Köpa akvarium i Polen?!

#1 - 17 mars 2004 00:50
Bor i Skåne och funderar på att åka över till Polen och handla kar. Någon som har erfarenhet av detta?
Jag är intresserad av ett 150x50x60 (eller 160x60x60) med välvd framruta samt möbel och ramp i ljust träslag (bok). Jag vet att AkwaLux tillverkar sådana kar, men de säljer tydligen bara till grossister och deras fabrik ligger ganska långt söderut i Polen.

Någon som vet hur mycket ovanstående kar kan tänkas kosta i Polen? Är det inte så mycket billigare så känns det ju inte lönt direkt.

Någon som har några bra länkar till Polska affärer som säljer akvarium?
Någon som vet något bra ställe i eller i närheten av Swinoujscie (färjan går ju dit)?

Tips? Råd? Anyone?

MVH / Tom
#2 - 17 mars 2004 01:18
Jag ska till Polen i april och funderar på att inhandla ett nytt kar där. Senast så köpte jag locket till min Akwalux (svart) välvd framruta, eftersom dom är billigare i Polen. Hur mycket billigare kommer jag tyvärr inte ihåg (men tillräckligt mkt iaf), men eftersom jag ändå åker till Polen så passar jag på att köpa akvariegrejor där. Jag kan inte lova att du tjänar något på det om du endast åker för att köpa akvarium. Men jag köpte iaf mina grejer i staden Gdynia, vilket ligger nära Swinoujscie. Det finns så vitt jag vet 2 zooaffärer där som säljer Akwalux, någon grossist känner jag inte till i Gdynia. Båda ligger i centrala Gdynia, kan däremot inte bistå med adress, men det borde inte vara svårt att hitta om man frågar vid typ växlingskontoret (Kantor). Lycka till, och berätta gärna om det blev någon Polenresa! (rekommenderar starkt att besöka bagerierna [:)])
#3 - 17 mars 2004 06:30
Blir ju kanske lite tungt och du måste ha släp eller stor skåpbil,priserna är nog lite billigare dära än här i svedala.
#4 - 17 mars 2004 16:07
Haha, ja, att åka på bussresa eller liknande är ju knappast att tänka på! Men jag har en rejäl kombi att ta det i så det skall nog inte vara några problem!

Enda problemet är att jag gärna skulle vilja veta lite mer om hur priserna ligger till innan jag bestämmer mig för att åka över! Skiljer det bara lite så lönar det ju inte sig - dels med tanke på resan och dels med tanke på garantier etc.

Ingen som har lite länkar med aktuella Polska priser?

Nicolette: tack för dina tips! Om du skulle hinna före mig dit så får du gärna berätta här hur det gick och vad du fick betala etc...

Ha det gott!
#5 - 17 mars 2004 19:52
<b>Ice-man</b>; jag far över dit i slutet av april månad! Berättar gärna vad som inhandlades efteråt! [:D]
Jag har tagit reda på lite mer fakta som kan vara bra att veta.

Swinoujscie låg visst inte så nära Gdynia som jag trodde, jag har tillfrågat min mor som är polska [:)] Det är typ 400 km mellan städerna, *host*. Men eftersom du bor i skåne så kan du åka ifrån Karlskrona, dom har billiga resor till Polen, och dom lägger ankar i Gdynia (som är en hamnstad). Resan tar 9-10 timmar och om man åker på dagen behöver man ingen hytt.
Du hade kanske tänkt från Ystad annars? Då hamnar man mkt riktigt i Swinoujscie, men den staden vet jag inte mkt om förutom att den inte är inte särskilt stor.
Har en prisuppgift från mitt lock som jag köpte förra året; runt 360 kr. Sedan kan du jämföra själv, jag vet i alla fall att jag hade fått betala runt 800 kr för det här i Stockholm.
Har även gatunamn på zooaffärerna i Gdynia! =)

Abrahama heter gatan som den ena ligger på (i denna köpte jag mitt lock). De har billigare priser, men båda har inte samma utbud. Har för mig att den andra på starowiejska har lite häftigare pumpar.

Starowiejska (tror att det stavas så) ligger nära Gdynia tågstation.

