Köra utan täckglas?

#1 - 11 februari 2008 11:49
Funderar lite på att köra utan täckglas för att låta växterna växa upp ovanför vattenytan. Är det en dum idé då luftfuktigheten blir för hög i rummet? Det går åt en massa extra el att värma vattnet? Skalarerna hoppar ur?

Rör sig om ett 720 liters ramakvarium.
#2 - 11 februari 2008 11:53
MagArne skrev:
Funderar lite på att köra utan täckglas för att låta växterna växa upp ovanför vattenytan. Är det en dum idé då luftfuktigheten blir för hög i rummet? Det går åt en massa extra el att värma vattnet? Skalarerna hoppar ur?

okej oj ja de var ju väldigt mycket störe en mitt men jag kör utan täckglas för tillfället bestälde ett nytt men stället har lagt ner tills skillsmässan är överstökad
#3 - 11 februari 2008 11:53
finns ju risk att fiskarna hoppar ut, och de lär ju dunsta utav helv*te men om man vill så.
#4 - 11 februari 2008 11:57
dunstar av bara helvete ja det kan man lungt säga
#5 - 11 februari 2008 12:01
Hmm, nä då är det nog bäst att jag kör med täckglas. Jag får gå till glasmästaren be han skära till nya glas. Kan jag ju anpassa dem efter eget tycke och smak.

Det är så att jag håller på att starta upp ett 720 kar jag köpt begagnat men täckglasen som följde med täcker bara halva karet och såg rätt risiga ut.
#6 - 11 februari 2008 12:04
finns ju risk att fiskarna hoppar ut, och de lär ju dunsta utav helv*te men om man vill så.

Fast man behöver ju inte fylla ända upp till kanten så är det ett problem mindre, men vist dunstar det...
#7 - 11 februari 2008 12:12
tycker inte du ska ha utan täckglas, fiskarna kommer hoppa ut. många fiskar hoppar, inte bara typiska hoppfiskar så som sebrafisk och kuhliålar, utan även ungfödare typ mollys och platys
#8 - 11 februari 2008 12:55
hehe jag har då aldrig haft problem med någon uthoppning i alla fall de funkar utmärkt utom att de dunstar fyller på varanan vecka med vatten ungefär
#9 - 11 februari 2008 13:07
fördelen e la att man aldrig behöver ta ur nått vatten, bara fylla på hehe :p :D :)
#10 - 11 februari 2008 13:24
Tjena!
Har själv ett 720L med ca 80% täckande täckglas på och det dunstar inte så fraligt faktiskt..
Fyller på med ca 10-15L någon gång i veckan bara.
Inte så specielt jobbigt tycker jag :)
#11 - 11 februari 2008 13:30
Bygg en ram runt så minskar avdunstningen riktigt ordentligt, sen förhindrar den en del "flyktförsök";)
Jag har ca20cm kant som funkar rätt bra, ingen vidare avdunstning och fiskarna hålls där dom ska.
//NiXoN
#12 - 11 februari 2008 15:01
Den ena praktbotian bröt vattenytan och sköt upp 20 cm likt Flipper the dolphin förra året, dom brukade roa sig med att lurpassa nere på botten på kanelsnäckorna när dom kröp upp mot vattenytan, väl vid ytan sa det bara smack så hade dom averkat sträckan t/r snabbare än man knäpper med fingrarna, den här gången missade firren att slå i backen och bröt vattenytan med fritt fall ner i akvariet igen, massa vattenstänk men annars ingen fara..
#13 - 11 februari 2008 15:13
MagArne skrev:

hur mycket det avdunstar beror på hur mycket temperaturskillnad du har mellan rummet och akvariet! skalaren tror jag inte hoppar...
#14 - 11 februari 2008 18:10
Hur blir det om man har lysramp? det kan vell inte vara bra om det dunstar upp en massa vatten i den? och hur ska man göra för att belysningen ska värma så lite som möjligt? (saltvatten:P)
#15 - 11 februari 2008 18:13
jag har ca 300 l o de dunstar nog runt 10-20 liter i veckan men ja gillar värme och har inte nått emot att de är lite luftfuktighet :P blommor i lägenheten trivs också :D
#16 - 11 februari 2008 20:34
axeisi skrev:
Hur blir det om man har lysramp? det kan vell inte vara bra om det dunstar upp en massa vatten i den? och hur ska man göra för att belysningen ska värma så lite som möjligt? (saltvatten:P)

Distans till ytan och en fläkt som blåser på ytan, avdunstningen blir kraftig men det kyler bra.
Det brukar inte vara några större problem med moderna ramper, gamla T8 ramper kan ha lite taskig konstruktion.

//NiXoN
#17 - 12 februari 2008 07:19
Nu har jag iaf åkt förbi glasmästaren och beställt nya täckglas. Tog för hela akvariet för det blir säkert bra mycket snyggare än att blanda nya och gamla glas. 550kr kostade det för 4mm glas men det får det nog vara värt. Jag tog stora glas baktill och mindre framtill som man kan ta bort men ändå ha ljusrampen kvar.
Kjell Fohrman
Administrator
#18 - 12 februari 2008 08:04
Jag har ett 3.000 liters akvarium och kör helt utan täcklgals. Betydligt snyggare med växter som växer upp över ytan. Hur mycket det dunstar beror ju på hur stor ytcirkulation man har.
Mitt akvarium står dock i ett rätt litet rum så jag måste ha en luftavfuktare för att inte luftfuktigheten skall bli för hög.

Vissa fiskar är notoriska hoppare och dom bör man förstå undvika i ett sådant akvarium - övriga är det inget problem med om man bara ser till att rumsbelysningen tänds och släcks före resp. efter akvariebelysningen

Annons