Köpte mig en Panaque L-027 idag

#1 - 9 juni 2005 17:54
Vetifasen om det var det smartaste jag köpt i mina akvariedagar för han gick i ett litet kar i butiken med ett gäng halvsmå heckeldiskus som var vf.

Så nu var det bara så att den är runt 12-13 cm och den kosta mig 250 bagis vilket jag tyckte var kanonbilligt. Eller ??

Den har gått i butiken minst 7-8 månader utan att nån ville ha han :o så jag fick förbarma mig över den stackarn.

Nu vet jag inte riktigt var jag ska göra av den bara.......stoppa i den hos nån av diskusarna går bort direkt utan karantän eftersom den gick med dom VF heckelna i butiken så nu är det bara att starta upp kuben lite snabbt o slänga i en stor rot där i så han kan ha nåt käk.

Hur varmt vill dom ha tro ? Har dom samma ambitioner i vattenvärden som diskus annars tro ??

// Matte
#2 - 9 juni 2005 18:11
Det är ju en sydamerikansk art och trivs i 22-26*c, pH6-7.5. Införskaffade själv en rödögd Royal som en försenad morsdag pressent :rolleyes: Tror det är en hane på ca.15cm a´350:-. Hittade sedan en lite mindre på ca. 8cm för 250:- som jag hoppas är en hona. Har inga erfarenheter av discus, men har sett butiker som har Royalen går tillsammans med stora discus. En bild på min "pojke"...

//Camilla
#3 - 9 juni 2005 19:12
Jag slängde i en bit körsbärsträ i akvariet med en Panaque, och det verkar vara uppskattat. Numera är det rätt sällan som tv-tittandet störs av skrapande ljud (L27 som äter på bakgrunden). Och högarna med malbajs har blivit dubbelt så stora, minst...
Hade två förut, men de blev troligen stressade av hantlar och - framför allt - två L114. Den ena Panaquen dog, medan den andra repade sig snabbt i ett eget akvarium.
mvh Daniel
MalawiMannen
#4 - 26 juni 2005 18:00
Tjena Drd
Jag undrar var du köper alla dina malar?
Jag fick special beställa mina L 114 i malmö
Finns ingen med direkt det jag vill ha
Kan du hjälpa mig kanske?
Tack på för hand MalawiMannen
#5 - 26 juni 2005 19:45
En del "råkar" bara trilla över mig på mina små utflykter i vårt avlånga land och en del köper jag hemma i skåne ;)

Har handlat några hos Bengt Liljekvist i helsingborg på BL Diskus och några på olika akvarieaffärer på västkusten.

Senaste köpte jag på Center Syds zooaffär av en ren slump då jag prutade ner priset så jag inte kunde motstå den :o !
Några har jag även köpt i danmark i en affär i köpenhamn.

// Matte
#6 - 26 juni 2005 20:30
[QUOTE=drd]Vetifasen om det var det smartaste jag köpt i mina akvariedagar för han gick i ett litet kar i butiken med ett gäng halvsmå heckeldiskus som var vf.

Så nu var det bara så att den är runt 12-13 cm och den kosta mig 250 bagis vilket jag tyckte var kanonbilligt. Eller ??

Den har gått i butiken minst 7-8 månader utan att nån ville ha han :o så jag fick förbarma mig över den stackarn.

Nu vet jag inte riktigt var jag ska göra av den bara.......stoppa i den hos nån av diskusarna går bort direkt utan karantän eftersom den gick med dom VF heckelna i butiken så nu är det bara att starta upp kuben lite snabbt o slänga i en stor rot där i så han kan ha nåt käk.

Hur varmt vill dom ha tro ? Har dom samma ambitioner i vattenvärden som diskus annars tro ??

// Matte[/QUOTE]

Är inte det väldigt dyrt för en mal?? eller jag vet inte kanske det är en ovanlig mal eller nått....jag betala under 50 kr för min dock inte samma sort
MalawiMannen
#7 - 26 juni 2005 21:37
Jag köpte 2 st L114 på akvarietjänst han beställde dom till mig jag fick ge 250:-/st
Har hittat en ny Malawi butik i malmö om ngn är intresserad av det
#8 - 26 juni 2005 21:43
Jag har beställt en L177 :D skall betala runt 350 för den och det tycker jag den är värd :)
MalawiMannen
#9 - 26 juni 2005 21:48
Tycker jag oxå
Bara man får tag i det man söker så kan man betala en del
#10 - 27 juni 2005 04:14
[QUOTE=travan][QUOTE=drd]Vetifasen om det var det smartaste jag köpt i mina akvariedagar för han gick i ett litet kar i butiken med ett gäng halvsmå heckeldiskus som var vf.

// Matte[/QUOTE]

Är inte det väldigt dyrt för en mal?? eller jag vet inte kanske det är en ovanlig mal eller nått....jag betala under 50 kr för min dock inte samma sort[/QUOTE]

[font=Arial Black][/font]

Nu är det ju dock stor skillnad på malar o malar liksom.....både i utseende och funktion ;)

Har själv ett gäng hypanzistrus zebra oxå som inte precis är gratis dom heller.
#11 - 27 juni 2005 07:19
Vad skiljer en L-027 mot en L-190 eller en L-191? Köpte själv någon av dessa igår. Jag fick ge 229:- för en på c a 6 cm. Jag tycker att h*n färgmässigt liknar den gulare L-027 men den har fläckar på stjärtfenan precis som L-190.

Dessutom blev det en L-204 för 289:-, fast den är mycket mindre. Väldigt fina malar båda två! :)
#12 - 27 juni 2005 14:53
själv tycker man L113, L172, L030, Rineloricaria heteroptera & Pseudohemiodon laticeps är fina :), det enda som är tråkigt är att en L113 inte får plats i mitt nya 250l's då hadde jag gjort ett nytt SA :D

Annons