Köpa Co2, behöver råd(JA jag vet att det är tjatigt! ;)

#1 - 9 maj 2005 18:51
Ja, jag vet att detta bara är ännu en tråd med någon som behöver hjälp med Co2. Jag har läst igenom en hel del här på forumet, men jag är fortfarande osäker på exakt vilka olika grejjer jag behöver köpa och från vilka tillverkare osv..

Det jag undrar över är alltså vilka komponenter jag behöver, jag ska köra budget varianten så controller är uteslutet och så även andra dyra prylar.
Kostaden ska ligga under 2000kr, helst så långt under som möjligt, men utan att det blir skitprylar.

Så vilka komponenter behöver jag, och vilka rekommenderar ni? (Länka gärna!)

Skulle bli väldans glad om namnkunniga(såsom Tropfrog och defdac m.fl) personer hjälpte mig med detta. Eftersom jag inte e så hemma i detta forumet(ännu) är det få personer jag känner till och ännu färre jag vet att jag kan vända mig till. Så bara för att ni inte kallar er tropfrog eller defdac så ta inte illa upp! :)

Edit: Får gärna klara uppåt 500l eller kunna byggas till för 500l utan allt för mkt trixande.

Tack på förhand!
#2 - 9 maj 2005 20:04
Jag köpte:
aquamedic regulator med nålventil.
aqualine manetventil
Backslagsventil i mässing
ab aqualine counter (bubbelräknare)
ab aqualine reactor 1000 (upp till 2000 liter tror jag de påstår)
Co2-slang
Teflontejp (för att täta i gängorna)

Allt från www.aquaristic.de

Tub 6 kg från en brandskyddsfirma i Sverige.
#3 - 9 maj 2005 20:06
Manometer
(för att reglera ut trycket ifrån co2 flaskan, samt för att kontrollera vilket tryck det är i flaskan och utgående tryck. Se till att instrument som visar bägge trycken följer med d.v.s. 2 st. Se till att en säkerhetsventil sitter på (om co2 gasen kraftigt skulle expandera ex. p.g.a. stark hetta så inte tuben sprängs, säkerhetsventilen går då istället sönder och gasen kan lugnt spruta ut.

* Co2 slang
Se till att slangen är 100% tät, d.v.s. inte vanlig syreslang utan speciell anpassad slang till co2, brukar vara lite hårdare och svart.

* Bubbelräknare
Liten apparat man sätter efter magnetventilen som mäter utgående trycket på co2.

* Nålventil
Ventil som man kan kalibrera trycket på ett finkänsligare sätt med.

* Reaktor
För att slå sönder co2 gasen till fina, fina bubblor. Brukar dock fungera med att sätta co2 utsäppet till pumpen så löses den mesta av gasen ut i vattnet. Jag föredrar dock reaktor för bättre resultat.

* Magnetventil
Apparat som man sätter på co2 slangen som stänger av co2 flödet när den aktiveras. Kopplas till strömmuttag med tidur eller ph controller.

* Backventil
Kopplas in på slangen mellan bubbelräknaren och utloppet till akvariet. För att inte co2 slangen skall vattenfyllas när man slagit av co2 flödet. Största problemet är när co2 flaskan är tom och börjar vattenfyllas om man saknar backventilen.

Det borde vara en liten enkel förklaring på saker och ting
#4 - 9 maj 2005 22:40
Vad betalade du för det ovan?

Hittade ingen bubbelräknare från aqualine, ej heller reaktor. (har kollat på www.aquaristic.net)

Det jag kollat hittills:

Papillon buble counter 2535, 198.060, 14.90€
CO2 hose 1 Meter, 190.080, 0.98€
CO2 check valve brass, 190.041, 15.98€
Magnetic valve 220 V for CO2(ab aqualine), 190.030, 41.58€
CO2 Pressure reducer with 2 Manometer + dosage valve, 190.012, 47.58€

Fanns billigare bubbelräknare från bioplast men inte tillgänglig för tillfället.