Båda affärerna ligger på gångavstånd till varandra.
Butik/affär på polska; "sklep". Sedan är det väl bara att lägga till "Zoo", Skelp Zoo..typ. =)

Ett råd också när jag ändå är igång;
Växla inte på båten, inte privat, utan BARA på ett Kantor. Det kan skilja sig från Kantor till Kantor, man kan kolla runt lite, det finns många på Abrahama. Anledningen till detta råd är att kursen alltid är dyrare på båten, och det finns privatpersoner som är villiga att växla med turister, men dom e bara lurenderejare.

Så! Hoppas att jag hjälpt dig lite grann :-)
#6 - 17 mars 2004 21:16
Karlskrona eller Ystad spelar ingen större roll för min del - nån mil hit eller dit är inte så farligt.

Jag hopppas på att det kostar högst hälften så mycket med ett komplett kar (ink. möbel, ramp, pump, värmare etc) och att döma av priset på din ramp så verkar det ju bra :)

Jag skall söka på de gatunamn du angett och se om jag hittar något på nätet - om någon annan skulle hitta något matnyttigt så släng gärna in en rad eller två här!

Angående växling: växla kan man väl göra innan man åker dit annars? På sin bank eller Forex eller nått sånt - eller det är bättre att växla på plats?

Ha det!
#7 - 17 mars 2004 21:59
Tja du kan ju växla här i Sverige också så klart :) Men om du skulle vilja växla när du e i Polen så är det Kantor som e bäst.
Ska poängtera att det var förra året vi var i Polen och mycket kan ha hänt sedan dess, även priserna i zoobutikerna kan ha gått upp. Men jag vet i alla fall att kronan är starkare nu än den var förra året!

#8 - 17 mars 2004 22:14
Naturligtvis kan man åka till Polen och handla, men det är kanske idé att kika lite på att beställa via Internet från Tyskland. Priserna är runt 25-60% lägre, språket nästan begripligt och de skickar gärna till dig. (Du sparar resekostnaden).

Om du ändå skall till Polen, så vänta till efter 1:a Maj när de gått med i EU och du inte längre behöver riskera att betala moms på varorna vid införsel.
#9 - 17 mars 2004 22:44

Båda affärerna ligger på gångavstånd till varandra.

Butik/affär på polska; "sklep". Sedan är det väl bara att lägga till "Zoo", Skelp Zoo..typ. =)

Det heter "Sklep zoologiczny" =)
#10 - 18 mars 2004 07:30
Visst om priserna är bra i Tyskland oxå så kan det kanske vara läge att beställa därifrån, fast jag har på känn att polska kar är billigare i Polen än i Tyskland - fast jag vet ju inte!
Beställer man från Tyskland behöver man ju inte tänka på momsen heller...

Jag uppdaterar min fråga: Någon som har länkar till Polska ELLER Tyska zooaffärer el. liknande som säljer akvarium?
Någon som har erfarenhet av att beställa kar från Tyskland?

Tackar oxå för språklektionen, lite lättare att söka när man vet vad det heter :) Sedan finns det ju översättningsverktyg för att översätta sidorna man hittar. Även om de översätter lite knaggigt så kan man ju se på helheten!
#11 - 19 mars 2004 12:55
<b>zdybnet</b>: Hehe ja just så ja [;)] Uppfräschning av min knackiga polska behövs!
#12 - 19 mars 2004 23:46
Tjena Is-mannen!

Jag har gjort lite research åt dig och kom fram till följande:

Tittade efter akwalux välvd 150x50x60, det fanns dock inte hos polska internethandlare, men för att ge dig ett hum om polska priser så tog jag reda på vad ett rakt akwalux 150x50x60 med ramp och bänk skulle gå på:

Polsk internethandel: 2835 skr (forex kurs 19/4-04)
PWSS (Billig Svensk internetsida) : 4600 skr

alltså en del billigare i polen! (PWSS har karet 150x50x60 med välvd front för 5400 skr)

hoppas att det här hjälper dig något!

Hälsningar! Sammy

PS. Efter 1:a maj kan vara fördelaktigt (Polen i EU kan innebära sänkta priser i Sverige också?!)
#13 - 20 mars 2004 18:04
Ursprungligen skickat av sammy

Polsk internethandel: 2835 skr (forex kurs 19/4-04)

PWSS (Billig Svensk internetsida) : 4600 skr

Hej Sammy! Skulle du kunna skriva länken till denna polska internethandel? Skulle vara kul att kolla på den!
#14 - 21 mars 2004 20:13
Sammy: Tackar för din research!

