koppar ledningar?

#1 - 15 maj 2005 11:35
[?]jag undrar om man kan få bort koppar ur vattnet för jag läste i ett annat inlägg att räker är känsliga mot koppar och jag tänkte köpa nåra och i vårt nya hus (år 1934) flytar ditt i slutet av maj och det finns både koppar och järnledningar

gärnna tips om räkor mat temp mm.
#2 - 15 maj 2005 11:46
[QUOTE=Guppy_Thorsell][?]jag undrar om man kan få bort koppar ur vattnet för jag läste i ett annat inlägg att räker är känsliga mot koppar och jag tänkte köpa nåra och i vårt nya hus (år 1934) flytar ditt i slutet av maj och det finns både koppar och järnledningar

gärnna tips om räkor mat temp mm.[/QUOTE]

Gamla kopparledningar är sällan något problem, däremot helt nya kan avge en del. Det löser man enklast genom att låta vattnet rinna en stund innan man fyller akvariet.

Gör du det och tillsätter aquatan så är det antagligen tillräckligt.

Fast helt säker kan man ju aldrig vara, det finns ganska så eländiga varmvattensberedare som kan ställa till det...
#3 - 15 maj 2005 11:54
hopp tack! men jag vet inte om ledningarna är gamla/nya hur gamla måste dom va för att vetta säkert att dom inte är faliga?
#4 - 15 maj 2005 12:11
Går nog inte att svara på, gissar att det handlar om nått år innan de är att betrakta som "gamla".

Vill du veta säkert så skaffa en JBL-CU test
#5 - 15 maj 2005 12:19
vart finns det och hur mycket kostar det? tack för att du ställer upp!

Annons