Köpta fisk från USA.

#1 - 17 april 2009 00:49
Jag har ett par bekanta I Usa (känner hela familjen).

Om jag skulle skicka 500$ till dom och be dom köpa lite speciella fiskar åt mig från deras närmsta akvariefisk-expert.

Hur får jag hem denna låda? Går det? Fraktas med post? Skickas med flyg?

Ja helt enkelt, är detta möjligt?

Mvh

Markus
Kjell Fohrman
Administrator
#3 - 17 april 2009 06:26
Dessutom är det på gång med en ny sorts hälsocertifikat som kommer att göra det ännu dyrare.
#4 - 17 april 2009 07:51
Ja det där var ju en hel del information!

Det som jag har haft i tankarna är att be goda vän i Usa Michigan att gå in på en bra välsorterad akvarifiskaffär, köpa några arter som jag inte hört om att det finns i sverige(elelr kanske ett gäng från nån trevlig stam) och sedan på nåt vis skicka detta till mig.

Skickar man det med flyg då?

Kan ni berätta lite hur det går till med just "vanlig akvariefisk".

Mvh Markus
Kjell Fohrman
Administrator
#5 - 17 april 2009 09:07
Ja man skickar med flyg, men inte som vanlig flygfrakt utan med speciell levande transport.

Sedan måste du som sagt skaffa fram ett godkänt veterinärintyg (finns vissa godkända veterinärer som sysslar med detta) på fisken, skaffa exporttillstånd.

Sedan skall fisken veterinärbesiktigas i det första EU-land som fisken kommer till. Du måste sedan kunna uppvissa alla dokument i original i tullen (annars får du inte ut fisken) osv osv
#6 - 17 april 2009 10:54
Jag skickade fisk till Canada för ett par veckor sedan, frakten kostade 4400 kr. Bankavgifterna låg på ca 300 kr. Veterinär vet jag inte var det kostade men jag tror att det kostar typ 1000 kr. Frakten är samma oavsett om du tar 1 eller 5 lådor.
#7 - 17 april 2009 11:08
Så tex om jag skulle köpa fisk i en låda, kanske 30st fiskar.

Vad skulle ni tippa på att det kostar allt som allt?

Tack för era svar!
#8 - 17 april 2009 11:29
Packning o dokumentationsavgifter från USA kan jag inte svara på Men en box ca 1500 kr o lika mycket för vetrinärbesiktningen. Sedan till kommmer 25 % moms på allt. Så minst 3750 kr i omkostnader.
Kjell Fohrman
Administrator
#9 - 17 april 2009 12:15
Det tillkommer väl också en kostnad för veterinäravgiften i avsändarlandet - dvs det som säljaren står för.
#10 - 17 april 2009 12:33
Jepp och på vissa flygplatser typ Landvetter där man dragit ner på tullen kan det finnas krav på elektronisk deklarering. För att kunna fylla i en sådan nätdeklaration måste man vara godkänd o registrerad av tullverket, man måste också ansöka och beviljas tullkredit.
Bilagor:
#11 - 17 april 2009 14:19
Okej jag lägger nog ner den tanken :/ Tack så jätte mycket för era svar Kaj,Kjell och endymion
#12 - 17 april 2009 21:02
Dum fråga kanske men det låter nästan som det skulle vara billigare att åka dit och hämta fiskarna och ta hem dom som incheckat bagage.;)
#13 - 17 april 2009 21:09
GöranE skrev:
Dum fråga kanske men det låter nästan som det skulle vara billigare att åka dit och hämta fiskarna och ta hem dom som incheckat bagage.;)

Det spelar ingen roll då de skall vetrinärbesiktigas, tullas o momsas lik förbenat. Är det så att du mellanlandar i annat Eu land så skall allt ske där. Hur många gånger har man tid till det.
#14 - 17 april 2009 22:53
kaj.p skrev:
Det spelar ingen roll då de skall vetrinärbesiktigas, tullas o momsas lik förbenat. Är det så att du mellanlandar i annat Eu land så skall allt ske där. Hur många gånger har man tid till det.

