Köpa PMDD, men vad?

#1 - 12 mars 2005 17:47
Tja!..

Ska beställa pmdd pryttlar av Granholm men är det något jag inte behöver?
Vilka preparat av dom han säljer skall jag beställa?

KNO3 och KH2PO4 skall jag iaf ha, nutrisi eller micro+?

K2SO4? MGSO4? Fe? Nåt annat?

Tänkt köra co2 med, mäsk.. Funkar detta eller ska jag tweaka nåt?

1msk torrjäst
2dl socker
1l vatten

Tack på förhand!
#2 - 12 mars 2005 23:02
kno3 och kh2po4 är viktigast.

sedan rekommenderar jag även nutrisi. det är (typ) samma som tmg men mycket billigare.

om du vill så kan mgso4 och k2so4 också vara bra att ha, men dom är inte alls lika viktiga för de flesta. fast då portot står för den största delen av kostnaden så kan det vara lika bra att ta allt...
#3 - 13 mars 2005 15:39
Har beställt pmdd prylar nu..

Vad tror ni om mäsken?
#4 - 13 mars 2005 16:00
Jag kör mäsk och det duger för MINA växter.Allting går naturligtvis att dra till sitt yttersta men så länge jag får rensa 2ggr i veckan och växterna ser fina ut så är jag nöjd.Har kört detta i ca.8 veckor nu.
#5 - 19 mars 2005 00:17
Sådär, fick hem pmdd pryttlar här om dagen, och har gjort i ordning 3st 0,5 l flaskor.
I morgon sätter jag igång en sats mäsk. :)

KNO3 Vill inte riktigt lösa upp sig helt, lite som ligger i botten, normalt? Kan vattnet bli mättat?
Flaskan med K2SO4, MGSO4 och NutriSi vill inte heller lösa sig helt, detta gäller NutriSi, vad göra?

Co2 upplösningen kommer troligen att bli mycket låg, då jag inte har någon reaktor. Insuget till innerfiltret(Hydor Crystal) sitter dumt till så kommer inte åt att få in bubblorna. Kan ju lösas men man ska ju orka med. ;)

Edit: Ska ta lite för bilder imorgon, lägger upp länk då.. :)
#6 - 19 mars 2005 01:55
KNO3 brukar lösa sig om man ruskar om flaskan tillräckligt bra. Vattnet kan bli mättat av salter. Du får ruska om bra i flaskan innan du göder från den.

Nutrisin brukar alltid lösas upp. Värre med MgSO4 (det är ämnet Mg, inte M och G), som brukar vara svårlöst.

Prova med att sätta en alträbit ("träsyresten") under insuget till filtret. Sätt den så lågt du kan, men ha koll på pH-värdet, så att det inte sjunker för mycket. Kolla det direkt på morgonen innan ljuset kommer igång.

Notera att CO2 (koldioxid) inte driver ut eller tar plats för O2 (syre). Vattnet kan ha hög halt av CO2 och samtidigt mättat på O2. Vatten som är mättat på CO2 behöver vara under högt tryck, jag kan inte förstå hur man skall få det i ett akvarium utan bra reaktor och mäsk. Men man kan få för höga halter för fiskarna, även med mäsktillförsel.
Problemet är att för höga halter av CO2 gör att fiskarna inte kan göra sig av med CO2 från blodet med hjälp av gälarna. Så då kan de dö av CO2-förgiftning. Trots detta så kan vattnet då alltså vara mättat med O2.

Ett grovt riktvärde är att man med CO2-gödning bör ligga på ca 1 pH-grad under det pH-värde som man hade innan man började med CO2. Noteras skall även att pH-mätning skall ske med en pH-sats med litet omfång (ca 6,0-7,5 pH) och vara av vätsketyp. Annars kan man inte få tillräckligt bra mätvärden på pH-värdet (man behöver ett mätvärde med 0,1-0,2 pH nogrannhet). Teststickor är för dåliga och när det gäller mäta NO2 (nitrit) och NO3 (nitrat) är de helt otillräkneliga, bara att kasta.

Jo, jag glömde nästan. Heja SAIK! ;)
#7 - 19 mars 2005 09:07
När jag vaknade idag hade allt löst sig bra, har haft i halvdos av alla tre flaskor(gjorde naturligtvis en med KH2PO4 med), tar det lite lugnt med gödningen till en början. Ska se till att få satt igång en sats mäsk senare idag.

Rensade ur en hel del Limnophila igår, växer ju som ogräs vilket inte funkar så bra i ett kar på 35 höjd.. [:-20]

Har ingen pH-sats med litet omfång tyvärr och NO3-test har jag inte alls, så det får gå utan helt enkelt. :)
#8 - 20 mars 2005 03:09
Uppdaterat min zoon med ett par nya bilder, kommer fler.
Har satt i ett Aquarelle till så nu är det två.. hamnar på ca 0,38w/l.
Fortfarande inge Co2, men har haft i en halvdos till idag efter vattenbyte och har möblerat om ordentligt. :)
#9 - 5 april 2005 02:57
Du skall ge fulldoser efter vattenbytet. Växterna vill ha mycket gödning, annars tar de inte upp det de behöver. Algerna däremot klarar sig på 100-1000:delar av de halter som växterna slutar ta upp.
När du tillsätter CO2, så kommer gödningen gå åt fortare, så att du behöver då en eller två fulldoser till mellan vattenbytena. Så regel, kör fulldoser, växterna gillar mycket näring i balanserade nivåer (alger gillar ostabila nivåer). Variera antalet fulldoser istf att fördela gödningen i små pulser under flera tillfällen.

Annons