Köpa stort akvarium - borta ett tag vad har hänt på akvariefronten.

#1 - 7 november 2007 22:24
Köpte i förra veckan ett litet 30liters akvarium efter att ha glömt bort denna fantastiska hobby i ca 10år.

Jag har tidigare haft ett flertal akvarium mellan 100-450liter. Med ciklider och stora sötvattensmalar. Jag vill nu återigen starta upp ett stort akvarium på minst 300liter.

Jag har inte hållt på med akvarium sedan 1996 , Vad har utvecklats, är det i princip samma som förut eller finns det nyare pumpar och aparater som är bättre än vad som fanns då.

Vad har jag missat och vad bör jag tänka på nu när jag vill starta upp igen?
#2 - 8 november 2007 10:00
Fick återfall själv 2005 efter att ha varit utan burk i 15 år. Den största skillnaden idag har faktiskt inte med akvariumen att göra utan det faktum att Blocket.se finns. Detta gäller framförallt om man som jag vill ha kompletta akvariemöbler som ju kostar en del som nya.

Har köpt mina tre burkar via blocket och betalat max 1/3 av nypris.

Om du är intresserad av växter har det hänt en hel del när det gäller gödning och CO2. Detta har för mig varit ett jättelyft jämfört med mina tappra försök med växter på åttitalet.
Kjell Fohrman
Administrator
#3 - 8 november 2007 10:23
c90368 skrev:
Om du är intresserad av växter har det hänt en hel del när det gäller gödning och CO2. Detta har för mig varit ett jättelyft jämfört med mina tappra försök med växter på åttitalet.

Nja det fanns nog både gödning och CO2 även under åttiotalet, jag körde faktiskt med både gödning och CO2 på den tiden.
Vad som däremot har hänt är att växter har blivit mer poppis i SVERIGE (i Tyskland, Holland etc. var det inne redan under 70-80 talet) under senare år och därför pratas det nu mer om växter och gödning här.

Så vad är det då som har kommit nytt.
1/ Bättre filtermaterial - här har skett en stor utveckling och idag är biologiska filtersystem det som gäller och inte enbart mekaniska som de flesta körde med då. Däremot tycker jag inte att pumprana i sig är bätter idag än vad de var då - det är filtermaterialet som har utvecklats.
2/ Vattenpreparat - här vill jag främst lyfta fram de bakteriekulturer som idag finns på marknaden vilka gör att man något snabbare får en bra biologisk balans i akvariet.
3/ Bakgrunder - 1994 presenterades de första invända bakgrunderna för akvarier (en svensk innovation). Idag finns det många olika fabrikat och prisklasser för dessa. Man kan gömma all full teknisk utrustning bakom bakgrunden.
4/ Estetik - Då tänker jag inte främst på bakgrunderna enligt ovan utan att idag är akvarier mycket mer en komplett möbel än vad det var för 20 år sedan. Det finns snygga bänkar, det finns olika typer av akvarier (hörnakvarier, välvda rutor etc.). Förr såldes nästan bara akvarier med aluminiumram i Sverige (så har det dock aldrig varit i t.ex. Tyskland) - idag säljs ganska få sådana akvarier. Valmöjligheterna för olika smak är mycket högre.
#4 - 8 november 2007 12:23
Fortsätter på Kjells lista...

5/ PMDD. I slutet av 90-talet klurade några akvarister ut hur man själv kan blanda ihop billig och bra växtnäring av kemikalier avsedda för jordbruk.
6/ Räkor. Räkorna har på senare år tågat in i akvariehobbyn på bred front.
#5 - 8 november 2007 21:00
7/ Internet. Ifrån att förr stirra sig blind på ett par böcker och snacka med de två personerna som jag kände som hade akvarium så finns nu hur mycket information och diskussionsmöjligheter som helst. För mig är akvarieintresset 50% att studera fiskars beteende irl och 50% att läsa och lära sig mer om beteende, biologi, teknik, kemi mm. En varning dock för att för mycket surfande om olika arter kan sluta i ett större antal akvarium =)
Kjell Fohrman
Administrator
#6 - 8 november 2007 21:12
Kom PMDD så sent petnym? jag hade för mig att det funnits längre än så, men du har säkert rätt. Minnet är fortfarande bra, men det har blivit så himla kort på gamla dar[:o]

Räkor håller jag dock helt med om - det är definitivt nytt.

Håller självklart med Långås om att Internet också är nytt, men inte sjutton så satt vi på den gamla goda tiden bara med de närmast sörjande och pratade akvarier eftersom föreningsverksamheten var så mycket större då än idag.

