Hej!
Tänkte köpa lite fiskar på Hornbach och undrar om någon här vet hur kvaliteten är på dem? Eftersom dem måsta ha de absolut bästa priserna en butik kan ha på fiskar och ett bra urval. Eller ni vet någon som är billigare?
tack!
Dre skrev:Ingen aning, men jag är intresserad att höra vad du hittar. Har de ciklider? Vilka?
Mumin skrev:Jag tycker inte att ett lågt inköpspris är det främsta tecknet på ett bra köp. Jag vill ha en sån kvalitet på fisken och att den har gått under så bra förhållanden in butiken att den lever länge hos mig.
Hornbach i Botkyrka, som är det enda jag har varit inne i, har ofta mycket små fiskar, t ex neontetror på nån centimeter, vilket jag tycker är för smått. Kvaliteten i karen kan variera.
Du måste själv titta efter hur det ser ut i butiken du tänker köpa ifrån. Hur ser det ut i karen? Är fiskarna friska? Ligger det kvar döda fiskar?
Att ett kar är satt i karantän är inte nödvändigtvis något fel, det kan tvärtom vara ett tecken på att affären är seriös och inte säljer sjuka fiskar.
Ser fiskarna ut att vara vid gott hull eller är de magra? Matar man lite, så behöver man inte byta vatten så ofta, eftersom näringsnivån i karet är låg.
Kan personalen sin sak, kan de svara på dina frågor? Får du skötselråd och sitter namnen på fiskarna uppe vid karen?
Allt det här bidrar till att kunden får så goda förutsättningar som möjligt att få glädje av sin fisk. Det är för mig viktigare än att priset är så lågt som möjligt.
JacobT skrev:Hornbach har riktigt bra kvalitet för pengarna, köper typ alla mina fiskar där. de har en kille där som är riktigt duktig på allt som gäller fiskar och akvarier. av de 60 Neontetrorna jag köpte har inga dött:D
karrokaja skrev:Det är VÄÄÄLDIGT varierande på hornbach!
Har köpt fiskar där som var billiga och i riktigt bra skick.
Men har också sett sjukdomar i olika akvarium, döda fiskar mm. Vanligtvis sätter dom en lapp på karet som säger
"Vi säljer inte fiskar från detta akvarium pga sjukdom"
Men har hänt flera gånger att man sett vitaprick-drabbade djur som ändå säljs från drabbade burkar.
Personalen varierar också väääldigt mkt. finns en kille där som är lite äldre och han är SUPERBRA!!
Han informerar om ALLT på ett vettigt sett.
Du får helt enkelt åka dit och titta. Men du måste åka fler gånger eftersom kvalitén varierar.
Ena dagen är det död och elände andra dagen är det riktigt fina fynd överallt.
Sen finns det ju LOADS med billiga tillbehör som man kan behöva nångång i framtiden;)
Saturnus80 skrev:Är Hornbach en kedja eller är det någon affär i Stockholm?
Haj skrev:kedja
karrokaja skrev:Lite mer som en tråd faktiskt... Inte riktigt en kedja....:p (sorry...dålig humor!!)
http://www.hornbach.se/home/se/html/fs_root.phtml
MagicFingers skrev:Har slutat handla fisk på Hornbach sedan länge.
alla fiskar jag köpt där har dött inom ½-året- 1året.
men växter och tillbehör funkar bra att köpa där :)
andra fiskar köpta på andra zooaffärer har klarat sig många år hos mig., och nej det é inte jag som inte kan sköta fiskar räkor utan det é kvaliten som skiljer.
Erik Åhlander skrev:Jag trodde Hornbach hade egen import av fisk. Är det inte så? Då faller en del av mitt resonemang.
Erik Åhlander skrev:Jag trodde Hornbach hade egen import av fisk. Är det inte så? Då faller en del av mitt resonemang.
ansjo skrev:Konstigt, då Hornbach köper in sin fisk från en av Sveriges största grossister såsom många andra affärer gör...eller skulle just alla Hornbachs akvarieavdelningar i Sverige inte klara av att få akvariefisk att överleva när de flyttar hem till dig?
MagicFingers skrev:eftersom jag handlade på H. när dom slog upp portarna i GBG för en herrans massa år sedan så får ni la tolka det hur ni vill, jag ger hellre mina pengar till små etablerade zoobutiker i stan är ett stort glomerat som bara bryr sig om profit..