Köpte en fluval fx5, fästena tveksamma till aluram?

#1 - 12 september 2007 18:40
Hej, köpte nyss en fluval fx5 till mitt 540kar.

Nu är det så att när jag skulle sätta in den insåg jag att slangarna inte kommer att få plats pga aluminiumlocket, mitt akvarium är av denna modellen.

http://www.trueloves.se/bilder/akvarium.jpg (inte mitt)..

sen är jag också tveksam till om det går att få på fästena till slangarna över aluminiumkanten, känns som att jag kan få på dom, men jag är tveksam till om jag någonsin skulle få av dom isf..

Vill verkligen ha just denna pumpen så snälla kom med goda nyheter ;)

Tack på förhand, David
#2 - 12 september 2007 19:19
Jag har åxå ett heltäckande akvarium, fast ett plastlock (aquael). Jag kapade upp baksycket med en dremmel lite snyggt så att FX5:ans slangar fick plats. Det kanske är lite omständigare för dig dock att kapa i locket.

//Camilla
#3 - 12 september 2007 20:43
det blir till att ta fram bågfilen:)
#4 - 12 september 2007 21:37
Såga till hålet i underdimension och fila upp till exakt storlek med en rund eller halvrund fil alt. Dremel med härför lämpligt fräs eller slipstift.
#5 - 13 september 2007 04:17
Tack för svaren, men det största problemet verkar vara att jag har en aluminiumram till mitt akvarium som fästena till slangen verkar vara precis så att de går på men om de går på så går de aldrig av igen..

är det någon här som har anvnänt fästena på ett 540 kar med aluminiumram?
#6 - 13 september 2007 05:17
Skit i fästena.
#7 - 13 september 2007 05:36
davidd skrev:
Tack för svaren, men det största problemet verkar vara att jag har en aluminiumram till mitt akvarium som fästena till slangen verkar vara precis så att de går på men om de går på så går de aldrig av igen..

är det någon här som har anvnänt fästena på ett 540 kar med aluminiumram?

Jag har också ett 540 l med aluminiumram och jag kände precis som du.
Det blev helt enkelt så att jag filade bort plasten innuti böjen tills fästena gick att få på (om du tittar på fästena så förstår du) . Det blev inte bra, men fungerar. Det som var bra är att jag kan använda slangklämmorna på insidan och på så sätt håller jag ut- och inblås på plats.
/Magnus
#8 - 13 september 2007 10:18
Men använd sugpropparna...skit i rörböjen som dessutom sällan passar till ram akvarier utan att man tvingar på den...
jag kör med andra fluval filter och jag har skitit i böjen och använt sugproppar...alternativt silikonera dit rören där de ska sitta...tänk bara på att man ska kunna plocka dän filtret utan att behöva skära i silikonet.
#9 - 13 september 2007 16:52
jag skulle egentligen helst haft fästena, det känns som det blir stabilast så.. finns det inga special till aluminiumram eller nått annat sätt att få det att sitta 100% stadigt?
#10 - 13 september 2007 16:53
Elektriker rör och rörböj o sen rakblad...
#11 - 13 september 2007 18:17
Låter intressant, hur gör man mer detaljerat? fattade ingenting
#12 - 14 september 2007 05:27
Det elektrikerna använder är plast rör...sen har du en spiralböj för att böja röret.
Sen kapar du ovansidan så du kan lägga slangen där...
#13 - 14 september 2007 05:48
Tänk bara på att böjen ganska så stor.
#14 - 14 september 2007 10:03
....fluvals böj som är standard brukar alltid vara svår att kunna använda om man har ram/glas som går ut en aningen från kanten.
Men testa elröret och böj...
#15 - 14 september 2007 10:09
ett tipps på att böja rören är om man inte har rörbock, att fylla dom med sand o plugga ändrana jag brukar plugga med smältlim som jag senare pillar bort
#16 - 14 september 2007 10:18
Björne_77 smart uppfinning....
Iallafall för de som inte kan få tag på rörbock.
:D

Annons