Korkade paletter, favorit i repris

#1 - 7 maj 2006 17:14
Varför äter min paletthane upp ynglen!? Nu är jag ganska säker på att det är han som gör det. Förra veckan såg jag en gråvit hane fly i panik när fru palettciklit jagade honom högt och lågt, medan ynglen mumsade diverse i bottengägget.

I morse var det tomt på yngel i akvariet. De har varit svåra att lokalisera de senaste dagarna men jag såg dem igår. Det sista av ynglen jag såg måste ha varit något litet som försökte komma undan men hamnade i munnen på herr palett i morse.

Det är inte första gången detta händer, jag har haft yngel åtminstone fyra gånger tidigare. Lär de sig aldrig, eller matar jag för snålt? Jag tror inte att mina övriga invånare går så hårt åt några palettyngel, för de får så mycket stryk när de kommer i närheten av paletterna att de nog avstår.
#2 - 8 maj 2006 13:17
Efter när de har tagit hand om yngeln så äter dom upp sina yngel för att de har glömt bort att det är deras yngel. Så om du vill ha yngel ska du ta bort dom efter ca 2 veckor för att yngeln inte ska bli uppätna.
#3 - 8 maj 2006 14:12
2V ?
mina har gått i 3v nu o dom vaktar dom fortfarande.
förra kullen fick gå tills dom va 2cm stora o man såg att dom börjadehävda lite revir
#4 - 8 maj 2006 18:39
Två veckor, hm, jag har läst andra bud på detta i andra inlägg. Nåja, min paletthane verkar åtminstone inte vilja kännas vid sina yngel och honan tappar intresset nånstans vid två veckor, så rådet är väl rimligt. Då återstår bara problemet med var de ska ta vägen. Jag har bara ett akvarium och fler lär det inte bli i brådrappet, vi är redan trångbodda.
#5 - 10 maj 2006 06:01
Det finns väl särskilda yngelburkar som man kan "hänga" på kanten på akvariet? Eller är jag ute och cyklar?
#6 - 14 maj 2006 07:38
Ja det har ju varit fint väder, så du kanske är ute och cyklar :) Jag tror att det blir svårt att få palettciklidyngel att stanna i en yngelburk, de följer sina föräldrar (åtminstone honan) runt i akvariet. Jag en rejäl vallisneriaskog och mitt i akvariet en stor blobba javamossa, så ynglen har rätt många gömställen. Dessvärre söker de sig instinktivt till föräldrarna och hanen äter upp dem.
#7 - 14 maj 2006 09:33
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]I en yngelburk växer de inte på sig som de skall. Mina paletter åt aldrig upp ett enda yngel, vicken tur jag haft. Tror du inte det kan bli bättre och bättre efter varje kull då? Att de kanske bara skall "träna" lite mer?[:o] [/COLOR][/FONT]
#8 - 14 maj 2006 15:33
Man hoppas ju på det, men det här är åtminstone fjärde kullen som försvunnit. Dessutom har förmodligen ett par ancistrus-kullar gått samma öde till mötes, det kanske man får räkna med med palettciklider i samma akvarium. Gjorde dina paletter lek-uppehåll under vinterhalvåret?
#9 - 14 maj 2006 15:59
Jo det är nog som Lenmar säger, det tar några gånger innan ynglen får vara ifred och inte bli uppätna. Det verkar även vara så att om föräldrarna är VF passar de sin avkomma lite bättre från början, enligt mina erfarenheter.
Jag har yngel som är könsmogna men som inte leker, ihop med föräldraparet och det är bara föräldrarna som leker igen.
Det är bara till att bita ihop och fortsätta hoppas att paret leker snart igen.
Lycka till!

Annons