Kan man inte köra med trappreaktor? Eller bör man skaffa något annat?
Nu vet jag inte riktigt hur dom ser ut, men kan det gå att få till det så att bubblorna går i trappan och sedan sugs in i ett innerfilter eller dylikt?

När jag ändå håller på, vad för vattentester bör jag skaffa, dels för att hålla koll på co2, samt näringsvärdena i karet(kör med pmdd). Någon spec tillverkare eller är alla lika pålitliga?

Edit: Nån som kan ge mig länk till någon annan tysk webbutik förresten?
#5 - 10 maj 2005 03:00
[QUOTE=ZakatH]Vad betalade du för det ovan?

Hittade ingen bubbelräknare från aqualine, ej heller reaktor. (har kollat på www.aquaristic.net)

[/QUOTE]

gå in med det tyska språket så skall du se att du hittar vad du vill ha, dom skickar gärna från den tyska länken (utom fryst och växter)...
nått avtal med aqua medic... jag vet inte exakt...
#6 - 10 maj 2005 06:03
[QUOTE=ZakatH]
Papillon buble counter 2535, 198.060, 14.90€
CO2 hose 1 Meter, 190.080, 0.98€
CO2 check valve brass, 190.041, 15.98€
Magnetic valve 220 V for CO2(ab aqualine), 190.030, 41.58€
CO2 Pressure reducer with 2 Manometer + dosage valve, 190.012, 47.58€

Ser bra ut.

[quote]

Kan man inte köra med trappreaktor? Eller bör man skaffa något annat?

Nu vet jag inte riktigt hur dom ser ut, men kan det gå att få till det så att bubblorna går i trappan och sedan sugs in i ett innerfilter eller dylikt?

Har du inget ytterfilter tycker jag du ska skaffa det istället och använda det som reaktor. Då slipper du bubbelräknare också. Det här är ju bra och billigt:
[font=Arial]Eheim external filter 2213 - Special price instead 45,98 EUR[/font]
[font=Arial][/font]

När jag ändå håller på, vad för vattentester bör jag skaffa, dels för att hålla koll på co2, samt näringsvärdena i karet(kör med pmdd). Någon spec tillverkare eller är alla lika pålitliga?

JBL gör kanontester. Deras pH 6.0-7.6 har en upplösning på 0.1-steg och det är främst pH:t man bör hålla koll på.

Sedan kan du köpa deras NO3, PO4, Fe om du vill köra på uppmätta värden istället för doserade. Jag rekommenderar det inte, men det kan vara ganska kul att få känsla för hur nivåerna förbrukas även om man ibland luras av tester så man tror att man har mer näring än man egentligen har.

Vill du bara ha helt kanonväxande växter behöver du inte dessa test. Då doserar du bara fulldospulser såfort växterna slutar bubbla och håller CO2:n på en bra nivå.

Edit: Nån som kan ge mig länk till någon annan tysk webbutik förresten?

www.aquaristikshop.com har jag beställt JBL-refiller ifrån, men varje gång har jag fått vänta ett par månader på leverans.
#7 - 10 maj 2005 07:21
[QUOTE=MagicFingers]
gå in med det tyska språket så skall du se att du hittar vad du vill ha, dom skickar gärna från den tyska länken (utom fryst och växter)...
nått avtal med aqua medic... jag vet inte exakt...[/QUOTE]

Uhm, har samma butik olika prylar på två olika sajter? Är dom inte bara en spegel av varandra(fast med olika språk)?

[QUOTE=defdac]
Har du inget ytterfilter tycker jag du ska skaffa det istället och använda det som reaktor. Då slipper du bubbelräknare också. Det här är ju bra och billigt:
Eheim external filter 2213 - Special price instead 45,98 EUR[/QUOTE]

Har ett 2213 jag kan använda, men varför behöver jag ingen bubbelräknare då? Och bör jag ha nåt speciellt filtermaterial i det?
#8 - 10 maj 2005 07:31

Uhm, har samma butik olika prylar på två olika sajter? Är dom inte bara en spegel av varandra(fast med olika språk)?

