Köpte nyss 112L akvalux

#1 - 10 juli 2005 13:25
Hejsan!
Undrar hur jag skall starta mitt akvarium.
Jag har rengjort sanden, monterat ihop akvariumbänken och sett till att skruvarna är åtdragna reält. Måttat ut akvariet på en liggunderlagsbit och sedan klippt ut den och sedan satt biten ovanpå akvariebänken, tejpat fast biten så att det är lättare att justera akvariet sedan.
Sen har jag inte gjort så mycket mer.

Väntar just nu på att min mamma skall komma hem med ett vattenpass så att jag kan loda in bänken så att den står lodrätt. Annars kan det bli dyrt o tråkigt.

Vad kan jag nu göra? Bara att vänta eller?
Jag köpte ett sådant där akvariumpaket där pump,doppvärmare,armatur,bänk,bakgrund,grus och akvarium ingår.

Pumpen heter Tetra Tec IN800. (400-800l/h)
Doppvärmaren heter Jäger 360410 (100W)
Armaturen har två st lysrör (18W st)

Glaset på akvariumet verkar vara 7-8mm tjock om jag kan måtta någorlunda med ögonen ;)

Jo, jag har även köpt mig en flaska AquaSafe.
De grejor som jag inte har just nu är växter och "inredning" som t.ex olika stenbitar..krukor osv.
Tänkte att jag kanske kan starta upp akvariet ändå?

Vore tacksam för svar :)

Uppdatering, nu har jag kollat med vattenpasset.. ser spikrakt ut. Sen har jag skurit ut liggunderlagsbiten, tejpat fast den på bänken och passat in akvariet.
Nu återstår att rengöra gruset och hälla i det i akvariet.
#2 - 10 juli 2005 20:07
uppdatering igen

nu har jag fyllt i vatten, stoppat i pumpen, satt in doppvärmaren.
nu skall jag tillsätta några korkar aquasafe.
sen hade jag tänkt starta skiten.
#3 - 10 juli 2005 20:30
vad gav du för akvariet?
#4 - 10 juli 2005 20:45
[QUOTE=-mapa-]vad gav du för akvariet?[/QUOTE]

1900kr
akvariumbänk,doppvärmare,pump,40kg grus,bakgrundsbild,aquasafe och armatur givetvis. typ.

har just fotat lite. ska lägga in länken strax.
#5 - 10 juli 2005 21:08
Trevligt! Vad ska du ha för fiskar i karet?
#6 - 10 juli 2005 21:16
Jag har faktiskt ingen aning ;)
vet inte hur många man kan ha i ett sådant 112L Jag tycker nästan det känns lite nu när jag väl fått i gruset osv.. :)
lär krympa ännu mer då växter osv kommer i.

Tips är ju alltid välkommet. Jag gillar ju fiskar som typ slöjstjärtar o sån fisk med långa stjärtar typ :D sen gillar jag även fiskar med mycket färg. kanske flerfärgade eller en stark färg. gillar också fiskar som kan blänka.

finns ett problem dock. har en tigerbarb ensam i en liten skål som också vill vara i det stora :( så jag vet inte hur jag ska göra. tigerbarben gillar ju o äta på andra fiskar så att säga. vill ju inte ge bort den eller sälja den eftersom jag fick den av min förra tjej så den känns lite speciell på något sätt.
#7 - 10 juli 2005 22:02
adressen till bilderna är http://umea.mine.nu/~anton/bilder/akvarium/
#8 - 10 juli 2005 22:11
mmm... men tycker nog att du kan skopa ur 3-4cm grus... såg lite mycket ut, och kan kväva växtrötterna. plantera lite växter och låt karet gå ngr dgr sen bara stoppa i lite fisk... kul att starta nytt....
#9 - 10 juli 2005 22:23
Jag tycker att du ska köra på någon av apistogramma arterna. Vissa av dom är riktigt färgstarka!
#10 - 10 juli 2005 22:27
[QUOTE=sunkan aspidoras]men tycker nog att du kan skopa ur 3-4cm grus... såg lite mycket ut, och kan kväva växtrötterna.[/QUOTE]

aldrig hört talas om det innan och polarn som har 1dm i sitt kar har inga problem med växterna men håller med va lite mycke

