Även om silikonet kan se ut att vara i gott skick så säger det inget om akvariets historik och flexibilitet vilket beror på akvariets totala ålder.
Om akvariet är gammalt, mellan 7 - 10 år, så kan det tappat sin flexibilitet och med det menar jag förmågan att byta plats. Små, små skiftningar kan vara tillräckliga för att silikonet som annars ser bra ut på utsidan har svårt att parera och stora spänningar uppstår i glaset som spricker.
Du vet heller ingenting om vad som hänt tidigare med akvariet, antal flytt, stöttar, belastingar mot bottenglaset o s v vilket gör det hela osäkert.
Vore jag dig skulle jag vara mycket misstänksam och kanske överväga fördelarna mot ett nytt fräscht, de är inte så dyra om man tar in riskerna vid en ev. översvämning eller pratar om special(plats)byggen, du nämner inget om akvariets storlek, form eller om det är med eller utan ram (aluminium)
Försök att betrakta silikonfogen som just en fog. Inom konstruktionsbraschen röntgas de flesta svetsfogar då det kan finnas stor sprickbildning inuti en annars till synes fräsch svetsfog.
Att bara klämma och titta på en fog utan att riktigt veta vad man letar efter känns något oroligt.
O b s kom ihåg att tipsen avser äldre akvarium !
nICKLAS.