Visa vilka CO2-prylar/vattentest som är samma på de två sajterna.

men varför behöver jag ingen bubbelräknare då?

Dels kommer du höra ticket när bubblan sugs in i insuget och dels kan du se det.

Och bör jag ha nåt speciellt filtermaterial i det?

Mest keramik för att få bra bakteriolgisk filtrering. Eventuell ett par cm skumplastfilter först som agerar förfilter och förhindrar att keramiken kleggar igen. Förfilterpatronen kan du göra rent hur ofta du vill utan risk att skada den bakteriologiska filtreringen (keramiken).
#9 - 10 maj 2005 07:36
(Jag själv kör skumplast, två fack stora Hagen Biomax-makaroner, ett fack mindre Ehfimech-makaroner och sist ett fack Ehfisubstrat-grus, dvs keramiken går från stort till litet.)
#10 - 10 maj 2005 07:54
Skumplast som i blå filtermatta typ?

Märkte fort att det va skillnad i Co2 prylar på sajterna, synd bara att man inte kan tyska =)
Vattentesterna verkar vara de samma dock. (dvs mellan engelsk & tyskspåkiga www.aquaristic.net /.de)

www.aquaristikshop.com hade inte så mkt att välja på i foderväg osv.

Behöver jag inte kh test oxå för att testa co2?
#11 - 10 maj 2005 08:05

Behöver jag inte kh test oxå för att testa co2?

Normalt ett så ändras inte KH:t, så det brukar räcka att ta reda på det en gång t ex via sitt vattenverk.
#12 - 10 maj 2005 08:36
Sant, saken e den att(om inte mitt kh test ljuger) kh är väldigt lågt, ligger ungefär på 3, om jag inte missminner mig.. Kan kika nu iofs... Det ligger bortåt 3. Synd att man inte kan mäta mer exakt med mitt test. Måste säga att jag e lite orolig för ph-svängningar iom kh värdet. Oroar jag mig i onödan?
Slänger jag i bikarbonat så skjuter kh i höjden rätt fort(tror jag mätte upp 16 eller så när jag körde med mycket bikarbonat i malawikaret, ph 8,nåt).

Någon som vet om det finns korg med fack för filtermedia till Eheim 2213? Jag har för tillfället bara avdelare(plattor) vilket strular till det en del. Såg att det fanns på aquaristicshop.com men hittar ej på aquaristic.net/de, dock verkar inte vara uppdelad i sektioner så man får hälla ur allt om man ska göra rent?
I värsta fall får jag la köpa mig ett annat ytterfilter, vilket det lutar åt.

defdac, med skumplast menar du blå filtermatta, eller något annat?

Om någon kan och har lust, länka gärna till dom Co2 produkter på aquaristic.de som jag behöver, iom att jag inte kan tyska har jag ingen lust att chansa ;)

manometer med nålventil, magnetventil, backventil & co2 slang. Nåt mer behövde jag itne om jag kör ytterfilter som reaktor?
#13 - 10 maj 2005 08:47
[QUOTE=ZakatH]Sant, saken e den att(om inte mitt kh test ljuger) kh är väldigt lågt, ligger ungefär på 3, om jag inte missminner mig.. Kan kika nu iofs... Det ligger bortåt 3. Synd att man inte kan mäta mer exakt med mitt test. Måste säga att jag e lite orolig för ph-svängningar iom kh värdet. Oroar jag mig i onödan?
[/quote]
Ja du oroar dig i onödan. Alla som kör perfekt CO2-halt och gör stora vattenbyten får extrema pH-svängningar varje vattenbyte. Först går det upp från (i mitt fall) 6.3 till 8.0 och sedan dyker det igen från 8.0 till 6.3 inom loppet av några timmar.

defdac, med skumplast menar du blå filtermatta, eller något annat?

