Katharina skrev:Ja, det är ju samma med beläggningen på te och kaffemuggar.. På landet där jag inte har diskmaskin så måste jag salta på muggarna till sist för att få bort beläggningen. Det behöver man ju inte med diskmaskin, maskindiskmedlet är ju starka grejer.. [:o] Verkar bökigt att köra täckglas i maskin bara.. Jag skulle nog ta lite ättika, det är billigt på ICA och sen tar man bara en bomullstuss.. Enklare.. ;)
Karon skrev:Nej, det löser upp fett, proteiner och sånt där.
Förresten, är det någon som kan förklara varför diskmskinen inte tar ris. Jag kan köra en disk med porslin som det ätits någon rätt med ris i, riskornen sitter kvar men såsen och allt annat är borta.
Lekte ett tag med tanken att man kanske skulle kunna förebygga utfällningar och beläggningar med att vaxa täckglasen med bilwax ev., men det är kanske inte världens jättehit...?
Det innehåller säkert en massa lösningsmedel.
Försökte fräscha upp ett täckglas för ett tag sedan, provade med något avkalkningsmedel för duschutrymmen som skulle sprutas på och gnuggade en del också.
Såg jättebra ut, ett tag i alla fall.
När det torkat såg det precis lika grått och flammigt ut som tidigare.
Damm och alger var iofs borta men som glaset såg ut...voj voj voj
Funderar på att köpa nytt glas i stället.
Gaffel skrev:varför skulle man vilja diska sina akvarieredskap? Att doppa håven i kokande vatten om den fått assistera vid sjukdom kan jag förstå, men diska? Det ska sitta klasar med gamla alger på grejerna så att man vet att dom tillhör karet..
Gaffel skrev:varför skulle man vilja diska sina akvarieredskap? Att doppa håven i kokande vatten om den fått assistera vid sjukdom kan jag förstå, men diska? Det ska sitta klasar med gamla alger på grejerna så att man vet att dom tillhör karet..