Orfeus funderat på att köra akvariet med tigerbarb som grund ?
tänk på att 112L är i minsta laget för tigerbarb så ha inte för många i.
#11 - 10 juli 2005 23:04
[QUOTE=sunkan aspidoras]mmm... men tycker nog att du kan skopa ur 3-4cm grus... såg lite mycket ut, och kan kväva växtrötterna. plantera lite växter och låt karet gå ngr dgr sen bara stoppa i lite fisk... kul att starta nytt....[/QUOTE]

enligt akvarieaffären skulle jag stoppa i runt 30kg.. just nu är det väl kanske 23kg eller nåt.
#12 - 10 juli 2005 23:06
[QUOTE=Raven][QUOTE=sunkan aspidoras]men tycker nog att du kan skopa ur 3-4cm grus... såg lite mycket ut, och kan kväva växtrötterna.[/QUOTE]

aldrig hört talas om det innan och polarn som har 1dm i sitt kar har inga problem med växterna men håller med va lite mycke

Orfeus funderat på att köra akvariet med tigerbarb som grund ?
tänk på att 112L är i minsta laget för tigerbarb så ha inte för många i.[/QUOTE]

Jag har ju bara 1 tigerbarb. Jo, jag tänker låta tigerbarben "skita ner" lite så att det blir lite bakterier.. sen fixa lite växter. men jag vet inte hur mycket och vilka växter jag skall ha? sen fortsättningen på inredningen.. vill ju ha någon liten gömma bland annat..

112L känns nästan lite litet :( kan ju knappt ha någon fisk :)
mitt ex har ett 70liters med typ 30 fiskar ;) hihi.
#13 - 11 juli 2005 02:26
[QUOTE=Orfeous][QUOTE=sunkan aspidoras]mmm... men tycker nog att du kan skopa ur 3-4cm grus... såg lite mycket ut, och kan kväva växtrötterna. plantera lite växter och låt karet gå ngr dgr sen bara stoppa i lite fisk... kul att starta nytt....[/QUOTE]

enligt akvarieaffären skulle jag stoppa i runt 30kg.. just nu är det väl kanske 23kg eller nåt.[/QUOTE]

30kg till 112L låter väldigt mycket i mina öron.
polarn har runt 90kg i sitt 540L själv har jag runt 4.5Kg i ett 37L.

112L känns nästan lite litet :( kan ju knappt ha någon fisk :)

finns många fiskar du inte kan ha men finns å andra sidan många du kan ha ;)
10st tigerbarber bör ju få plats och kan va rätt snyggt med ett stim men mer fisk kanske inte är möjligt ingen expert på tigerbarb.

mitt ex har ett 70liters med typ 30 fiskar ;) hihi.

låter.....trångt
#14 - 11 juli 2005 09:05
Jo, jag ska skopa ur lite grus idag... men jag vet inte hur hög gruskanten skall vara?

Jag vill ju ha sånna där fina fiskar ju :) skulle vara kul att ha en slöjstjärt sedan skaffa olika fiskar som kan vara med den så inte svansen blir uppäten :D
typ neontetra eller nåt.