Annat som är nytt.
1/ Antalet odlare i Sverige är idag betydligt mindre än förr 20 år sedan.
2/ Någon som blivit poppis de allra senaste åren är s.k. nano akvarier - dvs småakvarier både för söt och salt.
3/ Salthobbyn har också utvecklats - förr så hade man saltvattensfiskakvarier, idag har man korallrevsakavarier. Dvs akvariet där de lägre stående djuren är det primära.
4/ Apropå böcker som Långås tog upp så har de blivit mycket bättre och mycket billigare sedan dess.
#7 - 8 november 2007 21:24
Kom PMDD så sent petnym? jag hade för mig att det funnits längre än så, men du har säkert rätt. Minnet är fortfarande bra, men det har blivit så himla kort på gamla dar[:o]

Hmm, det var det jag tänkte på när jag nämnde gödning på åttiotalet. Faktum är att jag oxå hade CO2 i mitt kar då. Men det var en liten flaska som kanske rymde en liter med ett plaströr i akvariet med ett membran på. Känns lite löjligt nu när man har en 5 kg tub. Du hade säkert bättre grejer, men eftersom man var beroende av den lokala handlare för info, förutom böcker, så låg man nog två steg efter hela tiden.
Kjell Fohrman
Administrator
#8 - 8 november 2007 21:32
c90368 skrev:
Hmm, det var det jag tänkte på när jag nämnde gödning på åttiotalet. Faktum är att jag oxå hade CO2 i mitt kar då. Men det var en liten flaska som kanske rymde en liter med ett plaströr i akvariet med ett membran på. Känns lite löjligt nu när man har en 5 kg tub. Du hade säkert bättre grejer, men eftersom man var beroende av den lokala handlare för info, förutom böcker, så låg man nog två steg efter hela tiden.

Jodå jag hade i stort sett samma CO2 utrustning då som man använder idag - hade en 3 kg flaska om jag minns rätt. Under 80-talets andra hälft började jag också importera och grossa CO2 utrustning och jag stod nog för 90% av de CO2 anläggningar som importerades till Sverige då - fast intresset var minimalt på den tiden
#9 - 8 november 2007 21:34

1996 står det i orginalartikeln. Så vi har kanske rätt båda två. Fast det är klart... Folk kanske höll på och exprementerade med PMDD-liknande recept innan dessa herrar... Vad vet jag, det var före min tid...
#10 - 8 november 2007 21:38
Jodå jag hade i stort sett samma CO2 utrustning då som man använder idag - hade en 3 kg flaska om jag minns rätt. Under 80-talets andra hälft började jag också importera och grossa CO2 utrustning och jag stod nog för 90% av de CO2 anläggningar som importerades till Sverige då - fast intresset var minimalt på den tiden

[COLOR=black][SIZE=3][FONT=Times New Roman]Antar att Zoo Marknad i Linköping inte hörde av sig. [/FONT][/SIZE][/COLOR]

[COLOR=black][FONT=Times New Roman][SIZE=3]De var min huvudleverantör på den tiden. När man nu ser tillbaka inser man vilken dålig kvalité det erbjöds där. Kan tillägga att det var ägaren där som sålde två Jättegurami till mig i mina första trevande akvarieförsök, det som jag refat till i en annan tråd.[/SIZE][/FONT][/COLOR]
Kjell Fohrman
Administrator
#11 - 8 november 2007 21:44
petnym skrev:
1996 står det i orginalartikeln. Så vi har kanske rätt båda två. Fast det är klart... Folk kanske höll på och exprementerade med PMDD-liknande recept innan dessa herrar... Vad vet jag, det var före min tid...

Ja, jag "bodde" ju nästan i Tyskland och Holland på den tiden så det var kanske där som jag sprang diverse hobbyväxtkemister - men strunt samma.
Här är det i alla fall nytt och det var ju det som frågan gällde.
Överhuvudtaget är nog växter mer poppis idag än vad det var då - även om utbudet i affärer fortfarande är väldigt magert.
Kjell Fohrman
Administrator
#12 - 8 november 2007 21:51
c90368 skrev:
[COLOR=black][SIZE=3][FONT=Times New Roman]Antar att Zoo Marknad i Linköping inte hörde av sig. [/FONT][/SIZE][/COLOR]

[COLOR=black][FONT=Times New Roman][SIZE=3]De var min huvudleverantör på den tiden. När man nu ser tillbaka inser man vilken dålig kvalité det erbjöds där. Kan tillägga att det var ägaren där som sålde två Jättegurami till mig i mina första trevande akvarieförsök, det som jag refat till i en annan tråd.[/SIZE][/FONT][/COLOR]

Det ena gav väl det andra - fanns inte efterfrågan så tog affärerna inte in det.
Jag minns när jag 1994 (viserligen något senare men ändå) åkte runt till en himla massa affärer i Tyskland och levererade BTN-bakgrunder. Då kom jag ner i en liten källarbutik i en håla ca 10 mil från Munchen för att leverera. På hyllorna i denna lilla affär så hade de betydligt mer CO2 prylar stående än vad jag som grossist totalt sålde i Sverige under ett helt år. Och då stod ändå mitt företag för 90% av försäljningen av all CO2 utrustning i Sverige.

Kul i alla fall att intresset har ökat så
#13 - 8 november 2007 22:02
Det ena gav väl det andra - fanns inte efterfrågan så tog affärerna inte in det.

Jag minns när jag 1994 (viserligen något senare men ändå) åkte runt till en himla massa affärer i Tyskland och levererade BTN-bakgrunder. Då kom jag ner i en liten källarbutik i en håla ca 10 mil från Munchen för att leverera. På hyllorna i denna lilla affär så hade de betydligt mer CO2 prylar stående än vad jag som grossist totalt sålde i Sverige under ett helt år. Och då stod ändå mitt företag för 90% av försäljningen av all CO2 utrustning i Sverige.

Kul i alla fall att intresset har ökat så

[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Marknadskrafterna är grymma, rätt idé vid fel tidpunkt ger inga pengar. Att sedan kunna säga att jag hade rätt, ger inga pengar heller. Surt sa räven.[/SIZE][/FONT]

Annons