Köra täckglas i diskmaskinen?

#1 - 26 februari 2008 16:56
Är det någon som kör täckglasen till akvarierna i diskmaskinen? Får de plats borde de ju bli både rena och avkalkade?
#2 - 26 februari 2008 17:01
Har inte kört just täckglasen, men glashyllorna i kylskåpet. Funkar fint om de bara får plats. Den kalken som inte släpper (_allt_ går inte bort i maskin) kan du ta med lite ättika.
Guest
#3 - 26 februari 2008 21:40
Ska testa nu ikväll....om du inte provar, kan jag säga om det gick bra : )
Guest
#4 - 26 februari 2008 21:43
Nu är den igång : )
#5 - 26 februari 2008 22:54
Vad i diskmaskinen är det som skulle kunna avkalka täckglasen ?
#6 - 26 februari 2008 22:54
Diskmedel kanske;)?
#7 - 27 februari 2008 04:00
Nej, det löser upp fett, proteiner och sånt där.
Förresten, är det någon som kan förklara varför diskmskinen inte tar ris. Jag kan köra en disk med porslin som det ätits någon rätt med ris i, riskornen sitter kvar men såsen och allt annat är borta.
Lekte ett tag med tanken att man kanske skulle kunna förebygga utfällningar och beläggningar med att vaxa täckglasen med bilwax ev., men det är kanske inte världens jättehit...?
Det innehåller säkert en massa lösningsmedel.
Försökte fräscha upp ett täckglas för ett tag sedan, provade med något avkalkningsmedel för duschutrymmen som skulle sprutas på och gnuggade en del också.
Såg jättebra ut, ett tag i alla fall.
När det torkat såg det precis lika grått och flammigt ut som tidigare.
Damm och alger var iofs borta men som glaset såg ut...voj voj voj
Funderar på att köpa nytt glas i stället.
#8 - 27 februari 2008 06:02
Jag kör mina täckglas i diskmaskinen men då enbart den.
Som diskmedel har jag vanish och maskindisk från yes.
Sen vid sköljning så sköljs det med spolglans från skona och när allt är klart så är det också rent:D

"Lita På Rosa":D Vanish fungerar också till täckglas:D
#9 - 27 februari 2008 06:42
Får väl prova med Yes vid tillfälle då :)
Vanish, är det där "turbopulvret" som man har till vanlig textiltvätt ?
#10 - 27 februari 2008 06:44
Ja, det är ju samma med beläggningen på te och kaffemuggar.. På landet där jag inte har diskmaskin så måste jag salta på muggarna till sist för att få bort beläggningen. Det behöver man ju inte med diskmaskin, maskindiskmedlet är ju starka grejer.. [:o] Verkar bökigt att köra täckglas i maskin bara.. Jag skulle nog ta lite ättika, det är billigt på ICA och sen tar man bara en bomullstuss.. Enklare.. ;)
Guest
#11 - 27 februari 2008 07:07
Hemköps Disktabletter ingen hit. Rent blev det men kalken sitter kvar : (

Blir till att ta till ättika.
#12 - 27 februari 2008 08:44
Salt avhärdar vatten..
#13 - 27 februari 2008 10:26
Katharina skrev:
Ja, det är ju samma med beläggningen på te och kaffemuggar.. På landet där jag inte har diskmaskin så måste jag salta på muggarna till sist för att få bort beläggningen. Det behöver man ju inte med diskmaskin, maskindiskmedlet är ju starka grejer.. [:o] Verkar bökigt att köra täckglas i maskin bara.. Jag skulle nog ta lite ättika, det är billigt på ICA och sen tar man bara en bomullstuss.. Enklare.. ;)

Bra att det är bra på te och kaffe, men choklad som fått torka fast är inte lika självklart att det tar eller ris som sagt, banan lär också vara tufft har jag hört.
Lite off-topic kanske ;)

Glad Pack som täckglas, kan det vara något :D
#14 - 27 februari 2008 10:29
Gaffel skrev:
Salt avhärdar vatten..