Kanske överdriver jag lite med 30fiskar.. men det är åtminstone 20st.
ganska små modeller. jag tycker att det var ganska fint i det akvariumet många olika sorters fiskar. :)
men men jag bryr mig inte om det nu ;) har ju ett eget att oroa mig för.
#15 - 11 juli 2005 09:16
Ska du ha en slöjstjärt i ett 100 liter?! Ett 100L är väll för litet?!
#16 - 11 juli 2005 09:25
ska ha o ska ha vet jag inte.. men jag vill gärna ha en sådan för jag tycker dom är så fina! men det sägs ju att man ska ha över 240l till det :(
finns inte så många fina som är lik den fisken.
#17 - 11 juli 2005 14:52
Orfeus kolla va ja skrev om slöjstjärt i den andra tråden.
#18 - 11 juli 2005 15:58
jag ska kolla det.
#19 - 11 juli 2005 17:01
Om du tycker om fiskar med långa stjärt fenor så kan du ta en titt på kampfiskar.
#20 - 11 juli 2005 17:50
jag har kollat lite på olika fiskarter. jag gillar tetror och ciklider ;)
tycker att en del ciklider liknar små "braxar" eller ;) som bland annat lever i saltvatten. typ i havet. de blänker liksom :)
detta med fisk är ett svårt val eftersom jag helst vill att de ska passa ihop med min tigerbarb OCKSÅ. sen så vill jag ha några olika sorter o inte bara ett stim av 1-2 sorter.
tycker det blir så tråkigt med samma art.
#21 - 12 juli 2005 06:29
Om du tycker om fiskar med långa fenor ska du spola ner tigerbarben.
#22 - 12 juli 2005 09:07
tigerbarben dog igår.. så det är klart. den levde i ett halvår typ :D
den hade inte rätta omständigheterna så det var ingen snack om saken.

jag har tittat lite på kardinaltetra och på en del barber.. typ kopparbarb.
hade gärnat vela ha EN slöjstjärt också. en slöjstjärt o lite småfisk skulle vara trevligt. men folk säger ju att man ska ha över 200l ;) jag vill ha en iallafall.
#23 - 12 juli 2005 09:34
en ciklid som lever i havet? var hittade du den? :P
#24 - 12 juli 2005 14:31
Asså köper du en slöjstjärt som är rätt liten är det inga problem i din burk. De rör sig inte så mycket direkt. Sen får du kanske göra dej av med den om några år när den kommit upp i storlek.
#25 - 12 juli 2005 14:57
kardinaltetra är en fisk som gör sej bäst i stora stim.
#26 - 12 juli 2005 19:18
en fin kampfisk är ju betydligt snyggare än en slöjstjärt tycker jag personligen. den trivs ju bra i ett 112 liters med lugna polare som inte blir frestade att hugga i långa fenor.
#27 - 12 juli 2005 22:44
[QUOTE=gladhertha]en ciklid som lever i havet? var hittade du den? :P[/QUOTE]

jag sa aldrig att ciklider lever i havet!! sa bara att jag tycker vissa liknar fiskar som finns i havet :D
#28 - 12 juli 2005 22:45
varför inte guppys har två färgglada pojkar i mitt akvarium dom e jätte fina, fredliga å kul å kolla på
#29 - 12 juli 2005 22:45
[QUOTE=efred]Asså köper du en slöjstjärt som är rätt liten är det inga problem i din burk. De rör sig inte så mycket direkt. Sen får du kanske göra dej av med den om några år när den kommit upp i storlek.[/QUOTE]

Jag har väl ingen burk?
Vu får se va det blir för fisk helt enkelt.. ska fara med en kompis o hans tjej o dra VISA-kortet litegrann på Torsdag ;) ska köpa växter och andra bra tillbehör kanske också ett ytterfilter.
#30 - 12 juli 2005 22:46
[QUOTE=Raven]kardinaltetra är en fisk som gör sej bäst i stora stim.[/QUOTE]

hade tänkt ha ett par stycken ;)
#31 - 12 juli 2005 22:46
[QUOTE=cgr]en fin kampfisk är ju betydligt snyggare än en slöjstjärt tycker jag personligen. den trivs ju bra i ett 112 liters med lugna polare som inte blir frestade att hugga i långa fenor.[/QUOTE]

jag vet inte riktigt hur kampfiskar ser ut :(
#32 - 12 juli 2005 22:47
[QUOTE=Nallim]varför inte guppys har två färgglada pojkar i mitt akvarium dom e jätte fina, fredliga å kul å kolla på[/QUOTE]

