Imorrgon ska jag köpa praktbotior.
Några tipps på vad bör jag tänka på?
Piscator skrev:Att ha ett akvarium som är större än 250 liter.
Att de är stimfiskar, köp tre eller helst flera.
Samt såklart att ditt kar har lagom temp och pH (25-30 gr och pH 6-7,5), jag har dock aldrig upplevt dem som svåra.
Kolla så att de ser välgödda ut, att inte ryggen ser ut som ett knivblad. Vill minnas att de kan ha/få en sjukdom där de liksom magrar och ryggen blir "spetsig".
Anettejt skrev:Jag hade kollat extra noga och verkligen valt de som ser ut att vara intresserade av din närvaro.
Har haft väldigt olika Pbotier genom åren, och visst är det roligast att få kunna se dom även på dagen.
Bara stå o titta på fiskarnas beteende ett tag, och sen säger du:
-De fyra (eller mer) vill jag ha. Sen skrattar du inombords och hoppas handlaren lyckas fånga just de fyra...
De ska vara runda om magen med, då är de välmående.
De kräver Artemia i sitt foder och bra med grottor.
Ju mindre du stressar dom i flytten ju bättre!
Fixa total mörkläggning vid transport.
VioXiD skrev:Okaj, ska kolla extra noga när jag väljer dom, Är nog smidigare att välja 1 i taget ;)
Kräver artemia? Måste den var levande, eller kan det var flingfloder innehållande artemia?
VioXiD skrev:Vet ni om dom stimmar ihop sig om man köper dom i olika butiker?
Stew skrev:De kräver inte artemia.
Äter det mesta. Flingfoder, altabletter, grönsaker (squash, gurka, blomkål). Artemia slinker också ner :)
Anettejt skrev:Vad de äter och vad de behöver är inte riktigt samma sak.
I vilt tillstånd föds de upp på maskar, mygglarver, räkor, snäckor, kräftdjur (Artemia) och larver.
Jag tycker det är viktigt att påpeka att de varken är slaskätare eller algätare.
De är matvrak, äter allt, men har köttbehov!
Åleds fryst Artemia rekommenderar jag, alternativt daggmaskar.
Vågar man fodra med röda mygglarver så är det med ett alternativ.
Som torrfoder funkar det bra att trycka fast en O-nip på rutan.
Finns även ett torrfoder som heter Viformo, (sjunkande tabletter)
Eurydike skrev:Fast omnivor betyder väl inte att de klarar sig på antigen växt- eller köttdiet? Utan att de ska äta från både kött- och växtriket för optimal hälsa. Det är en väldigt skillnad på att överleva på en kost och att äta optimal kost.
Stew skrev:Det jag reagerade på var att Anettejt skrev "De kräver Artemia i sitt foder". Detta stämmer inte. Varierat foder är väl som så ofta bäst. De mår mycket bra av tex en blandning av flingfoder, algtabletter, räkmix och gurka. Och har inga som helst krav på att artemia ska vara med på deras meny. Är tveksam till att de har ett köttbehov över huvudtaget. Tror som sagt att de klarar sig perfekt på en grön diet.
Piscator skrev:Kolla så att de ser välgödda ut, att inte ryggen ser ut som ett knivblad. Vill minnas att de kan ha/få en sjukdom där de liksom magrar och ryggen blir "spetsig".
Anettejt skrev:Nej de överlever inte på en grön diet! Därför skrev jag som jag skrev.
Givetvis ger man sina fiskar varierad kost, alla mina fiskar får grönt t.e.x.
Att jag valde just Artemia är för att jag anser det vara det bästa frysfodret.
Eftersom alla Pbotier är uppfödda på just den kosten jag beskrev då de inte odlas i akvarium, så undrar jag varför man ska ändra den?
Jag förslog lite mer än Artemia med.
Att ge VF fiskar felaktig kost, leder till säker död, vi hade ett fall här för inte så länge sen.
Där hade en användare blivit ilurad att en PBotia levde på alger.
Och jo, den dog...
Om du hade mer info när du skrev att en Pbotia överlever på en grön kost, så tar jag tacksamt emot den.
Fridas skrev:Hur botar man det? Går det ens att bota?