Köpa dessa fiskar?

#1 - 25 december 2006 20:59
Var i affären och skulle köpa två underbara polkadot botior. Men en kyssgurami i det akvariet såg halvdöd ut med fjäll som stod rakt ut och så låg den uppe på pumpen. Så jag vågade inte, utan reserverade fiskarna en vecka så jag skulle se ifall någon annan fisk blev dålig. När jag kom tillbaka dagen efter så var det en pansarmal som såg lika sjuk ut som kyssguramin. Så jag sa till personalen att jag vill inte ha de där botiorna, för det är något sjukt med akvariet. Då upptäckte de att pumpen inte gick! Och gick genast och satte igång pumpen. Den pumpen måste ju alltså ha varit avstängd minst ett par dagar! Eller mer... När jag kom andra gången så såg jag också att magarna på botiorna var lite uppsvällda. OM de skulle hämta sig ifrån detta, är det värt att köpa dem? Eller har de tagit stor skada tror ni?
#2 - 25 december 2006 21:01
skulle lägga mina pengar på andra fiskar bara för att vara säker.
#3 - 25 december 2006 21:51
Jag skulle inte heller våga köpa dom fiskarna!
Finns det ingen annan affär du kan handla i?

Annars kan du be affären ta hem nya till dig, och så hämtar du dom innan dom blir nedsläppta i karet.

Så skulle jag gjort...
#4 - 25 december 2006 22:04
Jo det ligger ju såklart något i det ni säger. Det är bara det att jag bara älskade polkadot-botiorna. Frågade när de får in nya och de trodde inte att de kunde få tag på några öht. Detta var de sista sas. Men jag ska ta och höra med andra butiker, man kan ju ha tur. Vet ni förresten om det är en väldigt ovanlig botia eftersom de inte trodde de skulle få in fler?
#5 - 25 december 2006 22:07
Jag vet faktiskt inte hur pass ovanliga dom är.
Det KAN ha varit ett försäljningstrick också, eftersom de såg hur mycket du tyckte om dom... :(
#6 - 25 december 2006 22:09
Birgitta W skrev:
Jag skulle inte heller våga köpa dom fiskarna!

Finns det ingen annan affär du kan handla i?

Annars kan du be affären ta hem nya till dig, och så hämtar du dom innan dom blir nedsläppta i karet.

Så skulle jag gjort...

Det var ju ett bra tips! Jag bara undrar om inte fiskarna mår bättre om de får "mellanlanda" och vila upp sig i ett akvarium ett par dagar? Om jag skulle vilja hämta dem innan de lägger ner dem så behöver jag pricka in tiden ganska exakt då fiskarna levereras väl?Kan man med att be om det? Hur förklarar man anledningen till att man vill göra så? "Ni verkar ha så skitiga och giftiga akvarier så lägg för guds skull inte ner mina där i!" [:o] Pinsamt... Men ganska roligt egentligen! :D Är det vanligt att göra så?
#7 - 25 december 2006 22:09
Just det, typiskt försäljningstrick!
Jag skulle definitivt försöka på ett annat ställe.
#8 - 25 december 2006 22:10
Birgitta W skrev:
Jag vet faktiskt inte hur pass ovanliga dom är.

Det KAN ha varit ett försäljningstrick också, eftersom de såg hur mycket du tyckte om dom... :(

Ja där säger du något. De kanske bara såg en chans att bli av med dem. Jag får nog ta och ringa runt lite istället.
#9 - 25 december 2006 22:11
Där jag handlar har dom speciella leveransdagar när fiskarna alltid levereras, ex.vis onsdagar. Fråga dem.
#10 - 25 december 2006 22:11
svea skrev:
Just det, typiskt försäljningstrick!

Jag skulle definitivt försöka på ett annat ställe.

Jag lovar... :)
#11 - 25 december 2006 22:12
svea skrev:
Där jag handlar har dom speciella leveransdagar när fiskarna alltid levereras, ex.vis onsdagar. Fråga dem.

Aha, och då kan jag alltså ringa och be att de väntar med att stoppa i de fiskar jag ska ha?
#12 - 25 december 2006 22:21
Min affär får också nya fiskar på onsdagar.

Kom ihåg att DU är kunden, affären ska tillhandahålla friska, pigga fiskar till dig som kund.