Japp blå filtermatta.
#14 - 10 maj 2005 09:02
OK!..

Jag har även tänkt ha fisk i karet, kommer dom att klara pH-svängningarna?
pH ligger normalt kring 7 här, har inte testat med något mer exakt test ännu, vilket pH värde skall jag sträva efter när jag kör igång med CO2?
Jag kommer inte ha extrema mängder plantor eftersom jag även vill ha öppna ytor så fiskarna kan leta mat i sanden om dom så vill(naturligt betéende osv). Men jag kommer att ha mycket växter.
#15 - 10 maj 2005 09:04

Lätt. Förmodligen kommer du trigga lekbeteende.

vilket pH värde skall jag sträva efter när jag kör igång med CO2?

Runt 6.5 med KH3 ger dig runt 30 ppm CO2 vilket är en bra nivå.
#16 - 10 maj 2005 09:09
Ursäkta, men FAN så trevligt att det funkar =)

Sen en sak till(blir säker fler men ändå) innan jag beställer, vågar man beställa från tyskland, vad händer om nåt går fel/pajjar? Hur är det med garantin?

Edit: defdac, vad kör du för ytterfilter om du har så många fack? eller det kanske inte är så många? ;)
#17 - 10 maj 2005 10:29
Jag kör mitt ytterfilter som reaktor, köpte co2 tuben för typ 350kr (3kg)fylld och utan stigarrör, köpte manometer med nålventil + magnetventil på aquaristic....tog en gammal silicon slang, eller vad dom kallas...sen var det klart...

Funkar perfekt (för mig iallafall).
Hoppas jag inte glömde något.

(Väldigt billigt)

/Micke
#18 - 10 maj 2005 10:37
Har fått fel och trasig grejor någon gång som jag har beställt och de har skickat ersättningsprodukten direkt från aquaristic utan något som helst problem. Kom inom 1-2 veckor. Fungerar fint att reklamera.
#19 - 10 maj 2005 10:38
Jag anser att det är ett seriöst bolag med bra service och jag har aldrig haft strul om något inte har varit som jag har velat från Aquaristic.
#20 - 10 maj 2005 11:47
OK, låter bra... Snackade me brandstationen förut och dom sade att en 6kg kolsyreflaska utan stigarrör, besiktad och fylld kostar 990.- ?!
E inte det väl dyrt?
#21 - 10 maj 2005 11:57
Ok, bara så jag inte e ute å cyklar nu, det är kolsyra jag ska ha?
Ringde just Järnia och kollade och dom sa att det fanns flaskor koldioxid med?

Vad har ni andra betalat för 6 kilos kolsyreflaskor utan stigarrör?
#22 - 10 maj 2005 12:09
[QUOTE=ZakatH]Vad har ni andra betalat för 6 kilos kolsyreflaskor utan stigarrör?[/QUOTE]Jag kan tipsa om den här tråden om du inte har sett den. Finns en del matnyttigt om du ska starta upp med CO2:
http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=60927
#23 - 10 maj 2005 12:34
[QUOTE=ZakatH]Ok, bara så jag inte e ute å cyklar nu, det är kolsyra jag ska ha?
[/quote]
Nej. Kolsyra, H2CO3 bildas när CO2 reagerar med vatten H2O.

Ringde just Järnia och kollade och dom sa att det fanns flaskor koldioxid med?

Koldioxid, CO2, är det du ska ha.

Vad har ni andra betalat för 6 kilos kolsyreflaskor utan stigarrör?

Jag betalade runt 700:- för 4-5 år sedan har jag för mig. Kan ha gått upp lite/variera beroende på firma.
#24 - 10 maj 2005 12:55
[QUOTE=BluesBoy]
Jag kan tipsa om den här tråden om du inte har sett den. Finns en del matnyttigt om du ska starta upp med CO2:
http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=60927[/QUOTE]

Har sett den, och gått igenom den! Men ibland räcker det inte riktigt till, och jag blev fundersam när min flaska går på 990kr och andra prisexempel jag sett legat ett par hundralappar lägre. :)
Dessutom är länkarna till produkterna som det hänvisas till i den tråden utdaterade och visar andra produkter.

