Köpråd - Juwel Rio 300

#1 - 21 juli 2012 20:33
[SIZE=2][COLOR=#323D4F][FONT=Lucida Grande]Edit:

Justerar frågan så slipper jag smutsa ner med en ny tråd:

Börjat få lite kalla fötter angående köp av "design-akvarium". Det blir säkerligen som vanligt med hobbys, spårar ut och man kommer vilja byta upp sig allt eftersom. Tänkte därför att det kanske vore bäst, och bli billigare i längden, att måttbeställa och plocka ihop ett eget paket. Har ingen egentlig brådska och gillar att pula själv.
[/FONT][/COLOR][SIZE=2][COLOR=#323D4F][FONT=Lucida Grande]
[/FONT][/COLOR][FONT=arial]​[/FONT][COLOR=#323D4F][FONT=Lucida Grande]Idéer på akvariets storlek: 100*50*50 alt.120x60x60. Vill inte ha för smalt (djupt) men det får heller inte se knubbigt ut som t ex 100x60x50 gör imho, det är därför jag har fastnat för mått nummer 2, även om jag inte sett måtten live.
Finns det några gyllene regler förutom tillräcklig yta för syreväxling? Kom gärna med förslag, och tala gärna om hur fel jag har.
Edit2: Går det att beställa "ADA-fog" i Sverige? Blir ju så otroligt stilrent med minimalistik fog, men hur är hållbarheten på större akvarium?

Sugen att beställa karet via södermalms akvarieaffär. Väl tilltagna fogar och butiksinnehavaren är väldigt seriös/kunnig. Vad finns det annars för alternativ i sthlms-området? Gärna med hemleverans. Hornbach googlade jag fram, och de är ju löjligt billiga, så pass att man blir misstänksam...

Tänkte bygga bänken och spara in ett par kronor. Funderat på en box-konstruktion. Får se vilken som verkar vettigast/snyggast.

In[/FONT][FONT=arial]gen riktigt koll på armatur eller hur mkt watt som krävs till ca 300l. [/FONT][/COLOR][COLOR=#323D4F][FONT=Lucida Grande][FONT=arial]Är ute efter något cleant som går att [/FONT][/FONT][/COLOR][FONT=arial][COLOR=#323D4F]kantmontera/vajerhänga. Typ Aqua Nova[/COLOR][COLOR=#333333] T5. [/COLOR]Lägger gärna ett par kronor extra på belysningen, men vill ha lagom mkt ljus. Får inte bli för svårskött. 0,5w/L? [/FONT][COLOR=#323D4F][FONT=Lucida Grande]

[/FONT][/COLOR]Har ett eheim ecco pro 3 (2036) vilket känns lite underdimensionerat eftersom det går i ett 70l nu. Fungerar det till en början eller måste man budgetera för ett större filter direkt? Vill gömma tekniken så mycket som möjligt, så ytterfilter är väl ett måste om man inte vill ha en BTN-bakgrund med filtergömma...

Kommer inte på något annat just nu :p
[COLOR=#323D4F][FONT=Lucida Grande]

Användningsområdet gäller fortfarande så det får stå kvar fast kursiverat.
[/FONT][/COLOR]
[COLOR=#323D4F][FONT=Lucida Grande]Jag kommer köra low-tech växtakvarium någonstans mellan sällskap och försök till snyggt scape bebott av Pseudomugil Furcatus, gröna neontetror, Otocinclus, Corydoras Aenus, m.fl[/FONT][/COLOR][COLOR=#323D4F][FONT=Lucida Grande]. [/FONT][/COLOR]
[COLOR=#323D4F][FONT=Lucida Grande]Det blir gödning (kanske pmdd), möjligen flytande kol beronde på hur mycket som går åt. Mäsk och sånt kanske man kan laborera med till vintern om man får tid över.
[/FONT][/COLOR]

[/SIZE][COLOR=#323D4F][FONT=Lucida Grande][SIZE=2]

