Tänkte bara att ha två st dem blir inte mer än 10 cm går inte det?andreassofus skrev:läs och läs och läs så mycket du kan innan :) gör inte samma misstag som mig och va för ivrig. trodde jag hade läst på tillräckligt (ca 1-2månader) men det visade sig att det inte räckte.
och om du ska köpa ungdiscus ska du köpa ett litet stim på gärna 6st eller mer. ett väldigt bra filter med stor filtervolym är ett måste.
optimalt för ungdiscus är att låta dom växa upp i ett helt tomt akvarium utan inredning eftersom man måste mata många gånger om dagen och att man måste få upp all överbliven mat som ligger på botten.. dom är ganska känsliga, så vattenkvaliteten måste vara bra.
och eftersom man ska mata så mycket och suga upp skit på botten ganska ofta så är det ganska tidskrävande.
(detta säger jag bara från egen erfarenhet)
lycka till!
Det är vår lokala lanthandel om jag säger som jag pratar om:D det är dem diskus jag menar som jag är intresserad av dem blåa i karet rakt fram:) det var dem hon menade inte blev större.solbacka skrev:Ev. kanske du kan hitta vuxna diskus? Jag vet ej men det måste ju vara en hel del vuxna till salu också från privatpersoner om alla köper 5-6 st och sparar de som har blivit par. Var är alla andra?
stene skrev:Dem jag tittade på var röda hon hade några blåa som var finare men dem var inte till salu men då beställer hon dem bara till mig i så fall.Hur många ska man köpa för att dem ska trivas? jag vill inte heller ha för mycket fisk i heller i karet där är andra fiskar som ska trivas också
30?trodde det räckte med 28 som mina skalarer trivs förträffligt i som nu skulle simma där också:)teletubis skrev:Det är inte så många andra som trivs i 30 grader
Var i Lyby i dag hon har 3 st blåa i karet rakt fram som trivs tillsammans det är dem jag är intreserade av,men sen vet man inte om dem trivs i mitt kar dem simmar tillsammans i hennes i alla fall:)solbacka skrev:Vill man ha diskus så tycker jag att man ska skaffa! Läs mycket, det finns massor att läsa här på internet!
Det lät så på hon i alla fall har frågat innan men då var dem inte till salu.Dem röda tycker jag ser lite skabbiga ut faktiskt inte lika klara i färgerna som dem blåa + dem röda har nyligen haft fenröta också men sen om den är hona eller hane kunde hon inte svara på.Väldigt effektiva Siameser föresten fick inhandla alla för ett bra pris för att bli av med mina tofsalger och det klara dem galant:Dsolbacka skrev:Ska hon sälja de? Hon har eller hade 2 rödturkos till höger också.
Jepp alla är i mina kar och äter brunalger:D får bli att jag köper Praktbotierna också för att jag har fått sniglar i mitt ena kar något så kopiöst och dem kunde jag få gratis när jag bytte in mina hajar till henne men jag avböjde:mad:solbacka skrev:Har du mina siameser?
I det rakt fram så är det 5 stycken men jag kunde bara se 3 st blåa dem andre gömde sig bland växterna för dem var utstötta sa hon kan ha varit dem hon menade,har också sett att det var 4 st från början:)solbacka skrev:Hon har sagt att de rödturkosa har varit sjuka, var dåliga när hon fick in de. Fast då hade hon fyra.
Dem rensar sten efter sten helt underbart sen äter dem upp all mat också för cikliderna också:mad:solbacka skrev:VAD ROLIGT!!!!! Jag hadde en sådann sorg i hjärtat när jag lämnade bort de:( Jag visste inte att de åt alger! Jag kallade de siamesiska fiskmatsätare!!! Fast jag hade inga tofs/brun alger heller....Visst är de fina???Stora och med mycket "mage". De hade de iallafall när de åt mycket fiskmat:):) Jag bara säger det kul att de har fått det bra! Lycka till med de! De var alltid framme vid rutan och tiggde mat.:)
Gå in på mina bilder och titta där det står syd Amerikanskt det är där dem ska få simma i :)solbacka skrev:Ett pris man inte kan säga nej till!