Defdac, tackar.
Ringde nyss brandstationen igen, kolsyra å koldioxid e samma grejj, fast CO2 är i upplöst form(gas).

Än en gång ber jag er att gärna länka till produkter på aquaristic. Det skulle hjälpa mig ofantligt!
#25 - 10 maj 2005 13:09

Ringde nyss brandstationen igen, kolsyra å koldioxid e samma grejj, fast CO2 är i upplöst form(gas).

Nej det är inte samma grej. Kolsyra är något som bildas när CO2 reagerar med vatten.
Enda sättet du kan köpa kolsyra är att handla kolsyrat vatten i mataffären.

I tuber är det alltid koldixid i flytande form och i gasform. Ovanför den flytande CO2 i tuben så är det CO2 i gasform som har ett tryck av ca 60 bar i rumstemperatur - ett stigarrör inne i tuben gör att gasen trycker ut koldioxiden i flytande form vilket är läckert när man ska släcka en brand.

Aquaristik bakar in sessionsvariabeln i URL:en så man inte (enkelt) kan sprida länkarna till deras produkter (ofantligt korkat eftersom det hindrar folk att visa kompisar produkter från deras sajt vilket är en av de bästa reklamformerna för en webbshop då den är gratis och gör högre rankning i sökmotorer). Dessutom byter dom produkt-id:n ibland bara för att helt säkerställa att ingen sökmotor ska kunna ranka deras shop högt. En kula i skallen på den systemutvecklaren som gjort den där shoppen vore i sin ordning, eller åtminstone en örfil ;)

Här är ett försök, vet inte hur länge de här länkarna håller:

Regulator:
http://www.aquaristic.net/app/details.php?shop=1,650,0,0,id1078,,0,
Magnetventil:
http://www.aquaristic.net/app/details.php?shop=1,650,0,0,id2220,,0,
#26 - 10 maj 2005 13:16
Jag tycker att du ska kolla runt lite grann, jag köpte min 6-kilos hos Presto Brandskydd för 400 kr förra året och då var den utan stigröret.
#27 - 10 maj 2005 13:17
Jag gjorde länkar till mig själv och när jag skulle beställa ett par månader senare hade en del av länkarna tagits bort, bytt plats och ersatts med annat. Så de gör nog regelbundet förändringar.
#28 - 10 maj 2005 15:57
Jag kan rekomendera dig att läsa den här tråden jag skapade för ett tag sen när jag också skulle börja med Co2. ---> http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=72131&page=1&pp=20

Har fått väldigt bra hjälp där från Bluesboy, Oveb och alla andra. Kanske kan den hjälpa dig med. :)

Måste passa på att tacka er som hjälpte mig ytterligare en gång (främst Oveb och Bluesboy). Ni är grymma! :D

Jag beställde också mina grejer från aquaristik.net. (Vad jag köpte går att läsa i tråden).
Måste säga att det är grymt irriterande att dom ska skyffla runt så mycket i varorna. Försökte göra shoppinglistor så jag skulle komma ihåg vad det var jag skulle köpa, men hela tiden så fanns dom inte kvar på samma ställe.
Fast det var rätt smidigt när man köpte från dom. Nästan direkt efter att jag skickat iväg orderna så fick jag ett mail om att orderna var bekräftad och prylarna hade skickats till UPS som skulle sköta leveransen. I mailet fanns det en länk till UPS där jag kunde se hur mitt paket färdades. 4 dagar efter att jag beställt så kom det. (Skulle nog ha gått fortare om jag inte valt "cash on delivery").

Är kanonnöjd med mitt köp. Hoppas du också blir det. :)

Lycka till!

//MVH Christian
#29 - 10 maj 2005 16:34
Synnerligen osmart sätt att lägga upp sajten på tycker jag, rent idiotiskt.