[/SIZE]
[/FONT][/COLOR][/SIZE]
#2 - 21 juli 2012 20:37
Är priset rätt, köp!
#3 - 21 juli 2012 20:54
Kort och koncist svar. Det är inte du som råkar vara säljaren va? ;)
#4 - 21 juli 2012 21:06
Matsnork skrev:
Kort och koncist svar. Det är inte du som råkar vara säljaren va? ;)

Haha, nej :)

Jag har ett 240 och det är klockrent :)
#5 - 21 juli 2012 21:10
Det beror som sagt på priset. Håll koll på rampen, då Juwels ramper inte har ett jättebra rykte, har själv två Juwelkar där ramperna har pajat. Det var visserligen T8, mitt Juwel Lido 120 har T5, och den funkar än så länge.
#6 - 21 juli 2012 21:42
Vad är det som gått sönder? Något som går att byta ut mha Elfa?
#7 - 21 juli 2012 21:46
Rampen på mitt Juwel Rio 240 blev för varm, och började smälta på ett ställe. Och den på mitt Juwel Rio 180 började glappa inte långt efter att jag köpte det, och med tanke på 240-rampen så bytte jag den mot en vanlig ramp.
#8 - 21 juli 2012 22:58
Ok, relativt lätt att kontrollera alltså. Stort tack för infon!
Christer5
#9 - 22 juli 2012 09:27
Tråkigt att det är dålig kvalitet på Juwels akvarier !

Om du har möjlighet kolla även att skivan på bänkskåpet är plan då det förekommer att den inte är det.
#10 - 22 juli 2012 19:41
Blev såklart sålt innan jag hann lägga vantarna på det. Väldigt synd, hade stora planer...

Vad finns det annars runt ca150-350l som ger mest pang för pengarna? Tänker mig en budget på max 4000.

Specialbeställd burk med Ikea-stomme och studiolampor var på tapeten innan jag råkade se Juwel-annonsen, men det blir dyrare och krångligare än ett beggat Juwel. Vad göra.
#11 - 22 juli 2012 19:58
Antingen så går du och köper ett nytt eller så håller du koll på begagnatmarknaden och är snabb på att ringa på sakerna när du är intresserad
#12 - 23 juli 2012 06:23
Det måste inte bli så dyrt att handla nytt om bara handlar på rätt ställe. Ett nytt Juwel Rio 240 ska gå att hitta för strax under 4000 med bänk och strax under 3000 utan bänk. Nu vet jag inte var du bor men jag har sett att Nols ciklidhobby verkar ha bra priser på sina akvarier om man kollar deras hemsida. Jag själv har köpt nytt aluramsakvarie i Malmö till liknande priser...2600:- för ett 375liters...i och för sig utan benställning och belysning, men ändå ett bra pris tycker jag. Om man vill ha helglas brukar Hornbach ha bra priser...ca 1000:- för ett 240liters, men då är det bara för karet.

Som du ser finns det en del att välja på om man vill ha nytt och det måste alltså inte bli jättedyrt. Annars är det bara att kolla beg.annonser så ofta som möjligt och vänta in rätt tillfälle.

Lycka till!
/Mårten
#13 - 23 juli 2012 06:33
Om du inte har panik med att skaffa ett kar bums så håll ögonen på blocket , det kommer in bra akvarium till bra priser väldigt ofta om man inte har något emot att åka en liten bit :)
#14 - 25 juli 2012 01:49
Tack för vettiga svar. Ska hålla koll på blocket men... Uppdaterade tråden med ny justerad frågeställning. Kommit på lite andra tankar efter att ha varit inne och kikat och fått råd i butik.

Redigerat frågan högst upp på sidan för den som orkar läsa. [:-116]

[SIZE=2][COLOR=#323D4F][FONT=Lucida Grande]
[/FONT][/COLOR]
[/SIZE]
[COLOR=#323D4F][FONT=Lucida Grande]

[/FONT][/COLOR]

Annons