Köpt Co2-släckare. Nålventil? Discus?

#1 - 23 juni 2004 12:26
Hej alla växt akvarister och ni andra!

Jag var och köpte en 3kg kolsyre släckare utan stigrör påfylld och klar(Beg, Borås brandservice. Trevliga snubbar.Påfyllning kostar ca:120kr). Jag har tagit en reducerings ventil med 2 manometrar från farsans mig-svets den är till c02. Passade fint på släckaren.

Jag undrar om jag måste ha en nålventil också? Det verkade väääldigt pilligt och svårt att ställa in flödet. Minsta rörelse och man tror mätaren skall explodera [:-5]!

Jag funderar på att beställa saker från tyskland. (aquaristic.net eller aquaristikshop.com) Magnetventil,reaktor,nålventil..mm Jag tycker att aquaristic.net har bättre utbud !? Men dom har inte växter som jag planerar att köpa samtidigt så jag vet inte hur jag skall göra. Att beställa från båda butikerna blir lite onödigt mycket fraktkostnader kanske 8-). . .

ps. Har 6st 6cm discus i mitt ena akvarium som är på 200L dom är inte skygga, dom är livliga och pigga,matglada och verkar trivas fint. (köpte dem i söndags på zoomässan i Kungsbacka.) Dom skall när dom vuxit lite mer få gå över till ett större kar. Har ett 375L också.

Är dom känsliga för co2 (om ph´t pendlar mycket kanske?) Såg att dom hade co2 gödning i ett discus kar på borås zoologiska..
-----------------------------------------------------------

Tacksam för lite tips. M.v.h nybörjar växt-akvarist i Borås
#2 - 23 juni 2004 13:32
1.Kan tilläga att jag började med TMG igår. 20ml till 200Liter låter det bra? rekomenderat var ju 5ml/50L.

2.Hur lång tid tar det tills man börjar se resultat.

3.Kan man få kraftig alg tillväxt om något går snett?

4. Jag funderar på att skaffa "Eustralis stellata" Tycker den är så vacker. Vad jag läst är den svår?! Några skötsel tips samt vart man kan inhandla den i Sverige. Någon som kanske vill skicka av sin egen planta?

mvh Mikael
#3 - 23 juni 2004 17:16
Orkar ingen svara? eller kan ingen något av följande? eller kanske har ingen lust?är frågorna för dumma kanske? kanske är det jag som är för otålig??!! Kanske är ingen hemma eller online som kan detta?!

Vore snällt om någon orkade svara när ni ser detta. Tusen tack på förhand.

Ursäkta om jag är jobbig!
#4 - 23 juni 2004 19:44
Vi tog det via ICQ. De aquaristikprylar som brukar rekommenderas för totalt ca 800:- verkar vara det bästa alternativet. Reaktor via ditt extra ytterfilter.

Annons