St. Anger: Jo, jag följde tråden i början, men sedan verkade det bli en massa snack om reaktorer å det intresserade mig inte eftersom jag själv antingen tänkt köra trappa eller inner/ytterfilter varianten. Men jag ska ta å skumma igenom den igen. :)

Ok, nu börjas det igen, men jag vill bara försäkra mig, behöver jag något mer än nedanstående om jag ska köra ytterfilter som reaktor?

Manometer + nålventil
Magnetventil
Backventil
CO2 Slang

Och CO2 flaska förstås, men det fixar jag ju här hemma, även o det verkar dyrt. Skall dock kolla på ett ställe till i morgon och se hur det blir. Finns inte många ställen att köpa på här i Bohuslän verkar det som.. :/
#30 - 10 maj 2005 17:09
[QUOTE=M.W]Jag tycker att du ska kolla runt lite grann, jag köpte min 6-kilos hos Presto Brandskydd för 400 kr förra året och då var den utan stigröret.[/QUOTE]

Det var ett grymt bra pris. Betalade 600 kr för min och det var också utan stigarör
#31 - 10 maj 2005 17:10
[QUOTE=St.Anger] Måste säga att det är grymt irriterande att dom ska skyffla runt så mycket i varorna. Försökte göra shoppinglistor så jag skulle komma ihåg vad det var jag skulle köpa, men hela tiden så fanns dom inte kvar på samma ställe.[/QUOTE]

I know the feeling:)
#32 - 10 maj 2005 17:14
Jag skulle rekommendera dig att köpa gängtejp för att få det tätt mellan gängorna så att inte gaser läcker ut på fel ställe. Mycket bra. I övrigt så skulle du inte ha ph-controller, bubbelräknare och reaktor så jag skulle säga att du har det behöver.

Teflonband 1 Rolle 1.48 € 190.090 (är det gamla beteckningen)
#33 - 10 maj 2005 17:29
Japp, gängtejp hade jag oxå tänkt införskaffa.

Nåväl, får väl ta och beställa då, så fort jag bestämt mig vad för andra grejjer ja ska köpa samtidigt. Och hoppas att grejjerna passar, det oroar mig mycket kan jag säga. :)
#34 - 10 maj 2005 17:41
Det gjorde jag också. Helt i onödan visade det sig senare. Mina passade fint och vad jag kunde se köpte vi samma saker så det borde nog gå bra.
#35 - 10 maj 2005 22:27
Sådär ja, nu var det beställt, tillsammans med ett Eheim pro 2224 å lite kraffs! ;)
#36 - 11 maj 2005 05:54
Då är det bara att sitta hemma och vänta...
#37 - 11 maj 2005 16:32
Fortfarande inte fått nån orderbekräftelse eller nåt, buuu! =(
Man e ju så van med att saker ska gå snabbt..
#38 - 11 maj 2005 18:45
[QUOTE=ZakatH]Synnerligen osmart sätt att lägga upp sajten på tycker jag, rent idiotiskt.

Och CO2 flaska förstås, men det fixar jag ju här hemma, även o det verkar dyrt. Skall dock kolla på ett ställe till i morgon och se hur det blir. Finns inte många ställen att köpa på här i Bohuslän verkar det som.. :/[/QUOTE]

jag köpte min på brandéns i Partille (gbg), 650:-, har jag för mig kan varit 600:-...
#39 - 11 maj 2005 20:08
[QUOTE=MagicFingers]jag köpte min på brandéns i Partille (gbg), 650:-, har jag för mig kan varit 600:-...[/QUOTE]
Hittar inte Brandéns på gulasidorna, har du ngt nummer/adress dit?
#40 - 11 maj 2005 20:28
[QUOTE=defdac]

Lite offtopic kanske men.... Mina paletter blir helt kolsvarta och galna efter vattenbyte, pilska som få =)
#41 - 11 maj 2005 20:31
[QUOTE=defdac]

