Köpt enkel CO2

#1 - 28 juni 2007 20:21
Hallå.

ville testa CO2 i ett av mina kar då växterna växer lite taskigt i det karet.

köpte detta paket http://www.pwss.se/product.php?productid=3384&cat=186&page=1

billigt va det iaf, men hur gör man på natten med ett sånt här system?
får det bli manuel av och påsättning?

hur lång tid tar det innan man märker en större förändring
köpte med 2 pakt jäst så har för 12 veckor, är de tillräckligt för att de ska börja växa bättre?

elelr växa dåligt kanske är fel sätt att uttrycka det, växer gör de ju men de dör lika mycket och blanden på växterna blir taskiga, vilket är mest det jag vill uppnå att de inte vissnar i andra änden.

nu vet jag ju att jag kan göra detta kittet rätt enkelt själv efter någon guide, dock så ser de lite snyggare ut med ett köpt paket och sen va inte priset spcielt högt, enda nackdelen va pwss så man får väl inte räkna med att ha nått förräns efter semestern.
#2 - 29 juni 2007 07:26
Vad är det för växter och hur mycket göder du dem?
#3 - 29 juni 2007 15:26
det är en salig blandning, vettitusan vad de heter, javaormbunke har jag iaf 2st av sen någon sånn där lök som blir långa smala blad på.
några anubias, dom växer dock bra och dör inga blad.
har kört med en del gödning, fick med en flaska när jag köpte karet nått från SERA, kommer inte ihåg vad de hette, doserade det sista förra veckan.

Men vad man ser så växer växterna betydligt bättre med CO2 vilket jag hoppas ska hjälpa mina, har bra lyse osv, de växer ju fort men bladen vissnar i botten så tillsut har man en 20cm pinne med blad i toppen, vilket ser konstigt ut =P
dock så går de klippa av dem och trycka ner i gruset och de börjar växa bra igen, men sen så blir det lika dant efter någon månad.

så de är de jag hoppas CO2n ihop med växtnäring ska hjälpa till att åtgärda.
#4 - 4 juli 2007 19:23
fick paketet igår, köpte div växtnäring med så har kört igång co2n och en dos växtnäring.

bubblar lite sakta än så länge tycker jag då de kan ta en bra stund mellan bubblorna tidvis.

hur lång tid brukar det ta innan man kan se märkbart resultat?
#5 - 4 juli 2007 19:54
Jag köpte även detta packet Pumba.
Eftersom jag behövde en diffusa men de andra hade jag lika gärna kunnat skippa.
Mäskblandingen var värdelös till mitt akvarie... resultatet blev att jag fick en massa cyanobakterier (vilket självklart inte behöver hända i ditt fall)
Nä så jag håller mig till min egna mäsk blanding, den har fungerat bäst och gett det bästa resultatet :)

Resultat kan man se dagen därpå, att de har vuxit en del i alla fall snabbväxande växter.
#6 - 4 juli 2007 20:53
Men en liten fundering jag har.. Om man använder CO2 i sitt akvarium, är det inte risk att fiskarna kvävs då?
#7 - 4 juli 2007 20:56
maria_ skrev:
Men en liten fundering jag har.. Om man använder CO2 i sitt akvarium, är det inte risk att fiskarna kvävs då?
Jo eller snarare förgiftade... man måste veta vad man håller på med innan man börjar med Co2!
#8 - 4 juli 2007 20:58
Usch, att ni ens vill riskera det. :(
#9 - 5 juli 2007 22:24
lunar skrev:
Jag köpte även detta packet Pumba.

Eftersom jag behövde en diffusa men de andra hade jag lika gärna kunnat skippa.

Mäskblandingen var värdelös till mitt akvarie... resultatet blev att jag fick en massa cyanobakterier (vilket självklart inte behöver hända i ditt fall)

Nä så jag håller mig till min egna mäsk blanding, den har fungerat bäst och gett det bästa resultatet :)

Resultat kan man se dagen därpå, att de har vuxit en del i alla fall snabbväxande växter.

får se hur de går, inte märkt så mycket än, bubblar inte jättesnabbt.
köpte det mest på prov då jag vill se om det kan hjälpa då jag tycker mina växter blir dåliga, tror dock inte de blir någon superfart med detta system då de verkar som de ska gå långsamt, vilket kansk även är bra så man slipper att de händer nått med karet, fiskarna verkar inte ha ont av det då det varit igång i 3 dar nu och de verkar må minst lika bra som innan, märker iaf ingen skillnad på dem.

Tar man bara det lungt och försiktigt så tror jag nog riskerna är väldigt små, men de är klart kör man med tuber osv och krämar på så bra skiten går så är de ju helt klart risk att de går åt skogen.
enligt förpackningen så är mängden CO2 som bildas tämligen små och ofarliga, sen går det även "reglera" en aningen med hur man sätter ihop diffusorn eller vad det heter, och som sagt, man lär sig inget om man inte vågar prova!!

Annons