Instämmer med Nicolette och vi även jag ha reda på länken du hittat...

Någon som har nån länk till Tysk internethandel? Hade varit kul att kolla priserna där oxå!

Låter som om det troligen är klokt att vänta med akvarie från Polen trots allt. SÅ himla bråttom har man ju inte (jo, egentligen vill jag ha det NUUU! :)).
#15 - 29 mars 2004 00:32
"Instämmer med Nicolette och vi även jag ha reda på länken du hittat...

Någon som har nån länk till Tysk internethandel? Hade varit kul att kolla priserna där oxå!"

Polen: http://colisa.com.pl/?/l-Akwalux.shtml

Tyskland: http://www.aquaristik-fernholz.de/onlineshop/index.asp

hoppas att det blir till lite hjälp!

#16 - 29 mars 2004 01:39
jag har köpt 3 st akvarium från polen , men här i sverige och det kostade mig inte speciellt mycket komplett. 200 liters kostade mig 3100 kr med tillbehör, detta med välvd framruta , svart med möbel.
#17 - 29 mars 2004 07:09
Hehe... just den Polska länken hittade jag tidigare, men jag fattade ju inte vad som stod på den :)

Hur som helst - nu skall vi se om jag tolkat det rätt (någon kan ju kanske hjälpa till med polska språket här):

Akwarium profilowane , wymiary 150x50x60 cm, pojemnoúã 450L, gruboúã szkùa 10mm 862.33 zù (oszczædzasz 26.67 zù)

Väldigt fritt tolkat: 450L, 150x50x60, välvd framruta 10mm, pris 1.627 SEK (enl. Forex kurs).

Kan detta verkligen stämma?
Detta verkar dock vara utan möbel?!
Någon som kan tolka vad som ingår?
#18 - 31 mars 2004 01:12
Du Ice-man... Jag såg på en hemsida att det finns en zoo-affär i Lomma (dvs på dina "breddgrader").

affärens hemsida är http://www.zoogiganten.se/ och det står på några ställen att de säljer nya akvarium till inköpspriser... kan kanske va nåt för dig! Lycka till!

P.S. inte så dum idé... få folk att köpa akvarium hos dem så att de sen resten av sitt liv köper fisk växter o allt annat hos dem också... eller inte
#19 - 31 mars 2004 01:30
din översättning stämmer bra! och ja priset är utan lysramp och möbel med dem blir det: det priset jag skrev tidigare altså ca 2800:- jag trodde det jag hittat tidigare på den polska sidan va rakt men det var visst välvt... (hjärnsläpp)...
men du, kolla priset i Lomma det kan nog va konkurrenskraftigt!
#20 - 31 mars 2004 18:57
Sammy: Tackar för tipset!
Jag presenterade idén att åka ner till zoogiganten (har väl ca 7 mil dit) och de blev alla eld och lågor!
Med alla de djur (och odjur) vi har så kan det vara väl värt ett besök. Ungarna har två akvarie var och jag letar som sagt efter ett större. Sedan har vi en Rottweiler, en dvärgvädur (kanin), och en liten dvärghamster. Förresten, man kanske skulle starta djurpark :)
Måste dock säga att jag personligen saknar en liten spinnande katt i sängen - liksom lite mysigare än en 50-kilos rottis vid fötterna.... :)

Jag meddelar hur besöket gick vid senare tillfälle - något skall man väl som sagt hitta!
#21 - 2 april 2004 06:28
Jag ar i Polen just nu och jag tankte bara saga att de akvarier man ser pa polska internet butiker ar mycket dyrare an om man gar in i en mindre butik t.ex. Ett litet tips bara =) Snart aker jag hem med mitt nya lilla kar! *glad*
#22 - 2 april 2004 07:03
zdybnet: Om du är kvar där nere, skulle du inte vilja kolla upp vad ett Akwalux 150x50x60-kar (alt. 160x60x60) med välvd ruta samt ramp och möbel i bok kostar. Jag skulle bli MYCKET tacksam!

