Jag funderar om jag ska köpa diskus :D men är lite osäker om dom t ex
river upp växter eller äter upp andra fiskar.
Just nu har jag 2 kyssguramis, 10 svarta neontetror. 16
neontetror, 6 guppys, 3 black molly och en kampfiskhanne.
hur många har du tänkt? är nästan nog så litet å med tanke på alla dina andra fiskar så skulle jag inte rekomendera det... har aldrig haft kyssguramis men är lite rädd att dom ska gå lite hårt åt discusarna. sen så vill ju gärna discus ha lite högre temp än vad tex guramisar vill.. nej discus gräver inte upp växter och jag tror att dina andra fiskar ska klara sig bra om du inte har väldigt små neoner och väldigt stora discus. men skulle vara mer orolig att dina kyssguramisar tar neoner guppysarna osv än discusarna..
Jag föredrar ha diskus ensamma med några malar, eller möjligtvis med ett fjärilsciklidpar. Även om det kanske inte blir bråk så äter de flesta fiskar betydligt snabbare och tar maten för diskusarna.
Släng ut alla andra fiskar och köp bara 6 ungdiskus el. 4 lite större så kanske dom kan få plats där i tillsammans med lite malar.
Ett stim på 10 corydoras av passande art och 30 kardinaltetror och några ancistrusmalar el. nån coolt tecknad L-mal och diskusarna sen har du ett sjysst sydamerikaakvarie.;)
[QUOTE=andreassofus]det är meningen ja ska släänga ut dom andra innan. ska köpa ett avarium till dom.
menar du att det är för mycke o ha 6st i ett 400l??[/QUOTE]
jag tror han svarade på trådskaparens fråga.
jag har 9 st mellan 18-8 cm discus i ett 400 liters och det går bra.
Aj då!
Jag får nog köpa ett större akvarium om jag ska ha discus.
Går det inte ens med två?
Förresten så har jag 205 liter i mitt akvarium, inte 240.:D
man behöver ju kanske inte ha dom helt själva om man nu inte vill. går ju bra att hålla dom med tex kardinal tetror eller någon dvärg ciklid tex nån fjäril eller kakadua. sen kan det ju vara bra att ha någon typ av algätare och kanske någon cydoras mal... men är väldigt skeptisk mot dina kyssguramis..