Jo, avhärdar gör det ju, men tar det bort kalken från täckglasen, tveksamt...
#15 - 27 februari 2008 10:53
Säger bara en sak...Vanish fixar biffen:D
#16 - 27 februari 2008 10:57
Cilid BANG!!!
#17 - 27 februari 2008 12:20
Cilid BANG!!!

Bra på kaklet men värdelöst på täckglaset.
Guest
#18 - 27 februari 2008 14:16
Karon skrev:
Nej, det löser upp fett, proteiner och sånt där.

Förresten, är det någon som kan förklara varför diskmskinen inte tar ris. Jag kan köra en disk med porslin som det ätits någon rätt med ris i, riskornen sitter kvar men såsen och allt annat är borta.

Lekte ett tag med tanken att man kanske skulle kunna förebygga utfällningar och beläggningar med att vaxa täckglasen med bilwax ev., men det är kanske inte världens jättehit...?

Det innehåller säkert en massa lösningsmedel.

Försökte fräscha upp ett täckglas för ett tag sedan, provade med något avkalkningsmedel för duschutrymmen som skulle sprutas på och gnuggade en del också.

Såg jättebra ut, ett tag i alla fall.

När det torkat såg det precis lika grått och flammigt ut som tidigare.

Damm och alger var iofs borta men som glaset såg ut...voj voj voj

Funderar på att köpa nytt glas i stället.

Prova med att spola av tallrikarna innan du stoppar in dom..
#19 - 28 februari 2008 06:14
Som om jag inte skulle göra det, jag borstar dessutom det som det sitter ris på ?
Det var inte det jag undrade över utan VARFÖR maskindisken inte tar vissa livsmedel, om det beror på stärkelsen i den ingrediensen eller vad.
#20 - 28 februari 2008 14:25
Nu börjar tråden brista..

Stärkelsen i maten, hur länge dom har fått torka in, typen av diskmedel, (billigast brukar vara bäst) hur bra du fyller maskinen, vattnet osv.. annars har säkert familjeliv.se ett ypperligt forum för alla dina frågor.. :D
#21 - 28 februari 2008 15:11
Gaffel skrev:
Nu börjar tråden brista..

Jo, den ligger risigt till... ;)[:I]:D
#23 - 28 februari 2008 19:31
Kan man köra akvarieinredning samt håvar hävert och andra tillbehör i diskamaskinen om man inte har något diskmedel i? Eller finns det tillräcklingt mkt diskmedelrester från tidigare diskningar som kan skada fiskarna när man stoppar prylarna i karet igen?
#24 - 28 februari 2008 22:31
varför skulle man vilja diska sina akvarieredskap? Att doppa håven i kokande vatten om den fått assistera vid sjukdom kan jag förstå, men diska? Det ska sitta klasar med gamla alger på grejerna så att man vet att dom tillhör karet..
#25 - 28 februari 2008 22:52
Gaffel skrev:
varför skulle man vilja diska sina akvarieredskap? Att doppa håven i kokande vatten om den fått assistera vid sjukdom kan jag förstå, men diska? Det ska sitta klasar med gamla alger på grejerna så att man vet att dom tillhör karet..

Hehe, jag föredrar mina grejer rena. Om det inte blir på bekostnad av fiskarna förståss.
#26 - 29 februari 2008 00:56
Gaffel skrev:

:D :D :D Hmm, vad seriös jag ser ut på min bild då.. Får nog sätta in nån som är mer med sanningen överrensstämmande.. [:I]:cool::eek:[:O][^][:-14][:-15] Sådär kanske..
#27 - 29 februari 2008 02:21
För att komma med så hopplöst oförstående inlägg så har du rätt, himla seriös.. HAHAHA!!!
Kan jag oxå få en sån som du tagit?
Eric66
Banned
#28 - 29 februari 2008 15:44
Det bästa sättet att bli av med kalk avlagring på täck glas är att använda Sera PH minus
Spruta på ett tunt lager på glaset, sen är det bara att torka av med en trasa.
Man får torka lite hårdare om kalket sitter hårt på glaset.
Fick det tipset i en zoo affär,funkar väldigt bra

Annons