Det är bara att säga att du inte vågar köpa fiskar som har vistats i ett kar med sjuka fiskar.
DET kan de inte säga något om, och gör de det ska du definitivt byta affär!!!

Om du ska köpa en tröja på Hennes t.ex. Och det är ett hål i den.
Tycker du då det är förargligt att säga att du inte vill köpa den eftersom den är trasig, och köper den ändå???

Eller ber du få en som är hel? :)
#13 - 25 december 2006 22:28
Birgitta W skrev:
Min affär får också nya fiskar på onsdagar.

Kom ihåg att DU är kunden, affären ska tillhandahålla friska, pigga fiskar till dig som kund.

Det är bara att säga att du inte vågar köpa fiskar som har vistats i ett kar med sjuka fiskar.

DET kan de inte säga något om, och gör de det ska du definitivt byta affär!!!

Om du ska köpa en tröja på Hennes t.ex. Och det är ett hål i den.

Tycker du då det är förargligt att säga att du inte vill köpa den eftersom den är trasig, och köper den ändå???

Eller ber du få en som är hel? :)

Jo det är ju alldeles riktigt. Det var därför som jag inte köpte fiskarna i första vändan. Och jag ska höra med dem eller någon annan om de kan ta in fiskarna.

Men att be dem ta in och sedan att INTE lägga ner dem i något kar utan jag vill köpa dem direkt, det är det som känns lite pinsamt. För av alla deras kanske 50 kar så verkade alla må bra utom i just detta där pumpen hade stannat. Så det är ju inte så att de har mängder med sjuka fiskar...
#14 - 25 december 2006 22:40
Be dem då att lägga dom i ett av dom andra karen, och säg att du annars kan hämta dom direkt när dom kommer.
#15 - 27 december 2006 01:01
Jag var tillbaks till zooaffären idag. Nu var det två andra fiskar som var dåliga. Botiorna däremot verkade må bra. De menade bestämt att fiskarna inte var sjuka på annat sätt än att de var påverkade av att pumpen varit trasig och det hade varit/var hög nitrithalt.

Nåja, jag sa i alla fall att jag ville inte ha just dessa botiorna utan ville hellre att de tar hem nya. Men då tyckte de inte att det var någon idé eftersom de kommer då ändå att gå i samma kar som dessa! Men, sa jag, jag skulle ju kunna hämta dem direkt när de levereras. Och så behöver de aldrig ens läggas ner i detta karet. Men det gick ju inte så bra tyckte de eftersom de får minst 20 stycken i en leverans och inte kan de låta alla dessa fiskar vänta på att jag ska komma! Men lägg i alla utom "mina" två då tyckte jag. Men de verkade inte så glada i det förslaget heller. Plötsligt var de inte så säkra på att det över huvud taget gick att få tag i polkadot botior!

De hade ett annat bättre förslag... de kunde ta dessa två och lägga över i ett annat kar och så kunde vi avvakta ett tag och se om de fortsätter må bra. Och så kunde vi köpa dem då i så fall. Men herregud... hade jag inte sagt att jag inte ville ha dessa två?

Nej, jag gav upp. Letar definitivt i en annan affär istället.
#16 - 27 december 2006 01:14
Jag skulle inte våga handla i den affären att de inte upptäckt att pumpen stannat säger en hel del har den varit avstängd en längre tid bildas det parasiter i filtret som då sprutas ut i igångsättandet av pumpen kolla om de har doppvärmare i alla akvarier det är lag på det
#17 - 27 december 2006 03:10
Jag skulle inte våga handla i den affären att de inte upptäckt att pumpen stannat säger en hel del har den varit avstängd en längre tid bildas det parasiter i filtret som då sprutas ut i igångsättandet av pumpen kolla om de har doppvärmare i alla akvarier det är lag på det

Jaha, så om det inte "bara" varit nitrit utan även parasiter så kan de ju vara angripna vilket skulle innebära att de kan smitta mina andra fiskar? Jag tror bestämt de har doppvärmare i alla akvarier, men jag ska kolla närmare nästa gång. Jo visst säger det en del... de flesta akvarier ser dock helt ok ut. Men jag ska undvika den affären i fortsättningen.

Annons