[SIZE=2][COLOR=#323D4F][FONT=Lucida Grande]Edit:
Justerar frågan så slipper jag smutsa ner med en ny tråd:
Börjat få lite kalla fötter angående köp av "design-akvarium". Det blir säkerligen som vanligt med hobbys, spårar ut och man kommer vilja byta upp sig allt eftersom. Tänkte därför att det kanske vore bäst, och bli billigare i längden, att måttbeställa och plocka ihop ett eget paket. Har ingen egentlig brådska och gillar att pula själv.
[/FONT][/COLOR][SIZE=2][COLOR=#323D4F][FONT=Lucida Grande]
[/FONT][/COLOR][FONT=arial]​[/FONT][COLOR=#323D4F][FONT=Lucida Grande]Idéer på akvariets storlek: 100*50*50 alt.120x60x60. Vill inte ha för smalt (djupt) men det får heller inte se knubbigt ut som t ex 100x60x50 gör imho, det är därför jag har fastnat för mått nummer 2, även om jag inte sett måtten live.
Finns det några gyllene regler förutom tillräcklig yta för syreväxling? Kom gärna med förslag, och tala gärna om hur fel jag har.
Edit2: Går det att beställa "ADA-fog" i Sverige? Blir ju så otroligt stilrent med minimalistik fog, men hur är hållbarheten på större akvarium?
Sugen att beställa karet via södermalms akvarieaffär. Väl tilltagna fogar och butiksinnehavaren är väldigt seriös/kunnig. Vad finns det annars för alternativ i sthlms-området? Gärna med hemleverans. Hornbach googlade jag fram, och de är ju löjligt billiga, så pass att man blir misstänksam...
Tänkte bygga bänken och spara in ett par kronor. Funderat på en box-konstruktion. Får se vilken som verkar vettigast/snyggast.
In[/FONT][FONT=arial]gen riktigt koll på armatur eller hur mkt watt som krävs till ca 300l. [/FONT][/COLOR][COLOR=#323D4F][FONT=Lucida Grande][FONT=arial]Är ute efter något cleant som går att [/FONT][/FONT][/COLOR][FONT=arial][COLOR=#323D4F]kantmontera/vajerhänga. Typ Aqua Nova[/COLOR][COLOR=#333333] T5. [/COLOR]Lägger gärna ett par kronor extra på belysningen, men vill ha lagom mkt ljus. Får inte bli för svårskött. 0,5w/L? [/FONT][COLOR=#323D4F][FONT=Lucida Grande]
[/FONT][/COLOR]Har ett eheim ecco pro 3 (2036) vilket känns lite underdimensionerat eftersom det går i ett 70l nu. Fungerar det till en början eller måste man budgetera för ett större filter direkt? Vill gömma tekniken så mycket som möjligt, så ytterfilter är väl ett måste om man inte vill ha en BTN-bakgrund med filtergömma...
Kommer inte på något annat just nu :p
[COLOR=#323D4F][FONT=Lucida Grande]
Användningsområdet gäller fortfarande så det får stå kvar fast kursiverat.
[/FONT][/COLOR]
[COLOR=#323D4F][FONT=Lucida Grande]Jag kommer köra low-tech växtakvarium någonstans mellan sällskap och försök till snyggt scape bebott av Pseudomugil Furcatus, gröna neontetror, Otocinclus, Corydoras Aenus, m.fl[/FONT][/COLOR][COLOR=#323D4F][FONT=Lucida Grande]. [/FONT][/COLOR]
[COLOR=#323D4F][FONT=Lucida Grande]Det blir gödning (kanske pmdd), möjligen flytande kol beronde på hur mycket som går åt. Mäsk och sånt kanske man kan laborera med till vintern om man får tid över.
[/FONT][/COLOR]
[/SIZE][COLOR=#323D4F][FONT=Lucida Grande][SIZE=2]
[/SIZE]
[/FONT][/COLOR][/SIZE]