JA, det kanske blir några guppys också.. :)
#33 - 13 juli 2005 06:16
Guppys OCH kampfiskar kan bli problem. Kampfiskar bör vara de enda i akvariet med lattjo fenor.
#34 - 13 juli 2005 06:18
[QUOTE=Orfeous]jag vet inte riktigt hur kampfiskar ser ut :([/QUOTE]
Kampfisk: http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=233
Finns ännu roligare färger
#35 - 13 juli 2005 08:01
i mitt första kar när jag hade noll koll om fiskar hade jag kampfisk med scalarer och kakaduaciklider. gick perfekt eftersom kampfisken var en tuff rackare men verkligen inget att rekomendera.
#36 - 13 juli 2005 08:16
[QUOTE=Orfeous]adressen till bilderna är http://umea.mine.nu/~anton/bilder/akvarium/[/QUOTE]

Har skaffat ett 110 L akvarium som jag tänker starta upp till hösten så jag har lite tid att fundera och planera. bra att få ideer från detta forum.
Tyvärr kom jag inte in på den här länken du angivit. Får väl prova senare, kanske är det bara "tillfälligt avbrott".
#37 - 13 juli 2005 13:38
[QUOTE=assi][QUOTE=Orfeous]adressen till bilderna är http://umea.mine.nu/~anton/bilder/akvarium/[/QUOTE]

Har skaffat ett 110 L akvarium som jag tänker starta upp till hösten så jag har lite tid att fundera och planera. bra att få ideer från detta forum.
Tyvärr kom jag inte in på den här länken du angivit. Får väl prova senare, kanske är det bara "tillfälligt avbrott".[/QUOTE]

ja, det var bara tillfälligt, har haft problem med min server. Sen har det varit driftstörningar på vårt internet här i dagarna.
Du får helt enkelt testa igen.
#38 - 14 juli 2005 10:51
nu har jag lite uppdateringar.. har vart o storhandlat idag :)
blev eheim 2224 ytterfilter, håv,glastermometer,fiskmat,nitritgrejjs,algskrapa,nya lysrör, 6st guppy hanar så jag slipper massa barn ;)
de var väl istort sett allt.
jo, en slammsug också.

här är en bild av allt. http://umea.mine.nu/~anton/bilder/akvarium/07140001.jpg
#39 - 14 juli 2005 14:30
[QUOTE=Orfeous]nu har jag lite uppdateringar.. har vart o storhandlat idag :)
blev eheim 2224 ytterfilter, håv,glastermometer,fiskmat,nitritgrejjs,algskrapa,nya lysrör, 6st guppy hanar så jag slipper massa barn ;)
jo, en slammsug också.

här är en bild av allt. http://umea.mine.nu/~anton/bilder/akvarium/07140001.jpg[/QUOTE]

har du både 2224an och tetratec nu? gott om pengar? ;) båda är extremt bra filter. du får mkt blås inne i karet med dom två dock men det är ju bra i många fall :)
#40 - 14 juli 2005 18:00
Hej
Ett tips är att kolla med vattpasset igen nu när bänk och golv satt sig lite.Råkade själv ut för att det stog rakt när det va nyfyllt men efter några dagar så hade golvet satt sig lite så det blev några mm fel...
Fredrik
#41 - 15 juli 2005 06:42
[QUOTE=cgr][QUOTE=Orfeous]nu har jag lite uppdateringar.. har vart o storhandlat idag :)
jo, en slammsug också.

här är en bild av allt. http://umea.mine.nu/~anton/bilder/akvarium/07140001.jpg[/QUOTE]

har du både 2224an och tetratec nu? gott om pengar? ;) båda är extremt bra filter. du får mkt blås inne i karet med dom två dock men det är ju bra i många fall :)[/QUOTE]