Jag och resten av familjen kommer nog att åka ner till zoogiganten i helgen, jag meddelar hur det var där! Skall bli rätt intressant att se deras 16.000-liters saltvattenkar :)
#23 - 2 april 2004 11:09
Ska se om jag hittar nagot sadant =)
Isafall rapporterar jag det. Vi blir kvar hela nasta vecka sa jag vet itne riktigt nar vi ska aka runt o titta pa akvarium, men som sagt, ja hor av mig!
#24 - 2 april 2004 20:29
Var nere på zoogiganten idag och här kommer utlovad rapport [:)]:
Helt klart godkänt ställe, speciellt om man är inne på saltvatten då två killar i personalen har det som fritidsintresse :)
Fanns givetvis mycket för sötvatten oxå. Oxå det största sortimentet av fåglar jag nånsin sett i en zoobutik.
De hade inte jättemånga stora kar till salu - de kar de hade i butiken (som de inte hade fiskar i förstås) var det lager de har, givetvis plockar de hem på beställning.

Fick pris på ett Akwalux 150x50x60 med ramp och möbel i bok, 5.100:-. Troligen inte billigast i sverige, men ett av de bästa pris jag sett hittills - och detta utan att jag ens försökt pruta! [:-34]

I det stora hela sett ger jag Zoogiganten 5 glada fiskar i betyg
[:-142][:-142][:-142][:-142][:-142]
#25 - 3 april 2004 06:05
Hadde dom inget 160x60x60 med välvd framruta?
Jag har följt den här diskutionen för att jag är ute efter ett sånt i bok utan möbel.
Fick pris på ett sånt från en firma på nätet, 8100:- !!!
Svin dyrt tyckte jag, då var det med ramp.
#26 - 3 april 2004 07:08
Hej
Jag har följt med i den här tråden lite. JAg köpte ett 150x50x50 Välvd front och möbel i bok och svart plastramp (kunde ju vart snyggare, rampen alltså) för 3000:-.
Visserligen ett specialpris, men ändå!
Jag köpte på Zoomässan i Kungsbacka. En trevlig liten trång butik med massor av fina fiskar och en trdvlig och framförallt kunnig personal.
Nu vet jag ju inte om dom har fler så billiga kar men det kan ju vara värt ett telefonsamtal..
Men så kom jag på att Kungsbacka INTE ligger i Polen, och det är ju egentligen det som den här tråden handlar om;)
#27 - 9 april 2004 18:13
Ice-Man:
Jag har hort lite med min akvariehandlare (i Wroc³aw) och detta ar vad de kan fixafram:

Akvarium - 150 x 50 x 60 - 1460 :-
(Akvarium - 150 x 50 x 50 - 1240 :- )

Lysramp - 150 x 50 - 560 :-

Bank - 150 x 50 x 63 - 1170 :-

Sa sammanlagt skulle det kosta ungefar 3190 kronor om du ville ha det som var 150 x 50 x 60

Banken kan vara i vilket traslag som helst, det skulle enligt dem kosta i princip lika mkt.

Dock vet jag inte om akvariet ar Panoramiskt eller "profilerat" for vi hade lite probelm med att forsta varandra pa den punkten =)
Akvariet ar inte heller av sorten - Akvalux, utan typ Fluval lr natt sant...

Tjejen i butiken sa aven att det kan bli 15 % billigare - vet dock ej varfor.

Hoppas du far nagon nytta av informationen! =)

Mvh Karro

Tankte tillagga att akvariet var panoramiskt! Har kollat upp det =)
#28 - 28 september 2004 16:13
Ville väcka upp denna tråden igen...
Är det svårt att hitta till butikerna, eller är det bara att ha en skriven lapp och hugga en taxi??
#29 - 28 september 2004 16:27
Dom mindre butikerna ligger mitt i city (Gdynia) så de ska det inte vara några problem och hitta. Bara o hugga en taxi om man inte känner till stan. Sedan finns det en enorm zoobutik längre bort, men då måste man ta sig dit med bil, dom mindre går ju att promenera till.. Den enorma ligger vid ett köpcentrum som heter HIT tror jag..

