fått, och det var så intresset för akvarium vaknade. Men jag var väl redan trött på bajsande firrar som rumlar runt, innan jag skaffade Malawisarna. Men så kan det gå! Visste inte att det kan jämföras med stora guldfiskar när det gäller att ställa till det i akvariet! Skulle tänkt mig för! Huvudsaken är att man tänker efter, man vill ju ta hand om sina fiskar på bästa sätt, och det är noga att fundera kring varje art innan man skaffar den!
Jag har lärt mig otroligt mycket om detta på de 3 år jag haft fiskar!

Jaja, det är bättre att du gör dig av med Malawisarna hur som helst, om du känner att du inte kan tillgodose deras behov.

MVH: Scalara
#11 - 19 augusti 2006 15:24
[QUOTE=Kjell Fohrman]Sedan till ursprungsfrågan så tycketr jag absolut inte att man skall ha mer än 2 tetraarter i ett akvarium.[/QUOTE]

Jag håller nog med. Fast själv har jag 3 tetra-arter i mitt SA-akvarium. Kardinal, rödmuns-och svart fantomtetror. Att det funkar beror på att svart fantomtetrorana har en annan kropsform än de andra.

Som en kuriositet kan jag nämna att enligt vad jag läst så brukar både kardinal-och rödminstetror dela miljö i naturen.
#12 - 19 augusti 2006 22:03
[quote=Sailor]Malavi är snyggt och roligt men kväver ganska mycket mer skötsel. tex så har jag ett 100L med kardinaltetror m.m och det är bra kvalite på vattnet och ser jättefint ut fast man inte rengör det mer än 1 gång i månaden eller ännu längre tid imellan, medans i mitt malawikar börjar vattnet lukta unket och få en mörkare färg redan efter 2 veckor då man får rengöra det. Varför jag ska byta är att jag inte har den tiden att lägga på ett malawikar som behövs för att cikliderna ska må bra och akvariet ska se rent och snyggt ut. Stora malawifiskar bajsar ganska mycket och ger sig på allt vad inredning och växter heter[/quote]

TACK!!! Tror just du fick mig o bestämma mig ang vilka fiskar jag ska ha i mitt akvarium :D
Hört mig för lite o alla har sagt hur enkelt det är, men har varit lite osäkert då jag fått för mig att de just inte va de.
Så tack för att du säger som det är!!
#13 - 19 augusti 2006 22:04
hmm...kanske får satsa på att ha fiskar som blir 5-6cm som vuxna så kanske dom inte blir ett mellanmål, vill ogärna göra mig av med mina praktbotior och pictusmalar.
Så nu tar jag gärna tips om fisk i den storleken, har inte tänkt att ha småciklider iaf
#14 - 20 augusti 2006 11:10
I så fall tror jag det är bättre med tetror med hög kroppsform.
#15 - 21 augusti 2006 08:28
Orkar man inte sköta sitt akvarium kanske det är bättre att avstå helt?

Bara en tanke...
#16 - 21 augusti 2006 21:14
[QUOTE=Erik Österlund]Orkar man inte sköta sitt akvarium kanske det är bättre att avstå helt?

Bara en tanke...[/QUOTE]

Det är väl inte orken det hänger på, det hänger mer på tiden. Jag jobbar mycket mer nu än vad jag gjorde när jag skaffade ciklider i början plus att jag har sportfiske som en lika stor hobby kanske större som tar sin tid också..
Min tanke är att mindre fisk belastar inte sin biotop så hårt och ynglar oftas inte av sig så extremt mycket som vuxna ciklider gör. Jag har 3st akvarium och har haft akvariefiskar större delen av mitt liv och vill gärna fortsätta ha fiskar, och mindre och tåligare fiskar är lättre att sköta och kräver mindre skötsel enligt min erfarenhet.

Annons