[/QUOTE]
Lite offtopic kanske men.... Mina paletter blir helt kolsvarta och galna efter vattenbyte, pilska som få =)
#42 - 11 maj 2005 20:46
[QUOTE=kaihc][QUOTE=MagicFingers]jag köpte min på brandéns i Partille (gbg), 650:-, har jag för mig kan varit 600:-...[/QUOTE]
Hittar inte Brandéns på gulasidorna, har du ngt nummer/adress dit?[/QUOTE]

jag var nära iaf....

http://gulasidorna.se/query?what=get_info&advert_code=10452432&heading_exact=&search_word=brand&company_name=&where=&ax=
#43 - 11 maj 2005 21:05
Tack! Ungefär fem minuter hemifrån :) Fick du med "kapsyl" till flaskan?
#44 - 12 maj 2005 02:51
det é ju en mutter monterad för "utblåset" om det é det du kallar kapsyl så...
#45 - 12 maj 2005 02:53
[QUOTE=ZakatH][QUOTE=MagicFingers]
nått avtal med aqua medic... jag vet inte exakt...[/QUOTE]

[QUOTE=defdac]
Eheim external filter 2213 - Special price instead 45,98 EUR[/QUOTE]

?[/QUOTE]

det är samma, men ungefär hälften av grejerna är utgåade så du inte kan beställa dom från den eneglska sidan, men på den tyska har du tillgång till ALLT.
#46 - 12 maj 2005 06:38
[QUOTE=ZakatH]Fortfarande inte fått nån orderbekräftelse eller nåt, buuu! =(
Man e ju så van med att saker ska gå snabbt..[/QUOTE]

Ring till dem angående leveransen. Grymt bra service och trevliga. Inga problem att köra snacket på engelska. Köpte min MH genom dem.

//Peter
#47 - 12 maj 2005 10:07
[QUOTE=defdac][I tuber är det alltid koldixid i flytande form och i gasform. Ovanför den flytande CO2 i tuben så är det CO2 i gasform som har ett tryck av ca 60 bar i rumstemperatur - ett stigarrör inne i tuben gör att gasen trycker ut koldioxiden i flytande form vilket är läckert när man ska släcka en brand.
[/QUOTE]

Lite kuroisa. Koldioxid antar aldrig flytande form utan sublimerar mellan fast och gasform. Detta märks tydligast när man hanterar kolsyreis, de fasta kolsyreis blocken förångas utan att det bildas någon vätska.
Kolsyra är vetenskapligt sett koldioxid löst i vatten men är även accepterat som en populärbetäckning på koldioxid, jmf. kolsyresläckare.
#48 - 12 maj 2005 11:10
[QUOTE=Rambo]Lite kuroisa. Koldioxid antar aldrig flytande form utan sublimerar mellan fast och gasform. Detta märks tydligast när man hanterar kolsyreis, de fasta kolsyreis blocken förångas utan att det bildas någon vätska.
Kolsyra är vetenskapligt sett koldioxid löst i vatten men är även accepterat som en populärbetäckning på koldioxid, jmf. kolsyresläckare.[/QUOTE]
Dessvärre fel. Koldioxid antar visst flytande form. Om den kyls och komprimeras omvandlas koldioxiden till en klar, genomskinlig vätska. Om man låter den komprimerade vätskan expandera fritt mot atmosfären kommer ungefär hälften av vätskan att förgasas, medan resten omvandlas (sublimera) till koldioxidsnö (torr-is) som håller –78 °C. Detta utnyttjar man i såkallade kolsyresläckare.
#49 - 12 maj 2005 14:17
[QUOTE=petnym][QUOTE=Rambo]Lite kuroisa. Koldioxid antar aldrig flytande form utan sublimerar mellan fast och gasform. Detta märks tydligast när man hanterar kolsyreis, de fasta kolsyreis blocken förångas utan att det bildas någon vätska.
Kolsyra är vetenskapligt sett koldioxid löst i vatten men är även accepterat som en populärbetäckning på koldioxid, jmf. kolsyresläckare.[/QUOTE]
Dessvärre fel. Koldioxid antar visst flytande form. Om den kyls och komprimeras omvandlas koldioxiden till en klar, genomskinlig vätska. Om man låter den komprimerade vätskan expandera fritt mot atmosfären kommer ungefär hälften av vätskan att förgasas, medan resten omvandlas (sublimera) till koldioxidsnö (torr-is) som håller –78 °C. Detta utnyttjar man i såkallade kolsyresläckare.[/QUOTE]