Tror att han menade att smuggla in fiskarna :p
#15 - 18 april 2009 18:51
Vill ju inte på något sätt uppmana till lagbrott ;)
Är verkligen veterinärbesiktningen mm nödvändig vid "privat" transport?
Man får väl ta in ett visst värde utan att behöva betala moms??
Någon tusenlapp är det säkert gissar jag? Sedan skiljer det om varan är ny eller begagnad map momsen ;). Kanske förenklar tillvaron lite för mycket;):)
Kjell Fohrman
Administrator
#16 - 18 april 2009 19:24
Det handlar om levande djur och då måste man ha hälsocertifikat, veterinärbesiktiga etc. etc.
#17 - 18 april 2009 19:44
Eller så skickar man firrarna med fartyg, och smugglar in det via anställda på dessa... Rent hypotetiskt alltså... ;)
#18 - 18 april 2009 20:14
Spelar ingen roll hur man tar in fisken. Det är fortfarande som Kjell säger...
#19 - 29 april 2009 16:18
Lite OT, men när man köper fisk i Tyskland? Är det bara att ta hem dem då utan veterinärkontroll o tull o dyl? Eller smugglas fisken? Kanske annorlunda regler o lagar för EU-land?
Kjell Fohrman
Administrator
#20 - 29 april 2009 17:36
Big_Sal skrev:
Lite OT, men när man köper fisk i Tyskland? Är det bara att ta hem dem då utan veterinärkontroll o tull o dyl? Eller smugglas fisken? Kanske annorlunda regler o lagar för EU-land?

Inga problem inom Eu som du kan läsa om i länken som kaj.p la in ovan http://www.zoopet.com/index.php?option=com_content&task=view&id=249&Itemid=131
#21 - 29 april 2009 17:43
jag gick till vår zoobutik och pratade med dem om en evt. import av fiskar.. när dem ändå skall köpa in/importera in fisk ... dem har speciella kontakter och avtal ect... då blir det nog lite billigare...
Bilagor:
#22 - 29 april 2009 21:51
jag gick till vår zoobutik och pratade med dem om en evt. import av fiskar.. när dem ändå skall köpa in/importera in fisk ... dem har speciella kontakter och avtal ect... då blir det nog lite billigare...

Känner inte till nån zoobutik som tar in firrar från USA dock. :/

Och poängen var att jag skulle be mina vänner i USA köpa ett gäng fiskar och skicka till mig.
Kjell Fohrman
Administrator
#23 - 30 april 2009 07:27
Markus1984 skrev:
Känner inte till nån zoobutik som tar in firrar från USA dock. :/.

Det är nog flera affärer och grossiter som handlar fisk hos grossister i USA.

Men som sagt det löser nog inte ditt problenm eftersom du är ute efter specifik fisk.
#24 - 30 april 2009 07:50
Markus1984:

Törs jag fråga vilken fisk du är ute efter?
Är själv på jakt efter fisk från nordamerika, men det är helt omöjligt verkar det som.
#25 - 12 maj 2009 13:41
Denna ordningen är det..

1, exportören skall ha ett export tillstånd som han skickar en kopia till dig.

2, du måste ansöka om importtilstån hos jordbruksverket 400kr/st genom att skicka kopian på exporttillståndet å lite andra uppgifter

3, när fisken flygs till sverige måste den vetrinärs besiktas i första EU land vilket flygbolaget sköter men du får betala (hamnar på fraktkostnaden som exportören betalar när han skickar)

4, Du måste ha med dig ditt orginal import tillstånd till tullen där du får momsa 25% på fisken+porto + att dom måste ha pappret från vetrinären som kommer i lådan. Så du måste hämta den först hos tex SAS. Det är ingen tull avgift på sötvattens fisk så det slipper du.

5, Du tar med dig kvittot/pappren från tullen kutar bort till SAS eller vilka det nu är dom kommer till visar upp tullens papper. Och där kostar det 287kr att hämta ut lådorna "på landvetter iaf".

Detta gäller just nu, men dom kommer ändra lite innom en snar framtid ang vet intyg osv.. Gäller det Cites fisk måste du ha Cites tillstånd å djurens märkningar skall finnas med på cites pappret från exportören.. Skall du ha växter osv så måste du ha ännu ett intyg från naturvårdsverket.. Det tar ca 1-1,5 mån att få imoporttillstånd det av jordbruksverket. Snacka med Micheal Dimer det är han som har hand om akvarie fisk.

Frakten på lådorna ligger på ca 10$/kg om man skickar under 100kg
#26 - 5 oktober 2009 07:03
Även om det var länge sedan senaste inlägget vill jag ändå fråga:

Jag får inte länken ovan att fungera, finns det någon som kan hjälpa mig att hitta reglar för handel med levande fisk inom EU? Jag har fisk på gång från Holland.
/Winnie
#27 - 5 oktober 2009 07:19
Winnie skrev:
Även om det var länge sedan senaste inlägget vill jag ändå fråga:

Jag får inte länken ovan att fungera, finns det någon som kan hjälpa mig att hitta reglar för handel med levande fisk inom EU? Jag har fisk på gång från Holland.

/Winnie

Finns bland artiklar
http://www.zoopet.com/index.php?option=com_kb&task=article&article=2

Annons