Ja, jag har gott om pengar ;)
Tetratec 800 eller vad den heter ligger på toaletten o skräpar.
#42 - 15 juli 2005 17:00
[QUOTE=Orfeous]jag har kollat lite på olika fiskarter. jag gillar tetror och ciklider ;)
tycker att en del ciklider liknar små "braxar" eller ;) som bland annat lever i saltvatten. typ i havet. de blänker liksom :)
detta med fisk är ett svårt val eftersom jag helst vill att de ska passa ihop med min tigerbarb OCKSÅ. sen så vill jag ha några olika sorter o inte bara ett stim av 1-2 sorter.
tycker det blir så tråkigt med samma art.[/QUOTE]

Eftersom din Barb är ganska så själv av sin sort i karet kommer han/hon inte göra speciellt mycket på dom andra...

Jag hade själv en Barb tillsammans med en hel del Neon innan, det gick hur bra som helst...

Har du där emot en gäng Tiger på 10-15 kan dom börja moppsa upp sej

Så oroa dej inte för det..

//Peter
#43 - 15 juli 2005 17:31
redbullen om du läser inlägg 22 i denna tråden så ser du att tigerbarben har avlidit.
#44 - 16 juli 2005 08:37
[:-118]
#45 - 16 juli 2005 10:13
[QUOTE=efred][:-118][/QUOTE]

vad nu då?
#46 - 16 juli 2005 11:21
Jag begrät tigerbarben!
#47 - 17 juli 2005 08:05
aah, det gjorde jag också.. den hade jag fått av mitt ex. så den var lite speciell för mig. jag hoppas den mår bättre i avloppsrören :P
#48 - 17 juli 2005 15:32
exet eller barben?
#49 - 19 juli 2005 09:19
hehe, antagligen tigerbarben ;) tror inte att min förra tjej ryms i avloppsrören även om jag skulle vilja det ibland ;)
#50 - 19 juli 2005 20:43
[QUOTE=Raven]redbullen om du läser inlägg 22 i denna tråden så ser du att tigerbarben har avlidit.[/QUOTE]

Ofan....det var ju "synd" då....:D

//Peter
#51 - 17 augusti 2005 15:55
tänkte man skulle uppdatera på något sätt men hur?
Av mina 6st Guppys så lever bara 4st av någon konstig anledning :(
#52 - 23 juni 2006 11:45
En ny uppdatering.

Idag har alla guppys dött och jag har börjat om på nytt, nu har jag 4st platy och två st pakistanbotier och två st vad dom nu heter (algätare)

Här kommer lite bilder.. från starten av akvariet.

http://umea.mine.nu/~anton/gallery/main.php?g2_view=core.ShowItem&g2_itemId=1173&g2_navId=x8c3c27ac

Idag är det väldigt mycket alger på rutorna och i gruset, på växter osv.. :)
så när jag lix snart ska flytta så tänkte jag rengöra ordentligt.

Tänkte också passa på att fixa fräscha växter och kanske någon fler fisk o lite mer inredning. finns inte speciellt många ställen de kan gömma sig på.
hittade en bild på någons akvarium som jag tyckte såg väldigt snyggt ut. Jag skulle vilja ha något liknande.

http://www.akvarieguiden.nu/minadjur.php?go=visa&id=78&site=1
#53 - 24 november 2009 22:53
Sälja

Hej, nu har jag kommit fram till att jag skulle vilja sälja akvariumet med allt som hör där till.

Vad kan en rimlig summa vara?
Hur är silikonen runt glaset efter såhär många år? akvariumet har stått utan vatten i kanske 1-2år. Solen har även lyst in på det ibland.
Finns det nåt sätt att kolla så att tätningarna är bra så att man inte säljer det sen så brister skiten :D

Annons