En fråga:

På dagen har jag ca 25grader i mitt växtkar med co2 släckare (har ingen doppvärmare (MH belysningen värmer en del)
När klockan blir ca 22.00 släcks lamporna och magnetventilen stängs av.

Jag kollade tempen ca 01.00 och då var det cirka 27grader!

Kan detta bero på att co2'n är såpass kall så att den kyler vattnet under dagen?
Annars så måste det ha varit morsan som höjt värmepannan på kvällen %-)
#50 - 12 maj 2005 14:34
Det är lysrören som värmer akvariet under dagen. På vintern märks det inte eftersom doppvärmaren hjälper ljuset att hålla akvariet på samma temperatur, men nu mot sommaren när temperaturen i rummet börjar öka så leder det ofta till att vi med mycket ljus får lite probbs att hålla nere temperaturen.
#51 - 12 maj 2005 22:58
Tjo igen!..

Hade visst missat en bokstav i mailen, så kan det gå! Nu till nästa grejj:

Vill passa på att tacka för all hjälp, behövdes kan jag säga. Hoppas ni har lust att hjälpa mig liiite till bara ;)

Vattentester: Skall jag skaffa några mer än JBL PO4, pH 6-7,6, NO3 & Permanent pH och CO2 test? Kanske ammonium? järn?
Skall köpa ett par andra tester med, men inte specifikt för växtkaret, typ ph 7,4-9 & KH.
pwss.se Har även refiller till jbl's tester, vad är skillnaden? Ingen behållare att testa i eller är det någon mer skillnad?
#52 - 13 maj 2005 06:14
Refiller kommer utan beskrivning, legend och kyvetter så det kan bli lurigt att veta hur många droppar du ska använda i hur mycket vatten och vad du får för resultat.

pH, KH, NO3, PO4 och Fe för växternas del. Ammoniumtestet tror jag inte du någonsin kommer se något utslag på om du inte har dödat filtret, och då märker du det ändå genom algodling 8)
#53 - 13 maj 2005 08:40
Ok, låter fint, så jag behöver inget Co2 test? Mitt kh ligger nånstans mellan 2-3(tror jag eftersom testet hoppar över en färg på 3:e droppen). Så jag vet inte exakt...
#54 - 13 maj 2005 21:14
Co2-test behöver du inte eftersom co2-halten får man fram genom att kolla upp sina ph- och kh värden i en sån här tabell. http://www.csd.net/~cgadd/aqua/art_plant_co2chart.htm

Hade också något liknande med mitt kh-test nyligen. Första gångerna jag mäte så låg kh't på 5. Men efter att jag ökat koldioxiden lite så började det uppföra sig mystiskt och den gick från två droppar blått och på den tredje direkt över till gult. Inget grönt som det ska vara med andra ord.
Har ingen aning varför det blev så, men nu verkar det ha skärpit till sig och visar 5 som det ska igen.
Testet är från Sera förresten.
#55 - 13 maj 2005 22:39
Precis samma för mig vad gäller kh, 2 droppar blått och sedan gult direkt. Så frågan är om kh ligger nånstans mellan 2 och 3 då eller närmare 3 eller kanske faktiskt 3.
#56 - 14 maj 2005 08:05
Tiodubbla mängden vatten och antalet droppar så får du ett noggrannare värde...
#57 - 14 maj 2005 08:35
Och ganska snart slut på testerna :D

Annons