#30 - 28 september 2004 17:07
Jägerzoo i malmö säljer akwalux för inköpspriset.........
#31 - 28 september 2004 17:35
Ska man snacka inköpspris så är det endå en Grossist i Sverige som vill ha en bit av kakan.. =) Men jag skall inte köpa akvarie i Polen, inte denna gången iaf. Jag vill mest veta hur jag hittar dit, e ju nyfiken..
#32 - 12 oktober 2004 15:26
Jodå, två små butiker hittades i stan. Den ena hade hyfsat utbud, den andra aningens sämre.. Priserna är ju så in i skogens lägre än i Sverige. T.ex ett helglas 160 liter kostar, utan täckglas å ramp, under 300 Sek.

Mitt problem är språket, polska e inte helt enkelt, men alla e jättevänliga och försöker visa/peka/gestikulera. Det som var mest överraskande är att i Gdynia generellt är det nästan enklare att göra sig förstådd på Svenska än engelska.

Om det skall köpas Stort möbelakvarie ska jag definitivt kolla vad man får ge för det i Polen.
#33 - 12 oktober 2004 21:23
Va spännande! Köpte du något då? Hittade du den enorma zoobutiken längre bort från city också?
#34 - 13 oktober 2004 10:08
Jag köpte inte så mycket, 500ml Aquasafe, ett Hagen No2-test och en "havs/snäck tulpan" - ngt för fiskarna att gömma sig i. Allt gick nog på 80 zloty, ca 160 kronor. Inte speciellt dyrt..

Vi höll oss bara i city så den "enorma" butiken får vänta. Vet du vart den ligger, taxi kostar ju inte speciellt mycket, så får det bli en tur dit nästa gång..
#35 - 18 oktober 2004 18:51
Hittade en Nätbutik i Polen. Man kan iaf kolla priser på kar/möbler/ljusramper...
http://www.aquaboro.com.pl/

Ett 1680 känns helt plötsligt NÄSTAN överkommligt!! =)
#36 - 20 oktober 2004 12:05
<font color="blue"><font face="Arial">Jag har köpt mina akvarietillbehör i polen, i Szczecin, (stettin) 1½timmes bilfärd från swinoujscie där båten stannar.
tex kostade doppvärmare 50svenska kronor, pump 200 svenska, o akvarierna är också relativt billiga, men jag har bara varit i vanliga zoobutiker ,men det finns även specialinriktade akvariebutiker.

jag kan garantera dig att dte lönar sig att åka till polen, allting är sååå mycket billigare där.

du kommer spara flera tusenlappar på mat, tillbehör och akvarier.

jag har famolj i polen och åker dit ett par gånger om året så jag känner till det rätt så bra.
undrar du nåt mer så är det bara att höra av sig

smiecimail@yahoo.se</font id="Arial"></font id="blue">
#37 - 20 oktober 2004 14:44
Va bra!
Om inte annat kanske lite hjälp med polskan?? [;)]
#38 - 21 oktober 2004 09:09
Jodå, om du åker till Szczecin samtidigt som mig så kan jag guida dig runt o hjälpa till ;-)

Om du ska stanna mer än en dag så finns skitbilliga hotell, tex kostar det DYRASTE(!) hotellet 25 euro per natt. så där är skitbilligt.
#39 - 22 oktober 2004 08:37
Ett akvarium på 160*60*60 kan kan precis trycka in i en V70 med 1cm marginal! (99årsm)
Kjell Fohrman
Administrator
#40 - 22 oktober 2004 08:44
Ett akvarium på 160*60*60 kan kan precis trycka in i en V70 med 1cm marginal! (99årsm)

Inte blir bilarna större direkt - en gång i tiden hade jag en Volvo 245 och i den gick det in ett 200 cm långt akvarium med 1 cm marginal. Körde man fisklådor (vanliga frigolitlådor från Singapore) så gick det in 21 lådor i den + ytterligare 4 om man inte hade någon passagerare fram.
Ja, ja det var var en liten nostalgisk utvikning från ämnet, sorry[;)]
#41 - 24 oktober 2004 09:23

http://www.blocket.se

finns MASSOR av akvarier till salu, en hel del nya fina men även gamla inte fullt lika vackra.

Men det skadar inte att ta en titt.

Annons