Går i tankarna på att införskaffa mig en systemkamera men har en förhållandevis begränsad budget så jag tänker få så mycket så möjligt för pengarna:)
Har ju läst runt en del och bla. insett att det inte är så stor skillnad på om man väljer Canon eller Nikon utan man skall ta det man känner sig bekväm med så jag har känt och klämt lite och jag tycker att Nikon ligger fint i handen och inte känns lika plastiga som Canons "billiga" modeller gör.
Jag har även lånat hem en Nikon D60 med kitobjektivet 18-55 VR, det är en rätt så trevlig kamera tycker jag, inte allt för svårhanterad för en nybörjare:)
Frågan är vilken Nikon kamera som är mest prisvärd?
Nikon D40, D60, D70 eller D80?
På Torins foto här i stan kan man köpa en Nikon D60 för 4999 med samma kitobjektiv som på kameran jag lånade. Utöver det får man även 3 års Check & Clean (De kontrollerar och rengör sensorn från damm/smuts) samt D60 School
På blocket finns det flera Nikon D70 ute, för omkring 5000 och då medföljer det oftast två eller tre objektiv, nackdelen med detta är väl att det är begagnat och att upplösningen på D70 ligger på 6Mplx, fördelen är väl om jag fattat det rätt att AF motorn sitter i huset så man inte blir så begränsad till DX objektiven samt att D70 har inbyggd styrning för extern blixt?
Säkert ett rörigt inlägg men jag känner att jag inte riktigt vet vad man skall satsa på, är det kanske så att man vill ha en D80 för att få högre upplösning och de senaste funktionerna, men frågan är väl om jag kommer utnytja de extra tusenlapparna?